Handchir Mikrochir Plast Chir 2007; 39(1): 60-67
DOI: 10.1055/s-2007-964926
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MRT zur Beurteilung von Begleitverletzungen distaler Unterarmbrüche im Wachstumsalter

MR Imaging for the Evaluation of Accompanying Injuries in Cases of Distal Forearm Fractures in Children and AdolescentsR. Zimmermann1 , A. Rudisch2 , D. Fritz1 , M. Gschwentner1 , R. Arora1
  • 1Universitätsklinik für Unfallchirurgie und Sporttraumatologie (Vorstand: o. Univ.-Prof. Dr. M. Blauth), Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
  • 2Universitätsklinik für Radiodiagnostik I (Vorstand: o. Univ.-Prof. Dr. W. Jaschke), Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
Further Information

Publication History

eingereicht 20.10.2006

akzeptiert 4.11.2006

Publication Date:
02 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Beurteilung der Rolle des MRT zur Aufdeckung von Begleitverletzungen distaler Unterarmfrakturen im Wachstumsalter durch Vergleich der Befunde von konventionellen Röntgenbildern und MRT. Patienten und Methode: Aus dem Patientengut der Universitätsklinik für Unfallchirurgie und Sporttraumatologie Innsbruck konnten 38 Patienten (27 männlich und 11 weiblich mit einem Durchschnittsalter von 12 Jahren, 7 bis 15 Jahre) mit offenen Wachstumsfugen am distalen Unterarm in die Studie einbezogen werden. Röntgenbilder im dorsopalmaren und seitlichen Strahlengang wurden zur Diagnosestellung angefertigt. Alle Frakturen wurden konservativ behandelt. Bei 35 Patienten erfolgte die MRT-Untersuchung spätestens 3 Wochen nach dem Unfall, bei drei Patienten wurde aufgrund anhaltender Schmerzen am Handgelenk eine MRT-Untersuchung nach 6 bis 9 Wochen durchgeführt. Ergebnisse: Anhand der Röntgenbilder wurden 15 Salter/Harris-II-Verletzungen des Radius und eine der Elle, 1 Wulstbruch des Radius und 2 der Elle, 12 Grünholzfrakturen des Radius und 3 der Elle, 10 vollständig dislozierte Radiusfrakturen und 15 Abrisse des Ellengriffels festgestellt. Zusätzliche Frakturen wurden nicht beobachtet. Durch die MRT-Untersuchung wurden bei 12 Patienten zusätzliche Verletzungen des „triangular fibrocartilage complex“ (TFCC) festgestellt, ohne eine statistische Korrelation zwischen TFCC-Verletzungen und Frakturtyp, Frakturlokalisation oder Patientenalter finden zu können (p > 0,5). Ein Patient wies einen Ausriss des Lig. radioscaphocapitatum vom Radius bei gleichzeitiger Speichengrünholzfraktur auf. 19 bone bruises und 2 radiologisch okkulte Brüche wurden entdeckt. Bei zwei Patienten wurde ein Knochenmarksödem in dem dem Stratum germinativum der Epiphysenfuge angrenzenden Teil der Speichenepiphyse gefunden. In diesen Fällen kam es zu einem vorzeitigen Epiphysenfugenschluss. Schlussfolgerung: Das MRT spielt eine wichtige Rolle in der Beurteilung von akuten Handgelenkverletzungen während des Wachstums. Es ermöglicht eine bessere Beurteilung von Knochenverletzungen als konventionelle Röntgenbilder. 32 % der untersuchten Patienten wiesen eine zusätzliche Verletzung des TFCC auf. Ein gleichzeitiger Abriss des TFCC in der Fovea ulnaris und des Ellengriffels führt auch im Wachstumsalter zur Instabilität des distalen Radioulnargelenkes (DRUG).

Abstract

Introduction: The study was made to evaluate the role of MR imaging in pediatric distal forearm fractures by comparison with the findings of plain radiographs and MRI. Material and Method: 38 patients (27 boys and 11 girls, mean age of 12 years, range 7 to 15 years) with radiographically open distal radius and ulna growth plates requiring first aid for a fracture of the distal third of the forearm, were included in this study. The fractures were diagnosed on plain radiographs and conservative treatment was performed. In 35 patients MR imaging was performed within 3 weeks after the accident and in 3 patients MRI was performed after 6 to 9 weeks because of persistent wrist pain. Results: Fifteen Salter/Harris II injuries of the radius and 1 of the ulna, 1 torus fracture of the radius and 2 of the ulna, 12 greenstick fractures of the radius and 3 of the ulna, 10 complete displaced radius fractures and 15 ulnar styloid fractures were found on plain radiographs. Twelve patients had evidence of associated triangular fibrocartilage complex (TFCC) lesions in MRI, there was no statistical correlation between TFCC lesions and fracture types, fracture dislocations or patients age (p > 0.5). One patient had an avulsion of the radioscaphocapitate ligament from the radius accompanying a greenstick fracture of the distal radius. 19 bone bruises and two radiographically occult fractures were identified. In 2 patients, a bone marrow oedema was seen in the radial epiphysis immediately adjacent to the germinal zone of the growth plate. In these patients premature physeal arrest occurred. Conclusion: MRI plays an important role in the evaluation of acute pediatric wrist injuries. It allows a better evaluation of osseous lesions than plain radiographs. In our study, a tear of the triangular fibrocartilage complex accompanied distal radius fractures in 32 % of patients. Simultaneous rupture of the TFCC insertion in the fovea ulnaris and ulnar styloid fracture lead to destabilisation of the distal radioulnar joint (DRUJ).

Literatur

  • 1 Abram L J, Thompson G H. Deformity after premature closure of the distal radial physis following a torus fracture with a physeal compression injury.  J Bone Joint Surg [Am]. 1987;  69 1450-1453
  • 2 Aminian A, Schoenecker P L. Premature closure of the distal radial physis after fracture of the distal radial metaphysis.  J Pediatr Orthop. 1995;  15 495-498
  • 3 Borsa J J, Peterson H A, Ehman R L. MR imaging of physeal bars.  Radiology. 1996;  199 683-687
  • 4 Caine D, Roy S, Singer K M, Broekhoff J. Stress changes of the distal radial growth plate. A radiographic survey and review of the literature.  Am J Sports Med. 1992;  20 290-298
  • 5 Cheng J CY, Shen W Y. Limb fracture pattern in different pediatric age groups: A study of 3350 children.  J Orthop Trauma. 1993;  7 15-22
  • 6 Corso S J, Savoie F H, Geissler W B, Whipple T L, Jiminez W, Jenkins N. Arthroscopic repair of peripheral avulsion of the triangular fibrocartilage complex of the wrist: a multicenter study.  Arthroscopy. 1997;  13 78-84
  • 7 Dalinka M K. MR Imaging of the wrist.  AJR. 1995;  164 1-9
  • 8 Davis D R, Green D P. Forearm fractures in children. Pitfalls and complications.  Clin Orthop Rel Res. 1976;  120 172-184
  • 9 Feldman F, Staron R, Zwass A. MR imaging. Its role in detecting occult fractures.  Skeletal Radiol. 1994;  23 439-444
  • 10 Fischer M, Denzler C, Sennwald G. Begleitende karpale Bandläsionen bei frischen distalen Radiusfrakturen: Arthroskopische Studie über 54 Fälle.  Swiss Surg. 1996;  2 269-273
  • 11 Fontes D, Lenoble E, De Somer B, Benoit J. Lésions ligamentaires associées aux fractures distales du radius. A propos de cinquante-huit arthrographies peropératoires.  Ann Chir Main. 1992;  11 119-125
  • 12 Gabl M, Lener M, Pechlaner S, Judmaier W. The role of dynamic magnetic resonance imaging in the detection of lesions of the ulnocarpal complex.  J Hand Surg [Br]. 1996;  21 311-314
  • 13 Geissler W B, Freeland A E, Savoie F H, McIntyre L W, Whipple T L. Intracarpal soft-tissue lesions associated with an intra-articular fracture of the distal end of the radius.  J Bone Joint Surg [Am]. 1996;  78 357-365
  • 14 Golimbu C N, Firooznia H, Melone C P, Rafii M, Weinreb J, Leber C. Tears of the triangular fibrocartilage of the wrist: MR imaging.  Radiology. 1989;  173 731-733
  • 15 Hobby J L, Tom B DM, Bearcroft P WP, Dixon A K. Magnetic resonance imaging of the wrist: Diagnostic performance statistics.  Clin Radiol. 2000;  56 50-57
  • 16 Jaramillo D, Shapiro F, Hoffer F A, Winalski C S, Koskinen M F, Frasso R, Johnson A. Posttraumatic growth-plate abnormalities: MR imaging of bony-bridge formation in rabbits.  Radiology. 1990;  175 767-773
  • 17 Jaramillo D, Hoffer F A, Shapiro F, Rand F. MR imaging of fractures of the growth plate.  AJR. 1990;  155 1261-1265
  • 18 Jaramillo D, Hoffer F A. Cartilaginous epiphysis and growth plate: normal and abnormal MR imaging findings.  AJR. 1992;  158 1105-1110
  • 19 Jaramillo D, Laor T, Zaleske D J. Indirect trauma to the growth plate: results of MR imaging after epiphyseal and metaphyseal injury in rabbits.  Radiology. 1993;  187 171-178
  • 20 Kettner N, Pierre-Jerome C. Magnetic resonance imaging of the wrist. Occult osseous lesions.  J Manipulative Physiol Ther. 1992;  15 599-603
  • 21 Landin L A. Fracture patterns in children: Analysis of 8682 fractures with special reference to incidence, etiology and secular changes in a Swedish urban population.  Acta Orthop Scand. 1983;  202 1-109
  • 22 Lee B S, Esterhai J L, Das M. Fractures of the distal radial epiphysis. Characteristics and surgical treatment of premature, post-traumatic epiphyseal closure.  Clin Orthop Rel Res. 1984;  185 90-96
  • 23 Lindau T, Arner M, Hagberg L. Intraarticular lesions in distal fractures of the radius in young adults.  J Hand Surg [Br]. 1997;  22 638-643
  • 24 Lohman M, Kivisaari A, Vehmas T, Kinnunen J, Karaharju E, Kaukonen J P, Kivisaari L. MR imaging in suspected acute trauma of wrist bones.  Acta Radiol. 1999;  40 615-618
  • 25 Mayfield J K. Mechanism of carpal injuries.  Clin Orthop Rel Res. 1980;  149 45-54
  • 26 Mohanti R C, Kar N. Study of triangular fibrocartilage of the wrist joint in Colles' fracture.  Injury. 1980;  11 321-324
  • 27 Moore S G, Bisset G S, Siegel M J, Donaldson J S. Pediatric musculoskeletal MR imaging.  Radiology. 1991;  179 345-360
  • 28 Nelson D A, Buchanan J R, Harrison C S. Distal ulnar growth arrest.  J Hand Surg [Am]. 1984;  9 164-171
  • 29 Newberg A H, Wetzner S M. Bone bruises. Their patterns and significance.  Semin Ultrasound CT MR. 1994;  15 396-409
  • 30 Ogden J A. Diagnostic imaging. Ogden JA Skeletal Injury in the Child. New York; Springer 2000: 115-146
  • 31 Ogden J A. Management of growth mechanism injuries and arrest. Ogden JA Skeletal Injury in the Child. New York; Springer 2000: 209-242
  • 32 Ogden J A. Hand and wrist. Ogden JA Skeletal Injury in the Child. New York; Springer 2000: 650-707
  • 33 Palmer A K. Triangular fibrocartilage complex lesions: a classification.  J Hand Surg [Am]. 1989;  14 594-606
  • 34 Palmer A K. Fractures of the distal radius. Green DP Operative Hand Surgery. New York, Edinburgh, London; Churchill Livingstone 1993: 929-971
  • 35 Papavasiliou V, Nenopoulos S. Ipsilateral injuries of the elbow and forearm in children.  J Pediatr Orthop. 1986;  6 58-60
  • 36 Pechlaner S. Handchirurgie I: Die Hyperextensionsverletzung des Handgelenkes. Experimentelle Untersuchungen und klinische Aspekte. Reinbek; Einhorn Presse Verlag 1999
  • 37 Peh W CG, Gilula L A, Wilson A J. Detection of occult wrist fractures by magnetic resonance imaging.  Clin Radiol. 1996;  51 285-292
  • 38 Petersen H A. Physeal and apophyseal injuries. Rockwood CA, Wilkins KE, Beaty JH Fractures in Children. Philadelphia, New York; Lippincott Raven 1996: 103-165
  • 39 Potter H G, Asnis-Ernberg L, Weiland A J, Hotchkiss R N, Peterson M G, McCormack R R. The utility of high-resolution magnetic resonance imaging in the evaluation of the triangular fibrocartilage complex of the wrist.  J Bone Joint Surg [Am]. 1997;  79 1675-1684
  • 40 Richards R S, Bennett J D, Roth J H, Milne K. Arthroscopic diagnosis of intra-articular soft-tissue injuries associated with distal radial fractures.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 772-776
  • 41 Rudisch A. Stellenwert der Magnetresonanztomographie in der Diagnostik der Überstreckungsverletzung des Handgelenkes.  Acta Chir Austriaca. 1997;  4 180-184
  • 42 Salter R B, Harris W R. Injuries involving the epiphyseal plate.  J Bone Joint Surg [Am]. 1963;  45 587-622
  • 43 Schädel-Höpfner M, Böhringer G, Junge A, Celik I, Gotzen L. Arthroskopisch gesicherte Begleitverletzungen des skapholunären Bandapparates bei distalen Radiusfrakturen.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 2001;  33 229-233
  • 44 Sennwald G R, Lauterburg M, Zdravkovic V. A new technique of reattachment after traumatic avulsion of the TFCC at its ulnar insertion.  J Hand Surg [Br]. 1995;  20 178-184
  • 45 Shapiro F. Epiphyseal growth plate fracture-separation. A pathophysiologic approach.  Orthopedics. 1982;  5 720-736
  • 46 Spence L D, Savenor A, Nwachuku I, Tilsey J, Eustace S. MRI of fractures of the distal radius: comparison with conventional radiographs.  Skeletal Radiol. 1998;  27 244-249
  • 47 Trueta J, Amato V P. The vascular contribution to osteogenesis. III. Changes in the growth cartilage caused by experimentally induced ischaemia.  J Bone Joint Surg [Br]. 1960;  42 571-587
  • 48 Vahvanen V, Westerlund M. Fracture of the carpal scaphoid in children. A clinical and roentgenological study of 108 cases.  Acta Orthop Scand. 1980;  51 909-913
  • 49 Wilkins K E, O'Brien E. Fractures of the distal radius and ulna. Rockwood CA, Wilkins KE, Beaty JH Fractures in Children. Philadelphia, New York; Lippincott Raven 1996: 451-515
  • 50 Zehntner M K, Jakob R P, McGanity P LJ. Growth disturbance of the distal radial epiphysis after trauma: Operative treatment by corrective radial osteotomy.  J Pediatr Orthop. 1990;  10 411-415
  • 51 Zimmermann R, Gabl M, Angermann P, Lutz M, Reinhart C, Kralinger F, Pechlaner S. Spätfolgen nach Frakturen im distalen Unterarmdrittel im Wachstumsalter.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 2000;  32 242-249

Ao. Univ.-Prof. Dr. med. Robert Zimmermann

Universitätsklinik für Unfallchirurgie und Sporttraumatologie
Medizinische Universität Innsbruck

Anichstraße 35

6020 Innsbruck

Österreich

Email: robert.zimmermann@uklibk.ac.at

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