Thorac Cardiovasc Surg 1995; 43(6): 347-351
DOI: 10.1055/s-2007-1013807
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Seven Years of Experience with the Centrifugal Pump in Patients with Cardiogenic Shock

Siebenjährige Erfahrungen mit der Zentrifugalpumpe bei Patienten mit kardiogenem SchockA. El-Banayosy, H. Posival, K. Minami, L. Kizner, T. Breymann, D. Seifert, L. Arusoglu, M. M. Körner, B. Döring, D. Hartmann, H. Körtke, O. Fey, R. Körfer
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Heart Center North Rhine-Westphalia, Ruhr University of Bochum, Bad Oeynhausen, Germany
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Publikationsverlauf

1995

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

From September 1987 to September 1994 61 patients be tween 29 and 78 years of age received mechanical circulatory support by means of the Biomedicus centrifugal pump. The pa tients were divided into three groups by indication: Group I in cluded 15 patients with early postcardiotomy cardiogenic shock and 24 patients with late posteardiotomy cardiogenic shock, Group II 11 patients with therapy-resistant cardiogenic shock following acute myocardial infarction, and Group III 11 patients with cardiogenic shock of other etiologies. Duration of support was 1 to 347 hours. Survival rates were 46.7% and 33.3 % in patients with early and late posteardiotomy car diogenic shock, respectively (Group I), 27.2 % in Group II, and 18.1 % in Group III. Most frequent complications were bleed ing (40%, 58%) and acute renal failure (26.7%, 29.2%) in Group I and multiple organ failure in Groups II and III (64 % and 45.5 %). Major causes of death were bleeding and multiple organ failure in Group I (37.5 %) and multiple organ failure in Groups II and III (87.5 % and 50 %).

Zusammenfassung

Von September 1987 bis September 1994 wurde bei 61 Patien ten im Alter von 29 bis 78 Jahren eine Biomedicus Zentrifugal pumpe zur mechanischen Kreislaufunterstützung implantiert. Die Patienten wurden je nach Indikation in drei Gruppen ein geteilt: Gruppe I umfaßte 15 Patienten mit frühem und 24 Pa tienten mit spätem Postkardiotomie-Herzversagen, Gruppe II 11 Patienten mit therapie-refraktärem kardiogenen Schock nach akutem Myokardinfarkt und Gruppe III 11 Patienten mit kardiogenem Schock unterschiedlicher Ätiologie. Die Unter stützungsdauer betrug 1-347 Stunden. Die Überlebensraten betrugen 46,7 % bzw. 33,3 % in Gruppe I, 27,2 % in Gruppe II und 18,1 % in Gruppe III. Als häufigste Komplikationen traten Blutungen (40%, 58%) und akutes Nierenversagen (26,7%, 29,2 %) in Gruppe I sowie Multiorganversagen in den Gruppen II und III (64 % bzw. 45,5 %) auf. Die Haupttodesursachen wa ren Blutungen und Multiorganversagen in Gruppe I (37,5 %) und Multiorganversagen in Gruppe II und III (87,5% bzw. 50 %).