Laryngorhinootologie 1980; 59(10): 611-616
DOI: 10.1055/s-2007-1008905
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schnittführungen und Nahttechniken im Gesichtsbereich

Incision- and Suture-techniques in Plastic Surgery of the FaceW. Ey
  • HNO-Klinik der Städt. Kliniken Darmstadt (Direktor: Prof. Dr. W. Ey)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Gerade im Gesichtsbereich sind dem plastischchirurgisch tätigen Operateur besondere Aufgaben gestellt, die sowohl funktionelle wie ästhetische Gesichtspunkte zu berücksichtigen haben. Er muß Kenntnis haben von den sog. ästhetischen Einheiten der Gesichtsregionen, besonders wenn es gilt, größere Defekte auszugleichen; er muß aber auch die Bedeutung der Hautspannungslinien (RSTL) im Gesicht kennen, wenn er die kosmetisch günstigsten Narben erhalten will. Auf die Schnittführung zur Z-Plastik und für W-Plastiken wird hingewiesen; auch werden die gebräuchlichsten Nahttechniken beschrieben und geeignetes Nahtmaterial empfohlen.

Summary

In plastic and reconstructive surgery of the face it is very important to consider the RSTL (1,3) for getting satisfactory scar postoperatively. Sometimes it is necessary to regard the so-called esthetic units of the face (2) especially in free grafting. Unsatisfactory scars will be improved by using the Z- and W-plasty techniques. The incision should always be perpendicular to the surface of the skin, assuming that the skin has been made tense by the left hand of the surgeon or by the hand of the assistant. The subcutaneous dissection and mobilization is performed with a scalpel with the blade held flat, parallel to the surface of the skin using a hook rather than a tissue forceps. The haemostasis should be as perfect as possible. The infiltration of a local analgesic solution with epinephrin greatly facilitates the haemostasis, careful coagulation by fine bipolar tissue forceps is possible. The principal types of transcutaneous, subcutaneous and intradermal interrupted and continuous sutures are described.