Ultraschall Med 1985; 6(4): 208-214
DOI: 10.1055/s-2007-1006057
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hat die intrauterine Chirurgie mit Ultraschall Zukunft?

Can we consider Intrauterine Surgery combined with Sonography as a Method with a Promising Future?F. Bonilla-Musoles, A. Pellicer, M. Perez Gil, C. Simon, A. Meyer
  • Lehrstuhl für Geburtshilfe und Gynäkologie der medizinischen Fakultät der Universität Valencia (Direktor: Prof. Dr. F. Bonilla-Musoles)
Further Information

Publication History

1985

1985

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Technik, Entwicklung und Ausführung intrauteriner Ultraschalldiagnostik und -kontrolle bei der Therapie in drei Fällen fetaler Läsionen (Hydrozephalus internus, Prune-bellySyndrom, einseitiges polyzystisches Syndrom) werden beschrieben.

Die an Hydrozephalus und Prune-belly-Syndrom erkrankten Kinder starben post partum, das dritte Kind lebt heute unter normalen Bedingungen.

Die Möglichkeiten der Diagnostik und die Prognostik des chirurgischen Procedere werden diskutiert.

Für den Hydrozephalus und die renale Obstruktion ist die Prognose infaust, wenn Diagnose und chirurgische Intervention nicht äußerst frühzeitig realisiert werden.

Bei unilateralem Auftreten des Potter-Syndroms muß die Prognose als sehr gut bezeichnet werden, denn ein chirurgischer Eingriff kann die sekundäre Obstruktion der kontralateralen Niere oder fetalen Lunge verhindern.

Abstract

Based on three cases of foetal abnormalities (hydrocephalus, prune-belly Syndrome, and unilateral multicystic renal disease) diagnosed and treated by intrauterine Sonographic control, the article describes the technique, evolution and outcome of these cases.

Two patients (the hydrocephalus and the prune-belly Syndrome) died after delivery, whereas the third one lives in normal conditions.

The different diagnoses and prognoses of this new surgical procedure are discussed.

We think that hydrocephaly and renal obstruction have a very bad prognosis when diagnosis and therapy are not performed an initiated at an early stage.

Unilateral disease of Potter-Syndrom is associated with a very good prognosis irrespective of whether therapeutic intervention is effected or not. For this reason, the Intervention should be considered aecording to the compressive action that the cystic renal disease can exercise on the other kidney or lung.

    >