Psychiatr Prax 2008; 35(2): 67-72
DOI: 10.1055/s-2006-951948
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Patienten mit Intelligenzminderung in der psychiatrischen Klinik

Patients with Mental Retardation in a Psychiatric HospitalAzin  Spießl1 , Harald  Binder1 , Clemens  Cording1 , Helmfried  E.  Klein1 , Hermann  Spießl1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg
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Publication Date:
08 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Es sollten Daten zur Qualität und Quantität der stationär-psychiatrischen Versorgung von geistig Behinderten gewonnen werden. Methode Es wurden alle Erstaufnahmen von 1996 bis 2002 eingeschlossen (n = 9727), davon 192 (2 %) mit Intelligenzminderung. Ergebnisse Bei 62 % bestand eine leichte, bei 26 % eine mittelgradige und bei 9 % eine schwere Intelligenzminderung. Komorbid fanden sich am häufigsten Störungen des Sozialverhaltens und Anpassungsstörungen. Die mittlere Verweildauer betrug 34,8 Tage, die Wiederaufnahmerate 0,3; der GAF verbesserte sich um 11,8 Punkte. Schlussfolgerungen Die Daten geben Einblick in die stationär-psychiatrische Versorgung von geistig Behinderten.

Abstract

Objective Because only few data are available, inpatient care of patients with mental retardation was evaluated to get a valid data base concerning quality and quantity of care and to reveal their deficits. Methods All patients with first admission to a psychiatric hospital between 1996 and 2002 were included in the cohort study (n = 9727). The analyses were based on the psychiatric basis documentation system (DGPPN-BADO). 192 patients (2 %) had the diagnosis of a mental retardation according to ICD-10. Results 62 % of patients suffered from a mild (F70), 26 % from a moderate (F71) and 9 % from a severe mental retardation (F72). The most frequent comorbid disorders were disruptive behaviour disorders, adjustment disorders, alcohol-related disorders, schizophrenia and mood disorders. Mean length of stay was 34.8 days, rate of rehospitalisation within one year was 0.3. GAF improved on 11.8, CGI (improvement scale) was 3.4. Some predictors for these outcome criteria could be revealed. Conclusions The data allow a depth insight into inpatient care of patients with mental retardation. They deliver important clues for quality improvement in psychiatric hospital and for collaboration with outpatient services.

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Priv.-Doz. Dr. med. Hermann Spießl

Bezirksklinikum Regensburg

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93053 Regensburg

Email: hermann.spiessl@medbo.de

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