Thorac Cardiovasc Surg 1988; 36(1): 51-53
DOI: 10.1055/s-2007-1020044
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Bullet in the Interventricular Septum: Report of Surgical Removal in Two Cases

Gewehrkugel im interventrikulären Septum - Bericht über 2 Fälle einer chirurgischen EntfernungN. A. G. Stolf, P. M. Fernandes, P. M. A. Pomerantzeff, L. A. O. Dallan, G. P. Camarano, A. D. Jatene
  • Instituto do Coração, University of São Paulo Medical School, São Paulo, SP, Brazil
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

1987

Publikationsdatum:
07. Mai 2008 (online)

Summary

We have had the opportunity of treating two patients who were wounded by gunshot bullets lodged in the interventricular septum (IVS). The first patient was treated by suture of the ventricle in another hospital. He was then directed to our institution where cineangiocardiography and echocardiogram revealed a bullet in the IVS close to the outlet of the left ventricle. The bullet was removed using cardiopulmonary bypass (CPB), through an incision in the right side of the septum. The patient's recovery was satisfactory, and he was asymptomatic in the 18th postoperative month. In January 25th, 1987 we attended another patient hit by a firearm bullet. The X-Ray revealed a bullet in the cardiac area. The patient was submitted to a median sternotomy and an intraoperative echocardiogram was carried out, which showed that the bullet was located in the interventricular septum. With CPB the right atrium was opened up and the bullet was removed from the interventricular septum. The patient's evolution was also satisfactory. These reports demonstrate the importance of complete evaluation of patients with thoracic wounds and the feasibility of diagnosis and surgical removal of bullets from the interventricular septum.

Zusammenfassung

Es wird über 2 durch Gewehrkugeln verletzte Patienten berichtet. Mittels Röntgenaufnahme und intraoperativer Echokardiographie im anderen Fall konnten die Geschosse im interventrikulären Septum (IVS) lokalisiert werden. Im ersten Fall lag die Kugel im IVS im Bereich des Ausflußtraktes des linken Ventrikels. Es bestand keine interkavitäre Verbindung. Im zweiten Fall stellte sich die Kugel ebenfalls im IVS dar, und zwar in der Nähe des septalen Segels der Trikuspidalklappe. In beiden Fällen konnte das Geschoß mit Hilfe des extrakorporalen Kreislaufs von einer Inzision des re. Vorhofs aus entfernt werden. Die Integrität der Herzstrukturen, die durch die Schußverletzung in Mitieidenschaft gezogen waren, wurde durch die intraoperative, intrakavitäre Kontrastechokardiographie überprüft. Es ist dies unseres Wissens nach der erste Bericht über die Entfernung eines Projektils aus dem IVS. Er zeigt die Bedeutung einer ausführlichen Diagnostik bei alien Patienten mit Thoraxwunden und die Möglichkeit der chirurgischen Entfernung von Kugeln aus dem IVS.