Thorac Cardiovasc Surg 1989; 37(4): 243-245
DOI: 10.1055/s-2007-1020325
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Value of cw-Doppler Ultrasonography and DSA in the Diagnosis of Extra- and Intracranial Stenosis - a Comparison with Intraoperative Findings

Der Wert der cw-Dopplersonographie und der DSA in der Diagnostik extra- und intrakranieller Stenosen - ein Vergleich zum intraoperativen BefundH. Fürst, T. Sutter, G. Dörner, L. Lauterjung
  • Department of Surgery and Department of Radiology, University of Munich, Klinikum Großhadern, Munich, FRG
Further Information

Publication History

1988

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The use of cw-Doppler sonography and digital substraction angiography (DSA) for diagnosis of cercbro-vascular insufficiency (CVI) was evaluated in a retrospective study. 113 findings obtained by DSA and 315 findings obtained by cw-Doppler sonography wero compared to the corresponding intraoperative finding. Furthermore, we examined the incidence of accompanying intracranial stenoses of the carotid artory. The impact of these stenoses on the CVI stage was analyzed by means of 200 transcranial Doppler sonographic studies.

Cw-Doppler sonography (sensitivity: 95%) was clearly superior to DSA (sensitivity: 70%) for diagnosis of high grade and subtotal stenoses of the internal carotid artery (ICA). Sensitivity of both methods was insufficient for diagnosis of low grade stenoses (cw-Doppler: 50%, DSA 25%).

Analysis of 200 transcranial Doppler Sonographie studies did not reveal pathologic changes of intracranial vessels in 67 % of all cases. This finding did not depend on the condition of the extracranial vessels and did also not depend on the CVI stage. Additionally, there was no correlation between the incidence and degree of intracranial stenoses and the CVI stage or the degree of Stenosis of the ICA.

These results support the view that Doppler sonography is tho method of choice for diagnosis of high grade stenoses of the carotid artery. The use of DSA is limited to cases in which kinking or occlusion is suspected. Additional intracranial changes did not correlate with the CVI stage.

Zusammenfassung

Die Wertigkeit von cw-Dopplorsonographie und DSA in der Abklärung der zerebrovaskuläron Insuffizienz soll anhand einer retrospektiven Studie dargestellt werden. Es wurden 113 DSA-Befunde und 315 cw-Dopplerbefunde mit dem intraoperativen Befund verglichen. Außerdem sollte die Häufigkeit von begleitenden intrazerebralen Stenosen sowie deren Einfluß auf das CVI-Stadium anhand von 200 transkraniellen Dopplersonographien gezeigt werden.

Bei hochgradigen und filiformen Internastenosen war die cw-Dopplersonographie (Sensitivität: 95%) der DSA (Sensitivität: 70%) deutlich überlegen. Für geringgradige Stenosen war die Sensitivität für beide Untersuchungen schlecht (DSA 25%; cw-Doppler 50%).

Bei 200 transkraniellen Dopplersonographien fanden sich in 67% keine intrakraniellen Gefäßveränderungen unabhängig vom extrakraniellen Gefäßstatus und unabhängig vom CVI-Stadium. Ebenso zeigten die intrakraniellen Stenosen keinen Bezug zu CVI-Stadium oder Stenosegrad der A. carotis interna.

Diese Ergebnisse zeigen, daß die Dopplcrsonographie für höhergradige Karotisstenosen das Untersuchungsvorfahren der Wahl ist. Die Indikation zur DSA bleibt auf Ausnahmen wie Kinking oder Verschluß beschränkt. Zusätzliche intrakranielle Veränderungen zeigten keinen Bezug zum CVI-Stadium.