Aktuelle Dermatologie 2007; 33(4): 137-141
DOI: 10.1055/s-2007-966124
Übersicht
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pathogenese und Therapie der Akne: Aktuelle Aspekte

Pathogenesis and Therapy of Acne: Current AspectsF.  R.  Ochsendorf1
  • 1Zentrum Dermatologie und Venerologie, Klinikum der J. W. Goethe-Universität Frankfurt/M.
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Acne vulgaris ist eine Erkrankung mit einer Prävalenz bei Jugendlichen bis zu 80 %. Genetische Faktoren spielen eine große Rolle. Verursacht wird sie durch ein komplexes Zusammenspiel verschiedener Faktoren (Seborrhoe, Verhornungsstörung, mikrobielle Besiedelung mit Propionibacterium acnes sowie Entzündungsreaktionen). Entzündungsreaktionen sind offenbar schon bei der Entstehung früher Akneläsionen, den Mikrokomedonen, beteiligt. Je nach klinischer Ausprägung können die einzelnen pathogenetischen Faktoren effektiv behandelt werden: Verhornungsstörungen mit topischen Retinoiden und Benzoylperoxid (BPO), bakterielle Besiedlung mit topischen und systemischen Antibiotika sowie BPO, Entzündungen mit Antibiotika, die Seborrhoe mit Antiandrogenen und alle Faktoren mit Isotretinoin. In den letzten Jahren wurde die Überlegenheit von Kombinationsbehandlungen mit verschiedenen der genannten Substanzen dokumentiert, wie systemische Antibiotika und topische Retinoide oder BPO/Antibiotikum-Kombinationen. Retinoide sind die Mittel der Wahl zur Erhaltungstherapie. Mit diesen Therapieansätzen kann die Akne sehr effektiv behandelt werden.

Abstract

Acne vulgaris is a disease with a prevalence of up to 80 % in teenagers. Genetic factors are very important. The disease is caused by a complex interplay of different factors (seborrhoea, cornification disorder, microbial colonisation with Propionibacterium acnes and inflammation). Inflammatory reactions are involved in the initiation of early acne-lesions. Depending on clinical manifestations, the different factors can be treated effectively: cornification disorders with topical retinoids and benzoylperoxide (BPO), bacterial colonisation with antibiotics and BPO, inflammation with antibiotics, seborrhoea with antiandrogens and all factors by isotretinoine. In the last years it was shown that combination therapies proved to be more effective than monotherapies, such as systemic antibiotics and topical retinoids or BPO/antibiotic combinations. Retinoids are the therapy of choice for maintentance therapy. With these approaches, acne is treated effectively.

Literatur

  • 1 Rzany B, Kahl C. Epidemiologie der Acne vulgaris.  J Dtsch Dermatol Ges. 2006;  4 8-9
  • 2 Jeremy A H, Holland D B, Roberts S G, Thomson K F, Cunliffe W J. Inflammatory events are involved in acne lesion initiation.  J Invest Dermatol. 2003;  121 20-27
  • 3 Moss C. Genetic control of sebum excretion and acne - a twin study.  Br J Dermatol. 1989;  121 144-145
  • 4 Goulden V, Clark S M, Cunliffe W J. Post-adolescent acne: a review of clinical features.  Br J Dermatol. 1997;  136 66-70
  • 5 Goulden V, McGeown C H, Cunliffe W J. The familial risk of adult acne: a comparison between first-degree relatives of affected and unaffected individuals.  Br J Dermatol. 1999;  141 297-300
  • 6 Herane M I, Ando I. Acne in infancy and acne genetics.  Dermatology. 2003;  206 24-28
  • 7 Blanche H, Vexiau P, Clauin S, Le Gall I, Fiet J, Mornet E, Dausset J, Bellanne-Chantelot C. Exhaustive screening of the 21-hydroxylase gene in a population of hyperandrogenic women.  Human Genetics. 1997;  101 56-60
  • 8 Degitz K, Placzek M, Arnold B, Schmidt H, Plewig G. Congenital adrenal hyperplasia and acne in male patients.  Br J Dermatol. 2005;  148 1263-1266
  • 9 Placzek M, Arnold B, Schmidt H, Gaube S, Keller E, Plewig G, Degitz K. Elevated 17-hydroxyprogesterone serum values in male patients with acne.  J Am Acad Dermatol. 2005;  53 955-958
  • 10 Harde V, Muller M, Sippell W G, Schwarz T, Folster-Holst R. „Acne infantum” bei adrenogenitalem Syndrom als Folge eines 11-beta Hydroxylasemangels.  J Dtsch Dermatol Ges. 2006;  4 654-657
  • 11 Zouboulis C C. Moderne Aspekte der Aknepathogenese.  Akt Dermatologie. 2006;  32 296-302
  • 12 Ingham E, Eady E A, Goodwin C E, Cove J H, Cunliffe W J. Pro-inflammatory levels of interleukin-1 alpha-like bioactivity are present in the majority of open comedones in acne vulgaris.  J Invest Dermatol. 1992;  98 895-901
  • 13 Guy R, Green M, Kealey T. Modelling of acne in vitro.  J Invest Dermatol. 1996;  106 176-182
  • 14 Pawin H, Beylot C, Chivot M, Faure M, Poli F, Revuz J, Dreno B. Physiopathology of acne vulgaris: recent data, new understanding of the treatments.  Eur J Dermatol. 2004;  14 4-12
  • 15 Zouboulis C C, Eady A E, Philpott M, Goldsmith L A, Orfanos C, Cunlliffe W, Rosenfield R. What is the pathogenesis of acne?.  Exp Dermatol. 2005;  14 143-152
  • 16 Mallon E, Newton J N, Klassen A, Stewart-Brown S L, Ryan T J, Finlay A Y. The quality of life in acne: a comparison with general medical conditions using generic questionnaires.  Br J Dermatol. 1999;  140 672-676
  • 17 Cunliffe W. Akne. Stuttgart; Hippokrates 1993
  • 18 Ozolins M, Eady A E, Avery A J, Cunliffe W J, Li Wan Po A, O’Neill C, Simpson N B, Walters C E, Carnegie E, Lewis J B, Dada J, Haynes M, Williams K, Williams H C. Comparison of five antimicrobial regimens for treatment of mild to moderate inflammatory facial acne vulgaris in the community: a randomised controlled trial.  Lancet. 2004;  364 2188-2195
  • 19 Thielitz A, Gollnick H. Systemische Aknetherapie.  J Dtsch Dermatol Ges. 2005;  3 366-378
  • 20 Leyden J, Thiboutot D M, Shalita A R, Webster G, Washenik K, Strober B E, Shupack J. Comparison of tazarotene and minocycline maintenance therapies in acne vulgaris: a multicenter, double-blind, randomized, parallel-group study.  Arch Dermatol. 2006;  142 605-612
  • 21 Thiboutot D M, Shalita A R, Yamauchi P S, Dawson C, Kerrouche N, Arsonnaud S, Kang S. Adapalene gel, 0. 1 %, as maintenance therapy for acne vulgaris: a randomized, controlled, investigator-blind follow-up of a recent combination study.  Arch Dermatol. 2006;  142 597-602
  • 22 Lookingbill D P, Chalker D K, Lindholm J S, Katz H I, Kempers S E, Huerter C J, Swinehart J M, Schelling D J, Klauda H C. Treatment of acne with a combination clindamycin/benzoyl peroxide gel compared with clindamycin gel, benzoyl peroxide gel and vehicle gel: combined results of two double-blind investigations.  J Am Acad Dermatol. 1997;  37 590-595
  • 23 Worret W I, Fluhr J. Topische Therapie mit Benzoylperoxid, Antibiotika und Azelainsäure bei der Akne.  J Dtsch Dermatol Ges. 2006;  4 293-300
  • 24 Ochsendorf F. Systemische Antibiotika zur Therapie der Akne.  J Dtsch Dermatol Ges. 2006;  4 828-841
  • 25 Ochsendorf F. Clinical relevance of antibiotic resistance in acne.  G Ital Dermatol Venereol. 2006;  141 183-186
  • 26 Zouboulis C C. Therapie der Akne mit Antiandrogenen - eine Evidenz-basierte Übersicht.  J Dtsch Dermatol Ges. 2003;  1 535-546
  • 27 Layton A M, Dreno B, Gollnick H P, Zouboulis C C. A review of the European Directive for prescribing systemic isotretinoin for acne vulgaris.  J Eur Acad Dermatol Venereol.. 2006;  20 773-776
  • 28 Degitz K, Plewig G. Ergänzende Verfahren in der Aknetherapie.  J Dtsch Dermatol Ges. 2005;  3 92-96
  • 29 Borelli C, Merk K, Plewig G, Degitz K. Licht, Laser und PDT-Therapie für Akne.  Hautarzt. 2005;  56 1027-1032
  • 30 Friedman G D. Twin studies of disease heritability based on medical records: application to acne vulgaris.  Acta Genet Med Gemellol. 1984;  33 487-495
  • 31 Walton S, Wyatt E H, Cunliffe W J. Genetic control of sebum excretion and acne - a twin study.  Br J Dermatol. 1988;  118 393-396
  • 32 Cunliffe W J. Natural history of acne.  In: Marks R (ed). Acne and related disorders. London; M. Dunitz 1989: 4-6
  • 33 Bataille V, Snieder H, MacGregor A J, Sasieni P, Spector T D. The influence of genetics and environmental factors in the pathogenesis of acne: a twin study of acne in women.  J Invest Dermatol. 2002;  119 1317-1322
  • 34 Evans D M, Kirk K M, Nyholt D R, Novac C, Martin N G. Teenage acne is influenced by genetic factors.  Br J Dermatol. 2005;  152 579-581

Prof. Dr. Falk R. Ochsendorf

Zentrum Dermatologie und Venerologie

Klinikum der J. W. Goethe-Universität

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Fankfurt/M.

Email: ochsendorf@em.uni-frankfurt.de