Cent Eur Neurosurg 2007; 68(2): 47-49
DOI: 10.1055/s-2007-981463
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Morphometric Measurements of the Caudal Cranial Nerves in the Petroclival Region

Morphometrie der kaudalen Hirnnerven der petroklivalen RegionE. Gürdal 1 , Y. Ö. Çakmak 1 , Ö. Özdogmus 1 , M. Yalçinkaya 1 , İ. Üzün 2 , M. A. Gögüsgeren 3 , S. Çavdar 1
  • 1Department of Anatomy, School of Medicine, Marmara University, Haydarpaşa, Istanbul, Turkey
  • 2Department of Forensic Science, Council of Forensic Medicine, Ýstanbul, Turkey
  • 3Department of Neurosurgery, Haydarpasa Training Hospital, Ýstanbul, Turkey
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 July 2007 (online)

Abstract

Objective: The dural zone of entry or exit of the caudal cranial nerves in the petroclival region does not have a constant localization. The present study aimed to measure the clival length, the distances between cranial nerve dural openings and the distance of cranial nerves from the mid-clival line in 30 human autopsy cases.

Material and Methods: Thirty autopsy specimens (8 female, 22 male) from persons aged between 20-76 years (mean age 38.9 years) were studied. Autopsies with intracranial lesions were not included in the study.

Results: The average distances between the right and left dural openings of caudal cranial nerves in the petroclival region were as follows (mean±sd): trigeminal, 32.17±5.41 mm; abducent, 20.04±3.23 mm; facial and vestibulocochlear, 50.97±5.86 mm; glossopharyngeal, vagus, accessory, 41.59±6.46 mm and hypoglossal 26.8±4.33 mm. The measurements of the distances of the cranial nerve exits to the mid-clival line showed considerable asymmetries for the left and right trigeminal nerves. Furthermore, the distances between the trigeminal and the abducent nerves on the right and left differed significantly (p<0.029). The average distance between these two cranial nerves on the left was 8.44±3.66 mm and on the right was 7.31±2.41 mm. In addition, the average clival length was 56.96±5.91 mm (range: 42-71 mm).

Conclusions: Most of the surgical procedures performed in this area are to remove tumors which significantly modify the local anatomy. Knowledge of morphometric variations can increase the success of cranial nerve preservation during surgical procedures of the posterior cranial fossa.

Zusammenfassung

Die Eintritts- oder Austrittszone der kaudalen Nerven der petroklivalen Region an der Dura haben keine wirklich konstante Lokalisation. Diese Studie zielt darauf bei 30 Sektionsfällen den Klivus auszumessen sowie die Abstände zwischen den Duraöffnungen der Ein- und Austrittsstellen der unterschiedlichen Hirnnerven sowie den Abstand der Hirnnerven von der Klivusmittellinie zu bestimmen.

Material und Methoden: 30 Schädel-Hirn-Präparate von Sektionsfällen (8 weiblich, 22 männlich) im Alter zwischen 20 und 76 Jahren (Mittelwert 38,9 Jahre) wurden untersucht. Fälle mit intrakraniellen Läsionen wurden von der Studie ausgeschlossen.

Ergebnisse: Die durchschnittlichen Abstände zwischen den rechten und korrespondierenden linksseitigen Duraöffnungen der kaudalen Hirnnerven der petroklivalen Region waren folgende (Mittelwert±Standardabweichung): N. trigeminus, 32,17±5,41 mm; N. abducens 20,04±3,23 mm; N. facialis und vestibulocochlearis 50,97±5,86 mm; N. glossopharyngeus, vagus, accessorius 41,59±6,46 mm; N. hypoglossus 26,8±4,33 mm. Die Messung der Entfernungen der Hirnnervenaustritte zur Klivusmittellinie zeigten beträchtliche Asymmetrien im Rechts-Links-Vergleich für den N. trigeminus. Auch die Abstände zwischen dem N. trigeminus und dem N. abducens waren rechts und links deutlich unterschiedlich (p<0,029). Die mittleren Abstände zwischen diesen beiden Hirnnerven waren auf der linken Seite 8,44±3,66 mm und rechts 7,31±2,41 mm. Die durchschnittliche Länge des Klivus betrug 56,96±5,91 mm (Bereich 42-71 mm).

Schlussfolgerung: Die meisten Operationen in dieser Gegend haben das Ziel Tumoren zu entfernen, die die lokale Anatomie deutlich verändert könnten. Die Kenntnis morphometrischer Spielbreite kann die Erfolgsaussichten für den Erhalt der Hirnnerven während solcher Operationen in der hinteren Schädelgrube erhöhen.

References

  • 1 Ari I, Kafa IM, Basar Z, Kurt MA. The localization and anthropometry of mental foramen on late Byzantine mandibles.  Coll Antropol. 2005;  29 233-236
  • 2 Behrens M. Über Volumen and Öffnungen der hinteren Schädelgrube. Medizinische Dissertation, Würzburg 1975
  • 3 Berry AC, Berry RJ. Epigenetic variation in the human cranium.  J Anat. 1967;  101 361-379
  • 4 Berry AC. Factors affecting the incidence of non-metrical skeletal variants.  J Anat. 1975;  120 519-535
  • 5 Kier EL. Embryology of the normal optic canal and its anomalies. An anatomic and roentgenographic study.  Invest Radiol. 1966;  1 346-362
  • 6 Krauß J. Messungen zur cranio-cerebralen Topographie. Medizinische Dissertation, Würzburg 1987
  • 7 Krmpotic-Nemanic J, Vinter I, Kelovizc Z, Marusic A. Postnatal changes of the clivus.  Ann Anat. 2005;  187 277-280
  • 8 Oliveira E, Rhoton AL, Peace D. Microsurgical anatomy of the region of the foramen magnum.  Surg Neurol. 1985;  24 293-352
  • 9 Pieper DR, LaRouere M, Jackson IT. Operative management of skull base malignancies: Choosing the appropriate approach.  Neurosurg Focus. 2002;  12 1-8
  • 10 Samii M, Draf W. Surgery of the Skull Base. An Interdisciplinary Approach. Berlin, Heidelberg, New York: Springer 1989
  • 11 Wanifuchi H, Loveren HR, Keller JT, Bouthillier A, Park K, Tew JM. Microanatomy of the clivus: Dural architecture and venous pathway.  Shimane J Med Sci. 2001;  19 17-23

Correspondence

Dr. E. GürdalMD 

Department of Anatomy

School of Medicine

Marmara University

Haydarpaşa

Istanbul

Turkey

Phone: +90/216/414 47 38

Fax: +90/216/414 47 38

Email: esragurdal@hotmail.com

Email: egurdal@marmara.edu.tr