Pneumologie 2008; 62(3): 170-176
DOI: 10.1055/s-2007-1016442
Übersicht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Asthmatherapie im Hochgebirgsklima

Effects of High Altitude on Bronchial AsthmaG.  Schultze-Werninghaus1
  • 1 Berufsgenossenschaftliches Universitätsklinikum Bergmannsheil, Zentrum der Inneren Medizin, Medizinische Klinik III, Pneumologie, Allergologie, Schlaf- und Beatmungsmedizin, Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Patienten mit Asthma bronchiale wird seit Jahrzehnten ein Aufenthalt im Hochgebirge (> 1500 m über NN) empfohlen. In diesem Beitrag werden die publizierten Studien zur Wirkung des Hochgebirgsklimas bei jugendlichen und erwachsenen Patienten mit Asthma zusammengestellt. Die Datenlage spricht dafür, dass durch einen Aufenthalt in Hochgebirgskliniken ein zusätzlicher Effekt zur medikamentösen Therapie im Flachland erreicht werden kann. Allerdings sind die Studien überwiegend unkontrolliert und an kleinen Fallzahlen durchgeführt worden. Übereinstimmend zeigen diese Studien eine Besserung der Symptomatik, eine Reduktion des Medikamentenverbrauchs, insbesondere von Kortikosteroiden, sowie eine Besserung von Lungenfunktion, bronchialer Hyperreagibilität und anderen Kriterien der Atemwegsentzündung (Stickoxid-Exhalation, Eosinophilie). Eine Verringerung der bei allergischem Asthma erhöhten Aktivität von B- (Reduktion des milbenspezifischen Immunglobulin E) und T-Helfer-Lymphozyten weisen auf immunregulierende Wirkungen eines Hochgebirgsaufenthaltes hin. Auch bei nicht-allergischem Asthma ist ein Rückgang der Atemwegsentzündung gezeigt worden, so dass wahrscheinlich nicht die Allergenarmut allein, sondern andere Faktoren wie erhöhte UV-Lichtexposition, Schadstoffarmut und Lufttrockenheit zu den günstigen Wirkungen des Hochgebirgsaufenthaltes bei Asthma beitragen. Es sollten größere kontrollierte Studien durchgeführt werden, um die Hinweise auf eine günstige Wirkung des Hochgebirgsklimas bei Asthma zu bestätigen.

Abstract

Sojourns in the high mountains have been recommended to patients with asthma for many decades. It is the aim of this contribution to summarise the published studies about the effects of a stay at > 1500 m above sea level on asthmatic patients. These data from 428 adolescent and adult patients indicate an improvement of asthma symptoms and lung function during sojourns at high altitude. In many patients a reduction of the steroid therapy was achievable. Profound changes in the immune system have been demonstrated at high altitude, with a reduction of B- and T-helper cell activation. Total and mite-specific immunoglobulin E antibodies decrease significantly during longer sojourns. These changes are associated with a reduction of airway inflammation (e. g., reduction of eosinophil activation, NO exhalation and bronchial hyper-responsiveness). The fact that also patients with non-allergic asthma demonstrate a reduction of their airway inflammation at high altitude suggests that the high altitude climate has beneficial effects on asthma beyond the effects of allergen avoidance. High UV exposure and low humidity could be important additional factors, to explain the reductions in asthma severity in the high mountain climate. Larger controlled studies should be performed to prove the positive effects of the high altitude climate on asthma.

Literatur

  • 1 Turban K, Spengler L. Resultate der Asthmabehandlung im Hochgebirge. 2. Jahresh.  Schweiz Balneolog Ges H. 1906;  2 72-84
  • 2 Benckhuijsen J, Bos J W van den, Velzen E van. et al . Differences in the effect of allergen avoidance on bronchial hyperresponsiveness as measured by methacholine, adenosine 5'-monophosphate, and exercise in asthmatic children.  Pediatr Pulmonol. 1996;  22 147-153
  • 3 Velzen E van, Bos J W van den, Benckhuijsen J AW. et al . Effect of allergen avoidance at high altitude on direct and indirect bronchial hyperresponsiveness and markers of inflammation in children with allergic asthma.  Thorax. 1996;  51 582-584
  • 4 Engst R, Vocks E. Hochgebirgsklimatherapie bei Dermatosen und Allergien - Wirkmechanismen, Ergebnisse und Einflüsse auf immunologische Parameter.  Rehabilitation. 2000;  39 215-222
  • 5 Braun-Fahrländer C, Vuille J C, Sennhauser F H. et al . Respiratory health and long-term exposure to air pollutants in Swiss schoolchildren.  Am J Respir Crit Care Med. 1997;  155 1042-1049
  • 6 Leuschner R M, Boehm W. Pollen and inorganic particles in the air of climatically very different places in Switzerland.  Grana. 1981;  20 161-167
  • 7 Leuschner R M. Vergleich der Luftpollen an drei Messstellen: Davos-Wolfgang, Wiesen GR und Basel.  Allergologie. 1994;  17 505-508
  • 8 Charpin D, Kleisbauer J P, Lanteaume A. et al . Asthma and allergy to house-dust mites in populations living in high altitudes.  Chest. 1988;  93 758-761
  • 9 Spieksma F TM, Zuidema P, Leupen M J. High altitude and house-dust mites.  Br Med J. 1971;  740 82-84
  • 10 Charpin D, Birnbaum J, Haddi E. et al . Altitude and allergy to house-dust mites. A paradigm of the influence of environmental exposure on allergic sensitization.  Am Rev Respir Dis. 1991;  143 983-986
  • 11 Platts-Mills T AE, Chapman M D. Dust mites: immunology, allergic disease, and environmental control.  J Allergy Clin Immunol. 1988;  80 755-775
  • 12 Weiland S K, Hüsing A, Strachan D P. et al . Climate and the prevalence of symptoms of asthma, allergic rhinitis, and atopic eczema in children.  Occup Environ Med. 2004;  61 609-615
  • 13 Kiechl-Kohlendorfer U, Horak E, Mueller W. et al . Living at high altitude and risk of hospitalisation for atopic asthma in children: results from a large prospective birth-cohort study.  Arch Dis Child. 2007;  92 339-342
  • 14 Kerrebijn K F. Endogenous factors in childhood CNSLD. In: Orie NGM, Van der Lende R (Hrsg.): Bronchitis III. Royal Van Gorcum Assen; Niederlande 1970: pp. 38-48
  • 15 Boner A L, Niero E, Antolini I. et al . Pulmonary function and bronchial hyperreactivity in asthmatic children with house dust mite allergy during prolonged stay in the Italien alps.  Ann Allergy. 1985;  54 42-45
  • 16 Simon H U, Grotzer M, Nikolaizik W H. et al . High altitude climate therapy reduces peripheral blood T lymphocyte activation, eosinophilia, and bronchial obstruction in children with house-dust mite allergic asthma.  Pediatr Pulmonol. 1994;  17 304-311
  • 17 Valletta E A, Piacentini G L, Del Col G. et al . FEF25 - 75 as a marker of airway obstruction in asthmatic children during reduced mite exposure at high altitude.  J Asthma. 1997;  34 127-131
  • 18 Peroni D G, Piacentini G L, Costella S. et al . Mite avoidance can reduce air trapping and airway inflammation in allergicasthmatic children.  Clin Exp Allergy. 2002;  32 850-855
  • 19 Grootendorst D C, Dahlén S-E, Bos J W Van Den. et al . Benefits of high altitude allergen avoidance in atopic adolescents with moderate to severe asthma, over and above treatment with high dose inhaled steroids.  Clin Exp Allergy. 2001;  31 400-408
  • 20 Kerrebijn K F, Kroon J PM de, Roosenburg J G. Corticosteroïdbehandeling bij kinderen met CARA. II. Staken van de behandeling in het hooggebergte.  Ned T Geneesk. 1967;  111 2353-2359
  • 21 Berge M Van den, Kerstjens H AM, Postma D S. Provocation with adenosine 5’-monophosphate as a marker of inflammation in asthma, allergic rhinitis and chronic obstructive pulmonary disease.  Clin Exp Allergy. 2002;  32 824-830
  • 22 Karagiannidis C, Hense G, Rueckert B. et al . High-altitude climate therapy reduces local airway inflammation and modulates lymphocyte activation.  Scan J Immunol. 2006;  63 304-310
  • 23 Peroni D G, Boner A L, Vallone G. et al . Effective allergen avoidance at high altitude reduces allergen-induced bronchial hyperresponsiveness.  Am J Respir Crit Care Med. 1994;  149 1442-1446
  • 24 Boner A L, Peroni D G, Piacentini G L. et al . Influence of Allergen Avoidance at High Altitude on Serum Markers of Eosinophil Activation in Children with Allergic Asthma.  Clin Exp Allergy. 1993;  23 1021-1026
  • 25 Piacentini G L, Martinati L, Mingoni S t. et al . Influence of allergen avoidance on the eosinophil phase of airway inflammation in children with asthma.  J All Clin ImmunoI. 1996;  97 1079-1084
  • 26 Piacentini G L, Vicentini L, Mazzi P. et al . Mite-antigen avoidance can reduce bronchial epithelial shedding in allergic asthmatic children.  Clin Exp Allergy. 1998;  18 561-567
  • 27 Piacentini G L, Peterson C, Peroni D G. et al . Allergen avoidance at high altitude and urinary eosinophil protein X.  J Allergy Clin Immunol. 1999;  104 243-244
  • 28 Christie P E, Yntema J L, Tagari P. et al . Effect of altitude on urinary leukotriene (LT) E4 excretion and airway responsiveness to histamine in children with atopic asthma.  Eur Respir J. 1995;  8 357-363
  • 29 Piacentini G L, Martinati L, Fornari A. et al . Antigen avoidance in a mountain environment: influence on basophil releasability in children with allergic asthma.  J Allergy Clin Immunol. 1993;  92 644-650
  • 30 Vervloet D, Bongrand P, Arnaud A. et al . Données objectives cliniques et immunologiques observées au cours d’une cure d’altitude à Briançon chez des enfants asthmatiques allergiques à la poussière de maison et à Dermatophagoides.  Rev fr Mal Respir. 1979;  7 19-27
  • 31 Wüthrich B, Joller-Jemelka H, Grob P. et al . Influence of Mountain Climate on Immune Parameters in Atopic Dermatitis, Psoriasis and Controls. Immunology of Skin and Skin Diseases.  Section. VIII;  1990 344-353
  • 32 Akdis M, Verhagen J, Taylor A. et al . Immune responses in healthy and allergic individuals are characterized by a fine balance between allergen-specific T regulatory 1 and T helper 2 cells.  J Exp Med. 2004;  199 1567-1575
  • 33 Valletta E A, Comis A, Del Col G. et al . Peak expiratory flow variation and bronchial hyperresponsiveness in asthmatic children during periods of antigen avoidance and reexposure.  Allergy. 1995;  50 366-369
  • 34 Boner A L, Comis A, Schiassi M. et al . Bronchial reactivity in asthmatic children at high and low altitude. Effect of budesonide.  Am J Respir Crit Care Med. 1995;  151 1194-1200
  • 35 Humpeler E, Skrabal F, Bartsch G. Influence of Exposure to Moderate Altitude of the Plasma Concentration of Cortisol, Aldosterone, Renin, Testosterone and Gonadotropins.  Eur J App Physiol. 1980;  45 167-176

Prof. Dr. med. G. Schultze-Werninghaus

Berufsgenossenschaftliches Universitätsklinikum Bergmannsheil, Zentrum der Inneren Medizin, Medizinische Klinik III, Pneumologie, Allergologie, Schlaf- und Beatmungsmedizin

Bürkle-de-la-Camp-Platz 1

44789 Bochum

Email: gerhard.schultze-werninghaus@rub.de

    >