Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(4): 253-258
DOI: 10.1055/s-2007-1020327
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Value of Diagnostic Procedures in Treating Ischemic Attacks and Stroke

Der Wert diagnostischer Verfahren für die Therapie des ischämischen InsultesP. Marx
  • Department of Neurology, Steglitz Medical Center of the Free University of Berlin, Berlin
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Publication History

1989

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Diagnostic procedures for cerebral ischemia make clear strategies mandatory. Carefull recording of case history, internal and neurological investigation either substantiate or make unlikely TIA and stroke.

CT scan not only differentiates bleedings, tumors etc from ischemia but also can give very valuable information about the underlying vascular pathology. Multiple lacunes are characteristic of cerebral microangiopathy. Territorial and branch occlusion infarcts mostly indicate embolic occlusion of pial vessels from either cardiac or arterial sources. Endzone and borderline infarctions are seen with high grade stenosis or occlusion of the internal carotid artery.

The identification of embolic sources necessitates cardiological (including echocardiography) and angiological (Doppler sonography and in selected cases angiography) investigations. Therapeutic and prophylactic measures depend on the etiology of TIA and stroke and are briefly delt with.

Zusammenfassung

Die nosologische und ätiologische Abklärung ischämischer Insulte erfordert klare diagnostische Strategien. Sorgfältige Anamnese, internistischer und neurologischer Status bestätigen die Verdachtsdiagnose eines ischämischen Insultes oder machen sie unwahrscheinlich.

Bildgebende Verfahren wie das CT des Kopfes schließen nicht nur andere Erkrankungen wie Blutungen, Tumoren etc. aus, sondern liefern darüber hinaus wichtige Informationen über die zugrunde liegende Gefäßerkrankung. Multiple Lacunen weisen auf eine zerebrale Microangiopathie hin. Astverschluß- und Territorialinfarkte sind charakteristisch für embolische oder - seltener - thrombotische Verschlüsse pialcr Arterien. Grenz- und Endzoneninfarkte kommen besonders bei hochgradigen Carotis interna-Stenosen oder -Verschlüssen vor.

Die Suche nach einer Emboliequelle ist auch bei passageren ischämischen Insulten notwendig und erfordert kardiologische (einschließlich Echokardiographie) und angiologische (Dopplersonographie, in ausgewählten Fällen Angiographie) Abklärung.

Die sich je nach Insultursache ergebenden therapeutischen Konsequenzen werden dargestellt.