Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(4): 237-239
DOI: 10.1055/s-2007-962928
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Superficial Conjunctiva Cauterization to Reduce Moderate Conjunctivochalasis

Oberflächlicher Kauterisierung der Bindehaut zur Behandlung der BindehautchalasisI. O. Haefliger1 , I. Vysniauskiene2 , A.-R Figueiredo3 , J.-M Piffaretti1
  • 1Oculoplastic and Lacrimal Surgery Department, University Eye Clinic, Basel, Switzerland
  • 2University Eye Clinic, Kaunas, Lithuania
  • 3Hospital Sao Geraldo, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil
Further Information

Publication History

received: 14.9.2006

accepted: 15.11.2006

Publication Date:
26 April 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Wir berichten über einen Eingriff zur Behandlung der Bindehautchalasis. Patienten und Methoden: Nicht vergleichende prospektive interventionelle Studie an 15 Patienten, bei denen aufgrund einer mäßigen Bindehautchalasis mit einem bipolaren Elektrokauter 10 bis 20 oberflächliche Herde auf die Bindehaut gesetzt wurden. Anhand von an der Spaltlampe aufgenommenen digitalen Fotografien wurde die maximale vertikale Ausdehnung der Bindehautchalasis über den inferioren Lidrand vor und durchschnittlich sechs Monate nach der Behandlung gemessen (ein Auge pro Patient). Ergebnisse: Bei allen 15 Patienten führte die leichte oberflächliche Kauterisierung zu einer Kontraktion der bulbären Bindehaut und somit zu einer Reduktion der Bindehautchalasis ohne auftretende Komplikationen. Der Mittelwert (mean ± SD) der maximalen vertikalen Ausdehnung der Bindehautchalasis über den inferioren Lidrand war vor dem Eingriff (2,3 ± 0,9 mm) größer als nach dem Eingriff (0,8 ± 0,6 mm). Die präoperativ und postoperativ gemessene Höhe der Bindehautchalasis ergab einen signifikanten (p < 0,001) Unterschied (Wilcoxon rank signed test). Schlussfolgerung: Mit leichter oberflächlicher Kauterisierung kann eine moderate Bindehautchalasis effizient behandelt werden.

Abstract

Aim: We report here a simple surgical approach to reduce moderate conjunctivochalasis. Patients and Methods: A non-comparative prospective interventional case series study of fifteen consecutive patients with moderate conjunctivochalasis was carried out. On the inferior bulbar conjunctiva 10 to 20 superficial burns were performed with an electrical bipolar cauter to reduce moderate conjunctivochalasis. Before and around a mean time of six months after surgery digital photographs of the conjunctivochalasis were taken at the slit lamp. The maximal height of the conjunctivochalasis above the lower eyelid margin measured before surgery was compared with the height of the conjunctivochalasis measured after surgery around the same location (one eye per patient). Results: In each patient, gentle and superficial cauterization induced contraction of the bulbar conjunctiva and reduction of the conjunctivochalasis. No complications were noted during or after the procedure. Mean (± SD) maximal conjunctivochalasis height above the lower eyelid margin was higher before (2.3 ± 0.9 mm) than after surgery (0.8 ± 0.6 mm). Preoperative values of conjunctivochalasis height were significantly (p < 0.001) different from the postoperative ones (Wilcoxon rank signed test). Conclusions: Gentle superficial cauterization of the inferior bulbar conjunctiva can induced significant reduction of a moderate conjunctivochalasis.

References

  • 1 Edelstein J, Reiss G. The wedge punctoplasty for treatment of punctual stenosis.  Ophthalmic Surg. 1992;  23 818-821
  • 2 Georgiadis N S, Terzidou C D. Epiphora caused by conjunctivochalasis: treatment with transplantation of preserved human amniotic membrane.  Cornea. 2001;  20 619-621
  • 3 Haefliger I O, Piffaretti J M. Lacrimal drainage system endoscopic examination and surgery through the lacrimal punctum.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2001;  218 384-387
  • 4 Jordan D R, Pelletier C R. Conjunctivochalasis.  Can J Ophthalmol. 1996;  31 192-193
  • 5 Kruse F E, Meller D. Amniotic membrane transplantation for reconstruction of the ocular surface. (Article in German).  Ophthalmologe. 2001;  98 801-810
  • 6 Liu D. Conjunctivochalasis. A cause of tearing and its management.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 1986;  2 25-28
  • 7 Meller D, Tseng S C. Reconstruction of the conjunctival and corneal surface. Transplantation of amnionic membrane. (Article in German).  Ophthalmologe. 1998;  95 805-813
  • 8 Meller D, Tseng S C. Conjunctivochalasis: literature review and possible pathophysiology.  Surv Ophthalmol. 1998;  43 225-232
  • 9 Meller D, Maskin S L, Pires R T. et al . Amniotic membrane transplantation for symptomatic conjunctivochalasis refractory to medical treatments.  Cornea. 2000;  19 796-803
  • 10 Otaka I, Kyu N. A new surgical technique for management of conjunctivochalasis.  Am J Ophthalmol. 2000;  129 385-387
  • 11 Serrano F, Mora L M. Conjunctivochalasis: a surgical technique.  Ophthalmic Surg. 1989;  20 883-884
  • 12 Vick V L, Holds J B, Hartstein M E. et al . Tarsal strip procedure for the correction of tearing.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 2004;  20 37-39

Ivan O. Haefliger, MD, FEBO

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