Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(3): 187-190
DOI: 10.1055/s-2007-1016485
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Chylothorax after Blunt Chest Trauma: An Unusual Case with a Long Latent Period

Chylothorax nach stumpfem Trauma - ein ungewöhnlicher Fall mit langer LatenzzeitS. Milano, R. Maroldi1 , G. Vezzoli1 , G. Bozzola2 , G. Battaglia1 , G. Mombelloni
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Civili Hospital, Brescia, Italy
  • 1Department of Radiology, Civili Hospital, Brescia, Italy
  • 2Department of Chest Disease, Civili Hospital, Brescia, Italy
Further Information

Publication History

1993

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

We report on a case of closed chest trauma with an unusual latent period of 11 weeks in a woman 26 years old.

The patient had a dual thoracic duct with a dual lesion and was evaluated using lymphography and CT.

We discuss the pathogenetic mechanism and the unusual radiological appearance with discontinuity of the duct, and an increase in back pressure which promotes dilatation of lymphatic vessels and nodes. The dual duct had two separate traumatic consequences: a chyloma on the right and leakage in the pleura on the left.

Pleuroperitoneal shunting was effective after failure of conservative treatment. Two years after discharge the patient is asymptomatic with normal chest X-ray image. She is near term in a normal pregnancy and without signs of silent malignancy.

Zusammenfassung

Wir berichten über einen Fall von Chylothorax nach geschlossenem Trauma mit einem unüblichen Intervall von 11 Wochen. Die 26jährige Patientin präsentierte sich mit einem dop pelten Ductus thoracicus, der mittels Lymphographie und CT untersucht wurde. Es wird über die möglichen pathogenetischen Mechanismen und seine unüblichen radiologischen Aspekte mit einem Block des Kontrastmittels diskutiert. Der doppelte Ductus thoracicus zeigte rechts ein Chylom; links nur einen Ausfluß von Lymphflüssigkeit mit Pleuraerguß.

Eine pleura-peritonoale Shunt war erfolgreich; die konservative Therapie sprach nicht an. Zwei Jahre nach der Entlassung aus unserem Institut ist die Patientin asymptomatisch, das Thorax-Röntgenbild ist normal. Das Follow-up und eine normale Schwangerschaft sprechen dafür, daß kein okkultes Neoplasma vorhanden ist.