Laryngorhinootologie 1980; 59(3): 190-197
DOI: 10.1055/s-2007-1008842
VARIA

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Frage der Diagnostik, Spezifität und Therapie des Rhinoskleroms

A Contribution to Diagnosis, Specificity and Treatment of RhinoscleromaB. Franz, O. G. Neumann, J. Caselitz
  • Univ.-HNO-Klinik Hamburg-Eppendorf (Direktor: Prof. Dr. C. Herberhold)
  • HNO-Abteilung Marienkrankenhaus Hamburg (Chefarzt: Priv.-Doz. Dr. O. G. Neumann)
  • Pathologisches Institut der Universität Hamburg (Direktor: Prof. Dr. G. Seifert)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Erkennung des Rhinoskleroms kann im nichtendemischen Gebiet wegen der Seltenheit der Erkrankung schwierig sein. Die Diagnose beschränkt sich nicht nur auf den histologischen Nachweis, sondern schließt den bakteriologischen Beweis mit ein. Bei noch fehlendem bakteriologischen Befund empfiehlt es sich, von einem rhinosklerotischen Granulom mit Spezifitätscharakter zu sprechen. Eine wertvolle Hilfe in der Diagnostik ist die Zytologie. Bereits im Abstrichpräparat lassen sich im granulomatösen Stadium die charakteristischen Mikulicz-Zellen erkennen. In der vorliegenden Arbeit wird ein rhinosklerotisches Granulom des Larynx beschrieben, welches zu einer subglottischen Larynxstenose mit Luftnot und Aphonie geführt hatte. Die Behandlung erfolgte chemotherapeutisch und chirurgisch.

Summary

As a disease with a peculiar geographical distribution rhinoscleroma is a kind of chronic inflammation which may cause some diagnostic difficulties in non-endemic regions. In general, the diagnosis is based on histological features and the microbiological identification of the causative agent. In case where a definite microbiological identification could not be achieved the diagnosis should be expressed in the following terms: “rhinosclerotic granuloma with features of specifity”. The diagnosis is facilitated by the aid of cytological methods which are easy to perform and do not hurt the patient. The characteristic cells of the Mikulicz type may be observed in the smear. This paper presents the case of a 25-year old man with a rhinosclerotic granuloma of the larynx which caused dyspnoe and aphonia. The diagnostic procedure was done by cytological, histological and ultrastructural methods. The patient was treated by surgery and by application of antibiotics.