Gesundheitswesen 2006; 68(8/09): 508-516
DOI: 10.1055/s-2006-927067
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Interventionsmöglichkeiten bei Depressionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter aus Public-Health-Sicht

Possibilities for Intervention in Depression among Adolescents and Young Adults from a Public Health Point of ViewA. Bramesfeld1 , F. W. Schwartz1
  • 1Abteilung für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 October 2006 (online)

Zusammenfassung

Bei Überlegungen, die durch Depressionen und ihre Folgen verursachte Krankheitslast zu verringern, rücken depressive Erkrankungen von Heranwachsenden und jungen Erwachsenen zunehmend in den Fokus des Interesses. Die Prävalenz ist in dieser Gruppe hoch und es muss mit einer Zunahme gerechnet werden. Die Prognose jugendlicher Depressionen ist besonders ungünstig. Diese Überblicksarbeit diskutiert das Potenzial zum Beeinflussen der Krankheitslast durch Interventionen wie Therapie, indizierter, selektiver und universeller Prävention und Gesundheitsförderung für Jugendliche und junge Erwachsene. Am meisten Einfluss ist hierbei von der effektiven Therapie sowohl von Depressionen als auch anderen psychischen Erkrankungen mit hoher Depressionskomorbidität zu erwarten. Es gibt Hinweise für die Wirksamkeit von Prävention im Bereich der Depression, die meisten Präventionsansätze erscheinen jedoch für eine bevölkerungsweite Implementierung zurzeit noch ungeeignet. Sie können aber als offene Angebote von individuellem Nutzen sein. Verhältnisorientierte Gesundheitsförderung sollte insbesondere auf die Familie fokussieren. Politische Maßnahmen, welche die Lebensverhältnisse von Eltern verbessern, fördern auch die psychische Gesundheit der Kinder. Schließlich muss die Diskussion um die durch Depressionen verursachte Krankheitslast auch vor dem Hintergrund der gegenwärtigen gesellschaftlichen Normen geführt werden. Dabei ist die Frage, wie viel Depression und wie viel Funktionsverlust noch als normal und nicht interventionsbedürftig gelten sollte, von besonderem Interesse.

Abstract

When considering measures to decrease the burden of disease that is caused by depression, the depressive diseases of adolescents and young adults are of increasing interest. The prevalence in this group is high and an increase in prevalence has to be considered. The prognosis for juvenile depression is particularly bad. This review discusses the potentials to influence the burden of disease through interventions such as therapy, indicated, selective and universal prevention and health promotion for adolescents and young adults. The most impact can thereby be expected from an effective treatment of depression and other mental diseases that have high co-morbidity with depression. There is some evidence for the effectiveness of preventive interventions for depression, however, most approaches currently seem to be unsuitable for wide implementation in the population. However, as open measures, they can offer individual benefit. Health promotion that focuses on political, living and societal conditions should be directed at the family. Policy measures that improve the living conditions of parents also promote the mental health of children. Finally, the discussion about the burden of disease that is caused by depression should be held by considering current societal norms. In this context, it is of special interest as to how much depression and how much loss of function should be still considered as normal and not eligible for intervention.

Literatur

  • 1 Murray C JL, Lopez A D. The Global Burden of Disease. Harvard; Harvard School of Public Health on behalf of World Health Organization distributed by Harvard University Press 1996
  • 2 Cross-National Collaborative Group . The changing rate of major depression: cross national comparisons.  JAMA. 1992;  268 3098-3105
  • 3 Klerman G L, Weissman M M. Increasing rates of depression.  JAMA. 1989;  261 (15) 2229-2235
  • 4 Simon G E, VonKorff M. Reevaluation of secular trends in depression rates.  Am J Epidemiol. 1992;  135 (12) 1411-1422
  • 5 Wittchen H U, Jacobi F. Epidemiologie. Stoppe G, Bramesfeld A, Schwartz F Volkskrankheit Depression? Bestandsaufnahme und Perspektiven Berlin, Heidelberg; Springer 2006: 15-37
  • 6 Oldehinkel A J, Wittchen H U, Schuster P. Prevalence, 20-month incidence and outcome of unipolar depressive disorders in a community sample of adolescents.  Psychol Med. 1999;  29 655-668
  • 7 Pezawas L, Wittchen H U, Pfister H. et al . Recurrent brief depressive disorder reinvestigated: a community sample of adolescents and young adults.  Pschol Med. 2003;  33 407-418
  • 8 Grobe T G, Dörning H. Schwerpunkt: Depressive Erkrankungen. Gesundheitsreport der Techniker Krankenkasse mit Daten und Fakten zur Arbeitsunfähigkeit und Arzneimittelverordnung 2002. Hamburg; Techniker Krankenkasse 2003: 52-88
  • 9 Grobe T G, Dörning H, Schwartz F W. Schwerpunktthema: Psychische Störungen. Gemünder Ersatzkasse GEK-Gesundheitsreport 2001 St. Augustin; Asgard Verlag 2001
  • 10 Grobe T, Bramesfeld A, Schwartz F. Versorgungsgeschehen. Analyse von Krankenhausdaten. Stoppe G, Bramesfeld A, Schwartz F Volkskrankheit Depression? Bestandsaufnahme und Perspektiven Berlin, Heidelberg; Springer 2006: 39-98
  • 11 Fombonne E, Wostear G, Cooper V. et al . The Maudsley long-term follow-up of child and adolescent depression, I. Psychiatric outcomes in adulthood.  Brit J Psychiatry. 2001;  179 210-217
  • 12 Costello E J, Mustillo S, Erkanli A. et al . Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence.  Arch Gen Psychiatry. 2004;  60 837-844
  • 13 Pickles A, Rowe R, Simonoff E. et al . Child psychiatric symptoms and psychosocial impairment: relationship and prognostic significance.  Brit J Psychiatry. 2001;  179 230-235
  • 14 Fombonne E, Wostear G, Cooper V. et al . The Maudsley long-term follow-up of child and adolescent depression: 2üüSuicidality, criminality and social dysfunction in adulthood.  Brit J Psychiatry. 2001;  179 218-213
  • 15 Chisholm D, Sanderson K, Ayuso-Mateos J L. et al . Reducing the global burden of depression.  Brit J Psychiatry. 2004;  184 393-403
  • 16 Andrews G, Sanderson K, Corry J. et al . Using epidemiological data to model efficiency in reducing the burden of depression.  J Ment Health Policy Econ. 2000;  3 175-186
  • 17 Wittchen H U, Hofler M, Meister W. Prevalence and recognition of depressive syndromes in German primary care settings: poorly recognized and treated?.  Int Clin Psychopharmacol. 2001;  16 121-135
  • 18 von Klitzing K. Kinder. Stoppe G, Bramesfeld A, Schwartz F Volkskrankheit Depression? Bestandsaufnahme und Perspektiven Berlin, Heidelberg; Springer 2006: 229-244
  • 19 Klose J, Uhlemann T, Gutschmidt S. Ärztemangel - Ärzteschwemme? Auswirkungen der Altersstruktur von Ärzten auf die vertragsärztliche Versorgung. Bonn; WIdO 2003
  • 20 Bundesministerium für Jugend, Familie, Frauen und Gesundheit. Empfehlungen der Expertenkommission der Bundesregierung zur Reform der Versorgung im psychiatrischen und psychotherapeutischen/psychosomatischen Bereich. Bonn; Bundesministerium für Jugend, Familie, Frauen und Gesundheit 1988
  • 21 Höger C, Rothenberger A. Provision of child and adolescent psychiatric services in the Federal Republic of Germany.  Eur Child Adolesc Psychiatry. 1998;  7 176-180
  • 22 Fegert J M, Herpertz-Dahlmann B. Zum Einsatz von selektiven Serotonin Wiederaufnahmehemmern (SSRI) bei depressiven Kindern und Jugendlichen.  Z Kind Jugendpsychiatrie Psychot. 2004;  32 74-75
  • 23 Hazell P, O’Connell D, Heathcote D. et al . Trizyclic drugs for depression in children and adolescents.  Cochrane Database of Systematic Reviews. 2002;  2 Art. No: CD002317. DOI: 10.1002/14651858.CD002317
  • 24 Whittington C J, Kendall T, Fonagy P. et al . Selective serotonin reuptake inhibitors in childhood depression: systematic review of published versus unpublished data.  Lancet. 2004;  363 1341-11 345
  • 25 Gunnell D, Ashby D. Antidepressants and suicide: what is the balance of benefit and harm.  BMJ. 2005;  329 34-38
  • 26 Harrington R, Whittaker J, Shoebridge P. et al . Systemativ review of efficacy of cognitive behavior therapy in childhood and adolescent depressive disorder.  BMJ. 1998;  23 1559-1563
  • 27 Mufson L, Wickramaratne P, Nomura Y. et al . A randomized effectiveness trial of interpersonal psychotherapy for depressed adolescents.  Arch Gen Psychiatry. 2004;  61 577-584
  • 28 Hegerl U, Nikelewski G, Pfeiffer-Gerschel T. et al .Das Bündnis gegen Depression: ein Projekt zur Prävention von Depression und Suizid. Gesellschaft für Versicherungswissenschaft und -gestaltung e. V. gesundheitsziele.de. Impulse, Wirkungen und Erfahrungen Köln; Akademische Verlagsgesellschaft Aka GmbH, Berlin 2005: 179-188
  • 29 Cuijpers P. Examining the Effects of prevention programs on the incidence of new cases of mental disorders: the lack of statistical power.  Am J Psychiatry. 2003;  160 1385-1391
  • 30 World Health Organisation. Prevention of Mental disorders. Effective interventions and policy options. Geneva; World Health Organisation 2004
  • 31 Harrington R, Clark A. Prevention and early intervention for depression in adolescence and early adult life.  Eur Arch Psychiatry and Clin Neuroscience. 1998;  248 32-45
  • 32 Campell C N, Murchie P. Treating hyertension with guidelines in general practice.  BMJ. 2004;  329 523-524
  • 33 Helmchen H, Linden M. Subthreshold disorders in Psychiatry: Clinical reality, methodological artifacts, and the double-threshold problem.  Compr Psychiatry. 2000;  41 (2 Suppl 1) 1-7
  • 34 Clarke G N, Hawkins W, Murphy M. et al . Targeting prevention of unipolar depressive disorder in an at-risk sample of high school adolescents: a randomised trial of a group cognitive intervention.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1995;  34 312-321
  • 35 Clark D B, Cornelius J, Wood D S. et al . Psychopathology risk transmission in children of parents with substance use disorders.  Am J Psychiatry. 2004;  161 685-691
  • 36 Lieb R, Isensee B, Hofler M. et al . Parental major depression and the risk of depression and other mental disorders in offspring: a prospective-longitudinal community study.  Arch Gen Psychiatry. 2004;  59 365-374
  • 37 Weissman M M, Warner V, Wickramaratne P. et al . Offspring of depressed parents. 10 years later.  Arch Gen Psychiatry. 1997;  54 932-940
  • 38 Silberg J, Rutter M, Neale M. et al . Genetic moderation of environmental risk for depression and anxiety in adolescent girls.  Brit J Psychiatry. 2001;  179 116-121
  • 39 Hammen C, Brennan P A, Shih J H. Family discord and stress predictors of depression and other disorders in adolescent children of depressed and nondepressed women.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;  43 994-1002
  • 40 Brennan P A, LeBrocque R, Hammen C. Maternal Depression, parent-child relationships, and resilient outcome in adolescence.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003;  42 1469-1477
  • 41 Clarke G N, Hornbrook M, Lynch F. et al . A randomized trial of a group cognitive intervention for preventing depression in adolescent offspring of depressed parents.  Arch Gen Psychiatry. 2001;  58 1127-1134
  • 42 Beardslee W R, Gladstone T RG, Wright E J. et al . A family-based approach to the prevention of depressive symptoms in children at risk: evidence of parental and child change.  Peadiatrics. 2003;  112 119-131
  • 43 Silberg J, Pickles A, Rutter M. The influence of genetic factors and life stress on depression among adolescent girls.  Arch Gen Psychiatry. 1999;  56 225-232
  • 44 Essau C A. Lebensereignisse und Bewältigungsstrategien. Depression bei Kindern und Jugendlichen. München, Basel; E. Reinhardt 2002: 145-156
  • 45 Fombonne E. Depressive disorders: Time trends and possible explanatory mechanisms. Rutter M, Smith D Psychosocial disorders in young people. Time trends and their causes Chichester; Wiley 1995: 544-615
  • 46 Hill J, Pickles A, Burnside E. et al . Child sexual abuse, poor parental care and adult depression: evidence for different mechanisms.  Brit J Psychiatry. 2001;  179 104-109
  • 47 Molnar B E, Buka S L, Kessler R C. Child sexual abuse and subsequent psychopathology: Results from the National Comorbidity Survey.  Am J Public Health. 2001;  91 753-760
  • 48 Weiss E L, Longhurst J G, Mazure C M. Childhood sexual abuse as a risk factor for depression in women: Psychosocial and neurobiological correlates.  Am J Psychiatry. 1999;  156 816-828
  • 49 Diaz A, Simantov E, Rickert V I. Effects of abuse on Health. Results of a national survey.  Arch Pediatr Adolesc Med. 2002;  156 811-817
  • 50 Dube S r, Anda R F, Felitti V J. et al . Childhood abuse, household dysfunction, and the risk of attempted suicide throughout the life spam.  JAMA. 2001;  286 3089-3126
  • 51 Suzanna R O, Jonathan B I, Simon W E. Psychological debriefing for preventing post traumatic stress disorder (PTSD).  Cochrane Database Syst Rev. 2002; CD000560; 
  • 52 Kassam-Adams N, Winston F K. Predicting child PTSD: The relationship between acute stress disorder and PTSD in injured children.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;  43 403-411
  • 53 The ESEMeD/MHEDEA 2000 Investigators . Prevalence of mental disorders in Europe: results from the European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMeD) project.  Acta Psychiatr Scand. 2004;  109 (Suppl. 420) 21-27
  • 54 Essau C A. Komorbidität. Depression bei Kindern und Jugendlichen. München; E. Reinhardt 2002: 63-76
  • 55 Mason W A, Kosterman R, Hawkins J D. et al . Predicting depression, social phobia, and violence in early adulthood from childhood behavior problems.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;  43 307-315
  • 56 Williamson D E, Mirmaher B, Axelson D A. et al . First episode of depression in children at low and high familial risk for depression.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;  43 291-297
  • 57 Parker G, Hadzi-Pavlovic D. Is any female preponderance in depression secondary to a primary female preponderance in anxiety disorders?.  Acta Psychiatr Scand. 2001;  103 252-256
  • 58 Kuehner C. Gender differences in unipolar depression: an update of epidemiological findings and possible explanations.  Acta Psychiatr Scand. 2003;  108 163-174
  • 59 Prince M J, Harwood R H, Thomas A. et al . A prospective population-based cohort study of the effects of disablement and social mileu on the onset and maintenance of late life depression. The Gospel Oak Project VII.  Psychol Med. 1998;  28 337-350
  • 60 Bittner A, Goodwin R D, Wittchen H U. et al . What characteristics of primary anxiety disorders predict subsequent major depressive disorder?.  J Clin Psychiatry. 2004;  65 618-626
  • 61 Jané-Llopis E, Hosman C, Jenkins R. et al . Predictors of efficiency in depression prevention programmes.  Brit J Psychiatry. 2003;  183 384-397
  • 62 Merry S, McDowell H, Wild C J. et al . A randomized placebo-controlled trial of a school-based depression prevention program.  J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;  45 538-534
  • 63 Spence S, Sheffield J, Donavan C. Preventing adolescent depression: An evaluation of the problem solving for life program.  J consult Clin Psychol. 2003;  71 3-13
  • 64 Juang L P, Silbereisen R K. Supportive parenting and adolescent adjustment across time in former East and West Germany.  J Adolesc. 1999;  22 719-736
  • 65 Donald M, Dower J. Risk and protective factors for depressive symptomatology among a community sample of adolescents and young adults.  Aust NZJ Public Health. 2002;  26 555-562
  • 66 Schuster P. Geburtskohorteneffekte: Nehmen depressive Erkrankungen zu? Depressionen bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Stuttgart; Schattauer 2001: 153-158
  • 67 Rutter M, Smith D. Towards causal explanations on time trends in psychosocial disorders of youth. Rutter M, Smith D Psychsocial disorders in young people Chichester; Wiley 1995: 782-808
  • 68 Schuster P. Ergebnisse. Depressionen bei Jugendlichen und jungen Erwachsenen. Stuttgart; Schattauer 2001: 65-146
  • 69 Ostler K, Thompson C, Kinmonth A LK. et al . Influence of socia-economic deprivation on the prevalence and outcome of depression in primary care. The Hampshire Depression Project.  Brit J Psychiatry. 2001;  178 12-17
  • 70 Bundesregierung. Lebenslagen von Familien mit Kindern. Lebenslagen in Deutschland. Der erste Armuts- und Reichtumsbericht der Bundesregierung. Köln; Bundesanzeiger 2001: 95-118
  • 71 Gilman S E, Kawachi I, Fitzmaurice G M. et al . Family disruption in childhood and risk of adult depression.  Am J Psychiatry. 2003;  160 939-946
  • 72 Costello E J, Compton S N, Keeler G. et al . Relationships between poverty and psychopathology. A natural experiment.  JAMA. 2003;  290 2023-2029
  • 73 Buckner J C, Mezzacappa E, Beardslee W R. Characteristics of resilient youths living in poverty: the role of self-regulatory processes.  Dev Psychopathol. 2003;  15 139-162
  • 74 Rutter M. Poverty and child mental health. Natural Experiments and social causation.  JAMA. 2003;  290 2063-2064
  • 75 Hope S, Power C, Rodgers B. Does financial hardship account for elevated psychological distress in lone mothers?.  Soc Sci Medicine. 1999;  49 1637-1649
  • 76 Dearing E, Taylor B A, McCartney K. Implication of family income dynamics for women’s depressive symptoms during the first three years after childbirth.  Am J Public Health. 2004;  94 1372-1377
  • 77 Leventhal T, Brooks-Gunn J. Moving to opportunity: an experimental study of neighborhood effects on mental health.  Am J Public Health. 2003;  93 1576-1582
  • 78 Palosaari U, Aro H, Laippala P. Parental divorce and depression in young adulthood: adolescents’ closeness to parents and self-esteem as mediating factor.  Acta Psychiatr Scand. 1996;  93 20-26
  • 79 Richardson S, McCabe M P. Parental divorce during adolescence and adjustment in early adulthood.  Adolescence. 2001;  36 467-489
  • 80 Proksch R. Begleitforschung zur Umsetzung der Neuregelung des Kindschaftsrechts. Köln; Bundesanzeiger Verlag 2002
  • 81 Chandola T, Martikainen P, Bartley M. et al . Does conflict between home and work explain the effect of multiple roles on mental health? A comparative study of Finland, Japan and the UK.  Int J Epidemiol. 2004;  33 884-893
  • 82 Raver C C. Does work pay psychologically as well as economically? The role of employment in predicting depressive symptoms and parenting among low-income families.  Child Dev. 2003;  74 1720-1736
  • 83 Cuijpers P, Van Straten A, Smit F. Preventing the incidence of new cases of mental disorders. A meta-analytic review.  J Nerv Ment Dis. 2005;  193 119-125
  • 84 Knapp M, McCrone P, Fombonne E. et al . The Maudsley long-term follow-up of child and adolescent depression. 3. Impact of comorbid conduct disorder on service use and costs in adulthood.  Br J Psychiatry. 2002;  180 19-23
  • 85 Andrews G, Wilkinson D D. The prevention of mental disorders in young people.  MJA. 2002;  177 (Suppl) 97-100
  • 86 Schwartz F W. Zur Qualität und diagnostischen Effektivität des Kinderscreenings in der Bundesrepublik.  Kinderarzt. 1980;  10 1400-1406
  • 87 Ehrenberg A. Das erschöpfte Selbst. Depression und Gesellschaft in der Gegenwart. Frankfurt/Main; Campus 2004

Dr. Anke Bramesfeld MPH

Abteilung für Epidemiologie, Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Hochschule Hannover, OE 5410

Carl-Neuberg-Str. 1

30625 Hannover

Email: Bramesfeld.anke@mh-hannover.de