Thorac Cardiovasc Surg 1987; 35(06): 352-354
DOI: 10.1055/s-2007-1020262
Article

Inadequate Flow After Internal Mammary-Coronary Artery Anastomoses

Inadequater Blutflu? nach aortokoronarem Bypass mit A. mammaria int.
L.v. Segesser
,
F. Simonet
,
B. Meier
Cardiology Center
,
L. Finci
Cardiology Center
,
B. Faidutti
› Institutsangaben

Summary

The use of the internal mammary artery for revascularization of the coronary arteries has expanded over the last years.

In a series of 250 consecutive coronary artery revascularizations, there was at least 1 internal mammary-coronary artery anastomosis in 222 patients (89%) and multiple internal mammary-coronary artery anastomoses were performed in 77 patients (31%). During the revascularization procedure, weaning from cardiopulmonary bypass was not possible in 4 patients with internal mammary-coronary artery anastomoses. These 4 patients showed signs of left ventricular failure, and additional saphenous vein bypass to the left anterior descending coronary artery, already revascularized by the left internal mammary artery, was performed. Weaning from cardiopulmonary bypass was then possible in 3 out of 4 patients. Thus, in some patients 1.2%), internal mammary-coronary artery anastomoses provide inadequate nutritional support for the myocardium.

Zusammenfassung

In der Zeit zwischen Januar 1985 und Juli 1986 wurden 250 Patienten mit Bypass versorgt.Bei 222 davon wurde mindestens einer der Bypasses mit A. mammaria angelegt. Bei 4 Patienten zeigte sich nach Abstellen der HLM eine linksventrikul?re Pumpschw?che. Durch Anlage eines Venen-Bypass auf die mit IMA versorgte Koronararterie nach erneutem Anschlu? an die HLM konnte die extrakorporale Zirkulation bei drei von diesen vier Kranken m?helos abgestellt werden. Ein Patient verstarb an irreversiblem Low-cardiac-output. Die ?berpr?fung der Mammaria-Bypasses hatte jeweils technisch einwandfreie Verh?ltnisse und offene Gef??e gezeigt

Mit dieser Arbeit sprechen die Autoren eine mit der zunehmenden Verwendung der A. mammaria interna als Bypass-Gef?? in allen Herzzentren zu beobachtende Problematik an, wonach dieses Gef?? in manchen F?llen keine ausreichende Perfusion im Versorgungsgebiet der ?berbr?ckten Herzkranzarterie zustande zu bringen in der Lage ist. Intraoperative Me?methoden lassen zur Beurteilung dieser Problematik im Stich, nur Schwierigkeiten im Zusammenhang mit dem Abstellen der HLM werden als Indikator f?r eine Insuffizienz des IMA-Bypass angesehen.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 10. Juni 1987

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Georg Thieme Verlag Stuttgart New York