Thorac Cardiovasc Surg 1993; 41(3): 156-162
DOI: 10.1055/s-2007-1013845
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Long-Term Myocardial Function after Heart Transplantation

Langzeit-Myokardfunktion des transplantierten HerzensW. von Scheidt, U. Ziegler, B. M. Kemkes1 , B. Reichart1 , E. Erdmann
  • Department of Internal Medicine I
  • 1Department of Heart Surgery, Klinikum Großhadern, Munich University, Munich, Germany
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

With an increasing number of heart transplantations and an improved survival rate a characterization of the long-term hemodynamic profile of the transplanted heart is necessary. 222 cardiac catheterizations were performed in 71 heart recipients under cyclosporine A immunosuppression during a 7- year follow-up after transplantation. Hemodynamic evaluation revealed a non-progressive arterial hypertension due to an increased systemic vascular resistance, leading to a mild increase of left-ventricular chamber stiffness. Parameters of systolic myocardial function were found to be normal and did not deteriorate during the 7 year period. The prevalence of allograft coronary angiopathy increased from 13% one year to 54 % five years after transplantation. Myocardial function was neither adversely influenced by the presence of coronary angiopathy nor by the number or severity of former rejection episodes. Unchanged annual pressure-volume loops excluded the development of a dilated or restrictive posttransplantation cardiomyopathy. Thus, not the myocardial function, but the coronary angiopathy represents the most critical cardiac long term problem after transplantation.

Zusammenfassung

Die zunehmende Zahl von Herztransplantationen und eine verbesserte Überlebensrate machen die Charakterisierung der Langzeit-Hämodynamik des transplantierten Herzens erforderlich. Es wurden bei 71 Herztransplantierten unter Cyclosporin A-Immunsuppression insgesamt 222 Herzkatheteruntersuchungen über einen Zeitraum von 7 Jahren nach Transplantation durchgeführt. Als charakteristische hämodynamische Veränderung zeigte sich eine nicht progrediente arterielle Hypertonie aufgrund eines erhöhten systemischen Gefäßwiderstandes, verbunden mit einem geringen Anstieg der linksventrikulären Kammersteifigkeit. Systolische Funktionsparameter blieben über den 7-Jahres-Zeitraum unverändert normal. Die Häufigkeit der Transplantat-Koronarangiopathie stieg von 13 % ein Jahr auf 54 % fünf Jahre nach Transplantation. Die Myokardfunktion wurde weder durch das Vorliegen einer Koronarangiopathie, noch durch die Anzahl oder den Schweregrad früherer Abstoßungsepisoden negativ beeinflußt. Die Entwicklung einer dilativen oder restriktiven Posttransplantations-Kardiomyopathie wurde aufgrund unveränderter jährlicher Druck-Volumen-Schleifen ausgeschlossen. Nicht die Myokardfunktion, sondern die Koronarangiopathie stellt das kritischste kardiale Langzeitproblem nach Transplantation dar.