Klin Padiatr 2006; 218(3): 165-169
DOI: 10.1055/s-2006-933406
Sichelzellkrankheit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sichelzellkrankheit in Deutschland - Krankheitsmanifestationen, Therapieoptionen und Möglichkeiten der Optimierung der Betreuung

Sickle Cell Disease in Germany - Disease Manifestations, Therapeutic Options and Possibilities for Improvement of CareR. Dickerhoff1
  • 1Asklepios Kinderklinik, St. Augustin
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Die Zahl der Sichelzellpatienten in den europäischen Ländern steigt stetig an aufgrund der anhaltenden Zuwanderung aus Risikoländern für Hämoglobinkrankheiten und durch die verbesserte Lebenserwartung der Patienten. In Deutschland lebten im Jahr 2005 möglicherweise bis zu 1 000 Sichelzellpatienten, überwiegend in den alten Bundesländern. Wir verfügen über keine genauen Zahlen, da die seit 1987 angebotene Registrierung von Sichelzellpatienten in der deutschen Verlaufs-Beobachtungs-Studie auf freiwilliger Basis erfolgte. Im Dezember 2005 wurden von den seit 1987 registrierten 514 Patienten noch 273 (208 Kinder, 65 Erwachsene) in 92 Kliniken/Praxen behandelt, verstreut über das gesamte Gebiet der Bundesrepublik. Wir berichten über die Herkunft dieser Patienten, ihre Genotypen, Krankheitsmanifestationen, soziale Integration, Therapie und Todesursachen, zeigen die Schwierigkeiten bei der Betreuung von Sichelzellpatienten in Deutschland auf und schlagen Möglichkeiten der Optimierung der Betreuung vor.

Abstract

The number of sickle cell patients in Europe is steadily increasing due to continuing immigration and increase of average life expectancy. In 2005 probably up to 1 000 sickle cell patients were living in Germany, most of them in former West-Germany. Precise figures are not available as registration of sickle cell patients into a German surveillance study register that was initiated 1987 is on a voluntary basis. In December 2005 the register included a total of 514 patients, with 273 patients (208 children, 65 adults) still actively participating in the study. They were followed at 92 different institutions all over the country. We report on data regarding the origin of these patients, their genotypes, disease manifestations, social integration, therapy and causes of death. We discuss difficulties in the delivery of care and make suggestions for improvement.

Literatur

  • 1 Adams R J, McKie V C, Hsu L, Files B, Vichinsky E, Pegelow C, Abboud M, Gallagher D, Kutlar A, Nichols F T, Bonds D R, Brambilla D. Prevention of a first stroke by transfusion in children with sickle cell anemia and abnormal results on transcranial doppler ultrasonography.  N Engl J Med. 1998;  339 5-11
  • 2 Adams R J, Pavlakis S, Roach E S. Sickle cell disease and stroke: primary prevention and transcranial doppler.  Ann Neurol. 2003;  54 559-563
  • 3 Amrolia P J, Almeida A, Halsey C, Roberts I A, Davies S C. Therapeutic challenges in childhood sickle cell disease.  Br J Hematol. 2003;  120 725-743
  • 4 Bardakdjian-Michau J, Guilloud-Bataille M, Maier-Redelsperger M, Elion J, Girot R, Feingold J, Galacteros F, de Montalembert M. Decreased morbidity in homozygous sickle cell disease detected at birth.  Hemoglobin. 2002;  26 211-217
  • 5 Bellet P S, Kalinyak K A, Shukla R, Gelfand M J, Rucknagel D L. Incentive spirometry to prevent acute pulmonary complications in sickle cell disease.  N Engl J Med. 1995;  333 699-703
  • 6 Booz M MY, Hariharan V, Aradi A J, Malki A A. The value of ultrasound and aspiration in differentiating vaso-occlusive crisis and osteomyelitis in sickle cell disease patients.  Clinical Radiology. 1999;  54 636-639
  • 7 Charache S, Terrin M L, Moore R D, Dover G J, Barton F B, Eckert S V, McMahon R P, Bonds D R. Effect of hydroxyurea on the frequency of painful crises in sickle cell anemia.  N Engl J Med. 1995;  332 1317-1322
  • 8 Claster S, Vichinsky E P. Managing sickle cell disease.  Br Med J. 2003;  327 1151-1155
  • 9 Davis H, Schoendorf K C, Gergen P J, Moore R M. National trends in the mortality of children with sickle cell disease, 1968 through 1992.  Am J Public Health. 1997;  87 1317-1322
  • 10 Dickerhoff R, Rücker  von A, Kohne E. Sichelzellerkrankungen in Deutschland. Verlaufsbeobachtungen über 10 Jahre.  Dt Ärztebl. 1998;  95 1675-1679
  • 11 Dickerhoff R. Milzsequestrationen bei Patienten mit Sichelzellerkrankungen.  Klin Pädiatr. 2002;  214 70-73
  • 12 Dickerhoff R, Kulozik A E. Sichelzellerkrankung. In: Gaedicke G, Gadner H, Ritter J, Niemeyer C. Pädiatrische Onkologie und Hämatologie. Springer, Heidelberg 2005
  • 13 Emond A M, Collis R, Darville D, Higgs D R, Maude G H, Serjeant G R. Acute splenic sequestration in homozygous sickle cell disease: natural history and management.  J Pediatr. 1985;  107 201-206
  • 14 Gray A, Anionwu E N, Davies S C, Brozovic M. Patterns of mortality in sickle cell disease in the United Kingdom.  J Clin Pathol. 1991;  44 459-463
  • 15 Halsey C, Roberts I A. The role of hydroxyurea in sickle cell disease.  Br J Hematol. 2003;  120 177-186
  • 16 Ohene-Frempong K. Sickle cell disease in the United States of America and Africa. Hematology (Am Soc Hematol Educ Program) 1999; 64-72
  • 17 Orringer E P, Fowler V G, Owens C M, Johnson A E, Mauro M A, Dalldorf F G, Croom R D. Case report: Splenic infarction and acute splenic sequestration in adults with hemoglobin SC disease.  Am J Med Sci. 1991;  302 374-379
  • 18 Powars D. Diagnosis at birth improves survival of children with sickle cell anemia.  Pediatrics. 1989;  83 830-833
  • 19 Platt O S, Brambilla D J, Rosse W F, Milner P F, Castro O, Steinberg M H, Klug P P. Mortality in sickle cell disease. Life expectancy and risk factors for early death.  N Engl J Med. 1994;  330 1639-1644
  • 20 Quinn C T, Rogers Z R, Buchanan G R. Survival of children with sickle cell disease.  Blood. 2004;  103 4023-4027
  • 21 Rees D C, Olujohungbe A D, Parker N E, Stephens A D, Telfer P, Wright J. Guidelines for the management of the acute painful crisis in sickle cell disease.  Br J Hematology. 2003;  120 744-752
  • 22 Steinberg M H, Barton F, Castro O, Pegelow C H, Ballas S K, Kutlar A, Orringer E, Bellevue R, Olivieri N, Eckman J, Varma M, Ramirez G, Adler B, Smith W, Carlos T, Ataga K, DeCastro L, Bigelow C, Saunthararajah Y, Telfer M, Vichinsky E, Claster S, Shurin S, Bridges K, Waclawiw M, Bonds D, Terrin M. Effect of hydroxyurea on mortality and morbidity in adult sickle cell anemia.  JAMA. 2003;  289 1645-1651
  • 23 Stuart M J, Setty B NJ. Sickle cell acute chest syndrome: Pathogenesis and rationale for treatment.  Blood. 1999;  94 1555-1560
  • 24 Stuart M J, Nagel R. Sickle cell disease.  Lancet. 2004;  364 1343-1360
  • 25 www.haemoglobin.uni-bonn.de. 

R. Dickerhoff

Asklepios Kinderklinik

53754 St. Augustin

Phone: 0 22 41/24 91

Fax: 0 22 41/24 92 72

Email: roswitha.dickerhoff@uni-bonn.de