TumorDiagnostik & Therapie 2007; 28(4): 200-202
DOI: 10.1055/s-2007-963266
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Capecitabine in Combination with Trastuzumab as First-Line Therapy in a Metastatic Breast Cancer Patient with Associated Global Liver Function Impairment

Capecitabine in Kombination mit Trastuzumab als First-line Therapie bei einer Patientin mit metastasiertem Mammakarzinom und globale LeberfunktionsstörungA. Taran1 , H. Heuer1 , A. Ignatov1 , S.-D Costa1 , J. Bischoff1
  • 1Department of Gynaecology, Medical Faculty of Otto-von-Guericke University, Magdeburg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 August 2007 (online)

Zusammenfassung

Mammakarzinom-Patienten mit Lebermetastasen und eingeschränkter Leberfunktion haben eine ungünstige Prognose und sind schwierig zu behandeln. Für diese Patientengruppe existiert keine validierte therapeutische Option, da viele Zytostatika an sich hepatoxisch sind oder in der Leber metabolisiert werden. Wir berichten über eine 49 Jahre alte Patientin mit metastasiertem Mammakarzinom und eingeschränkter Leberfunktion, bei der eine Kombinationstherapie mit niedrig-dosiertem Capecitabine und Trastuzumab zu einer starken Regression der Leberläsionen und zu einer Normalisierung der Leberwerte führte. Die Kombination von Trastuzumab und niedrig dosiertem Capecitabine stellt eine wertvolle Therapieoption bei Patienten mit eingeschränkter Leberfunktion aufgrund eines metastasierten, HER2/neu positiven Mammakarzinom dar.

Abstract

Breast cancer patients with liver metastases and impaired liver function have a poor prognosis and are difficult to treat. No standard therapeutic options exist as many cytotoxic agents are per se hepatotoxic or metabolised in the liver. We present the case of a 49-year-old woman with metastatic breast cancer and impaired liver function where the combination regime of lower-dose capecitabine and weekly trastuzumab infusions led to a dramatic regression of the hepatic lesions and normalisation of the liver function tests. The combination of trastuzumab and lower-dose capecitabine can be a valuable therapeutic option in patients with impaired liver function, due to metastatic breast cancer with HER2/neu protein overexpression.

References

  • 1 Gurevich I, Akerley W. Treatment of the jaundiced patient with breast carcinoma: case report and alternate therapeutic strategies.  Cancer. 2001;  91 660-663
  • 2 Twelves C, Glynne-Jones R, Cassidy J. et al . Effect of hepatic dysfunction due to liver metastases on the pharmacokinetics of capecitabine and its metabolites.  Clin Cancer Res. 1999;  5 1696-1702
  • 3 Fujimoto-Ouchi K, Sekiguchi F, Tanaka Y. Antitumor activity of combinations of anti-HER-2 antibody trastuzumab and oral fluoropyrimidines capecitabine/5’-dFUrd in human breast cancer models.  Cancer Chemother Pharmacol. 2002;  49 211-216
  • 4 Loibl S, Minckwitz von G, Schwedler K. et al . Mitomycin C, 5-fluorouracil and folinic acid (Mi-Fu-Fo) as salvage chemotherapy in breast cancer patients with liver metastases and impaired hepatic function: a phase II study.  Anticancer Drugs. 2004;  7 719-724
  • 5 Cassidy J. Potential of Xeloda in colorectal cancer and other solid tumors.  Oncology. 1999;  57 (Suppl 1) 27-32
  • 6 Oshaughnessy J A, Blum J, Moiseyenko V. et al . Randomized, open-label, phase II trial of oral capecitabine (Xeloda) vs. a reference arm of intravenous CMF (cyclophosphamide, methotrexate and 5-fluorouracil) as first-line therapy for advanced/metastatic breast cancer.  Ann Oncol. 2001;  12 1247-1254
  • 7 Hennessy B T, Gauthier A M, Michaud L B. et al . Lower dose capecitabine has a more favorable therapeutic index in metastatic breast cancer: retrospective analysis of patients treated at M. D. Anderson Cancer Center and a review of capecitabine toxicity in the literature.  Ann Oncol. 2005;  16 1289-1296
  • 8 Slamon D J, Leyland-Jones B, Shak S. et al . Use of chemotherapy plus a monoclonal antibody against HER2 for metastatic breast cancer that overexpresses HER2.  N Engl J Med. 2001;  344 783-792
  • 9 Bangemann N, Kuhle A, Willrodt R G. et al . Treatment of HER2 overexpressing metastatic breast cancer (MBC) with trastuzumab (Herceptin) and chemotherapy. 23rd Annual San Antonio Breast Cancer Symposium Dec. 6 - 9, 2000, San Antonio, Texas, USA.  Breast Cancer Res Treat. 2000;  64 123
  • 10 Schaller G, Bangemann N, Weber J. et al . Efficacy and safety of trastuzumab plus capecitabine in a German multicentre phase II study of pre-treated metastatic breast cancer.  J Clin Oncol, ASCO Annual Meeting Proceedings. 2005;  23 (16S) 717
  • 11 Henry S, Machiels J P, Baurain J F. et al . Liver insufficiency due to breast cancer metastases - fast biological response with capecitabine.  Acta Oncol. 2004;  43 302
  • 12 Eichbaum M H, Schneeweiss A, Bastert G. Long-term remission of excessive liver metastases in a breast cancer patient with chronic alcohol abuse using a monotherapy with trastuzumab.  Anticancer Drugs. 2005;  16 199-200
  • 13 Schull B, Scheithauer W, Kornek G V. Capecitabine as salvage therapy for a breast cancer patient with extensive liver metastases and associated impairment of liver function.  Onkologie. 2003;  26 578-580

Prof. Dr. Dr. med. h. c. Serban-Dan Costa

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