Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(9): 733-735
DOI: 10.1055/s-2007-963495
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rezidivierender Hornhauttumor bei einem Kind

Recurrent Corneal Tumour in a ChildK. U. Löffler1 , F. G. Holz1
  • 1Universitäts-Augenklinik Bonn
Further Information

Publication History

Eingegangen: 4.6.2007

Angenommen: 9.8.2007

Publication Date:
10 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Die klinischen und histopathologischen Befunde eines ungewöhnlichen rezidivierenden Hornhauttumors bei einem Kind werden dargestellt. Licht- und elektronenmikroskopische sowie auch die immunhistochemische Untersuchung sprechen für einen gutartigen reaktiven Prozess, jedoch mit schlechter Visusprognose aufgrund des infiltrativen Wachstums und der hohen Rezidivrate. Die mögliche Diagnose einer nodulären Fasziitis wird diskutiert.

Abstract

We present the clinical and histopathological findings in the unusual case of a recurrent corneal tumour in a child. Light and ultrastructural observations as well as immunohistochemistry indicate a benign reactive process. However, the prognosis regarding visual function is poor due to the infiltrative nature of the lesion and its tendency to recur. A possible diagnosis of nodular fasciitis is discussed.

Literatur

  • 1 Ferry A P, Sherman S E. Nodular fasciitis of the conjunctiva apparently originating in the fascia bulbi (Tenon’s capsule).  Am J Ophthalmol. 1974;  78 (3) 514-517
  • 2 Font R L, Zimmerman L E. Nodular fasciitis of the eye and adnexa. A report of ten cases.  Arch Ophthalmol. 1966;  75 (4) 475-481
  • 3 Hansen T, Katenkamp K, Katenkamp D. Intramuscular nodular fasciitis - a clinicopathologic study with emphasis on myogenic giant cells.  Pathologe. 2006;  27 (3) 198-203
  • 4 Holds J B, Mamalis N, Anderson R L. Nodular fasciitis presenting as a rapidly enlarging episcleral mass in a 3-year-old.  J Pediatr Ophthalmol Strabismus. 1990;  27 (3) 157-160
  • 5 Ooe M, Ishiguro N, Kawashima M. Nuclear DNA content and distribution of Ki-67 positive cells in nodular fasciitis.  J Dermatol. 1993;  20 (4) 214-218
  • 6 Pouliquen Y, Dhermy P, Chavaud D. A very peculiar corneal lesion: hypertrophic pannus.  Bull Soc Ophtalmol Fr. 1979;  79 (6 / 7) 501-502
  • 7 Shields J A, Shields C L, Christian C. et al . Orbital nodular fasciitis simulating a dermoid cyst in an 8-month-old child. Case report and review of the literature.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 2001;  17 (2) 144-148
  • 8 Stone D U, Chodosh J. Nodular fasciitis associated with floppy eyelids.  Cornea. 2005;  24 (3) 361-362
  • 9 Tolls R E, Mohr S, Spencer W H. Benign nodular fasciitis originating in Tenon’s capsule.  Arch Ophthalmol. 1966;  75 (4) 482-483

Prof. Dr. Karin U. Löffler

Universitäts Augen- und Poliklinik Bonn

Ernst-Abbel-Str. 2

53127 Bonn

Email: karinloeffler@uni-bonn.de