Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(6): 344-348
DOI: 10.1055/s-2007-1019996
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Organ Preservation for Heart-lung and Lung Transplantation

Organkonservierung zur Herz-Lungen- und LungentransplantationTh. Wahlers, H. J. Schäfers, J. Cremer, M. Jurman, S. W. Hirt, H. G. Fieguth, A. Haverich
  • Division of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Hannover Medical School, Hannover, Germany
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Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

One of the most important restrictions in the field of heart-lung-and lung-transplantation remains the limited ischemic tolerance of the lung.

From December 1987 through February 1991, 44 patients underwent either single-, double-, or heart-lung-transplantation. All organs were harvested in multiorgan procedures. For the first 4 patients core cooling of the donor was used. For the rest pulmonary artery flush with modified Euro-Collins Solution and prostacyclin was employed. Ischemia time varied from 3-6.5 hours (mean 241; 176-390 minutes). Hearts were arrested with St. Thomas cardioplegia. Oxygenation was satisfactory at 24 hours: pO2 >: 100mmHg, FI O2 < 30% oxygen.

It is concluded that for lung preservation modified Euro-Collins Solution and prostacyclin for flush perfusion of the pulmonary artery will result in excellent lung function early postoperatively with ischemic times up to 6.5 hours. This method seems advantageous compared to others due to the limited surgical and instrumental needs.

Zusammenfassung

Eine der wesentlichen Einschränkungen einer gesteigerten Aktivität im Bereich der Herz-Lungen- und Lungen-Transplantation stellt die geringe Verfügbarkeit geeigneter Organe aufgrund limitierter Ischämiezeiten der Lunge dar.

Vom Dezember 1987 bis zum Februar 1991 sind an unserer Klinik 44 Patienten einer Einzel-, Doppel- oder Herz-Lungen-Transplantation unterzogen worden. Alle Organe wurden im Rahmen von Multiorganentnahmen konserviert. Die Ischämiezeit variierte zwischen 3 und 6,5 Stunden (X = 247 ± 49 Minuten; 176-390 Minuten). Während für die ersten vier Patienten die extrakorporale Zirkulation mit Kühlung des Spenders verwendet wurde, konservierten wir die Organe für die letzten 40 Patienten mittels Perfusion der Pulmonalarterie durch modifizierte Euro-Collins-Lösung unter zuvoriger Gabe von Prostacyclin. Alle Herzen wurden durch St.-Thomas-Lösung kardioplegiert. Generell konnte eine gute Oxygenierung frühpostoperativ erzielt werden (24 Stunden: pO2 >: 100mmHg bei FIO2 30% Sauerstoff).

Es wird gefolgert, daß mit dem vorgestellten Verfahren eine exzellente pulmonale Frühfunktion bei Konservierungszeiten von bis zu 6,5 Stunden erzielbar ist. Diese Methode scheint anderen überlegen zu sein, da sie bei geringem chirurgischen und instrumenteilen Aufwand durchführbar ist.