Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(6): 349-352
DOI: 10.1055/s-2007-1019997
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hemodynamic Assessment of Radial-arterial Pressure-wave Contours in Children

Die Beurteilung der postoperativen Hämodynamik bei Kindern mittels Konturanalyse der Arteria-radialis-PulskurveS. Nomoto, R. Muraoka, M. Yokota
  • Department of Cardiovascular Surgery, Kyoto University Medical School, Kyoto
  • Second Department of Surgery, Fukui Medical School, Fukui
  • Department of Cardiovascular Surgery, Shizuoka Children's Hospital, Shizuoka/Japan
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A new Classification system for the radial-arterial pressure wave contour in children is proposed with respect to their hemodynamic parameters. The contour of the radial-arterial pressure wave was analyzed in 45 children who had undergone open heart surgery. Stroke volume and peripheral vascular resistance were calculated from the cardiac output by thermodilution. The arterial pressure-wave contours were classified into type I, II or III, with each wave type having three, two and one Shoulders, respectively. Type I denoted a better cardiac index, with a lower heart rate and larger stroke volume than type II. Type III was symptomatic of low cardiac output. Type I was further classified into subgroups I? and Ib according to the magnitude of the tidal wave, and type II was subdivided into IIa and IIb according to the magnitude of the dicrotic notch. The classification of subgroup types a and b in both types I and II was related to the degree of vascular contraction. It is concluded that monitoring of the arterial pressure-wave contours provides useful information regarding hemodynamics in children.

Zusammenfassung

Es wird eine neue Klassifikation zur Beurteilung hämodynamischer Parameter mit Hilfe der Konturanalyse der Arteria-radialis-Pulskurve bei Kindern vorgestellt. Hierzu wurden die Pulskurven der Arteria radialis von 45 Kindern nach Eingriffen am offenen Herzen analysiert. Das Schlagvolumen und der periphere Gefäßwiderstand wurden aus dem Herzzeitvolumen, welches mit der Thermodilutionsmethode bestimmt wurde, berechnet. Die Konturen der arteriellen Pulskurven wurden in die Typen I, II oder III unterteilt, je nach dem, ob der jeweilige Kurvenverlauf drei, zwei oder einen Gipfel aufwies.

Der Typ I unterschied sich vom Typ II durch einen besseren Herzzeitvolumen-Index, eine geringere Pulsfrequenz und ein höheres Schlagvolumen. Der Typ III erwies sich als charakteristisch für ein erniedrigtes Herzzeitvolumen.

Entsprechend der unterschiedlichen Maxima der einzelnen Gipfel konnte der Typ I nochmals in die Untergruppen I? und Ib unterteilt werden. Bei Typ-II-Kurven war in Abhängigkeit von der Lage des dikroten Punktes eine Unterteilung in die Untergruppen IIa und IIb möglich. Die Zuordnung zu den Untergruppen a und b zeigte sowohl in Typ I als auch in Typ II einen engen Zusammenhang mit dem jeweils vorliegenden Gefäßtonus.

Durch die hier beschriebene Konturanalyse der Pulskurve der Arteria radialis ließen sich nützliche Informationen über den Zustand der postoperativen Hämodynamik bei Kindern gewinnen.