Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(4): 271-278
DOI: 10.1055/s-2006-926696
Statement

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stellungnahme zu aktuellen therapeutischen Möglichkeiten bei der neovaskulären altersabhängigen Makuladegeneration

Comments on Current Therapeutic Possibilities for Neovascular Age-Related Macula DegenerationAktualisiertes Konsenspapier der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbands der Augenärzte
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Publication Date:
26 April 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Therapieansätze zur Behandlung der verschiedenen Subtypen der neovaskulären AMD werden immer wieder durch neue Therapieoptionen auf der Basis von Phase-III-Studien erweitert. Deshalb ist es notwendig, eine aktualisierte Abwägung der publizierten Studienergebnisse für die Therapie der verschiedenen Subtypen der chorioidalen Neovaskularisationen (CNV) bei der AMD vorzunehmen. Methoden: Als nichtchirurgische therapeutische Optionen bei der Behandlung der neovaskulären AMD stehen jetzt die Laserkoagulation, die PDT mit Verteporfin und die intravitreale Injektion mit Triamcinolon eventuell auch in Kombination mit einer PDT, Anecortave Acetat, Pegaptanib, Ranibizumab und Bevacizumab zur Verfügung. Nach einer kurzen Darstellung der Behandlungsprinzipien erfolgt eine Beurteilung aller derzeitig verfügbaren Studienergebnisse zur Behandlung verschiedener Subtypen der neovaskulären AMD. Hieraus ergaben sich für den gegenwärtigen Zeitpunkt die folgenden Empfehlungen. Empfehlungen: Für extrafoveale rein klassische CNV ist eine thermische Laserkoagulation zu empfehlen. Für subfoveale vorwiegend klassische CNV oder kleine (≤ 4 MPS Papillenflächen) okkulte CNV mit „recent disease progression” stellt die PDT eine wirksame therapeutische und risikoarme Option dar. Mit der Entwicklung der VEGF-Inhibitoren stehen neue Behandlungsoptionen für die verbleibenden Subtypen zur Verfügung. Unter Berücksichtigung der unterschiedlichen Ergebnisse bei den Kontrollgruppen sind die publizierten Resultate nach intravitrealer Injektion von Pegaptanib und Ranibizumab bei neovaskulärer AMD nur mit Einschränkungen vergleichbar. Aufgrund der biochemischen Ähnlichkeit mit Ranibizumab stellt Bevacizumab zwar eine Alternative im „off-label-use” dar, allerdings fehlen hier Daten aus kontrollierten Studien zur Sicherheit und Wirksamkeit. Kombinationstherapien sind noch unzureichend evaluiert. Insbesondere bei Therapieversagern ist die Einleitung einer Therapie mit einem alternativen Verfahren oder einer alternativen Substanz sinnvoll. Schlussfolgerung: Die Empfehlungen basieren auf den derzeit verfügbaren Ergebnissen klinischer Studien zur nichtchirurgischen Therapie der neovaskulären AMD. Mit neuen Erkenntnissen auf dem im Moment rasant fortschreitenden Gebiet der AMD-Therapie sind Aktualisierungen dieser Empfehlungen vorgesehen.

Abstract

Background: New treatments for neovascular age-related macular degeneration have emerged recently, and data from phase III clinical trials are now available. In the light of these data, expert guidance appears prudent to aid ophthalmologists to select the most appropriate therapeutic strategy for the individual patient. Methods: Therapeutic options discussed include laser photocoagulation, PDT with verteporfin, triamcinolone and its possible combination with PDT, anecortave acetate, pegaptanib and ranibizumab. Treatment principles are described and relevant clinical data summarized. Recommendations: Extrafoveal classic CNVs should be treated with thermal laser coagulation. For subfoveal lesions with predominantly classic CNV, or occult forms with non-classic CNV, a lesion size ≤ 4 macular photocoagulation study (MPS) disc areas (DA) and recent disease progression, PDT with verteporfin is a safe and efficacious treatment. For the remaining subtypes, VEGF inhibitors (pegaptanib, ranibizumab, bevacizumab) for intravitreal use are now available as therapeutic alternatives. The results of the phase III studies for pegaptanib and ranibizumab, however, are not comparable, in particular with reference to the outcomes in the control groups. Since bevacizumab and ranibizumab are comparable in their pharmacological profile bevacizumab may be an alternative in the off-label treatment of neovascular AMD. Reliable data concerning safety and efficacy for bevacizumab, however, are not available and there are no data on combination therapies. The switch to alternative treatment modalities should be considered in particular when the first line treatment is ineffective. Conclusions: These recommendations provide evidence-based guidance for non-surgical therapies in the management of neovascular AMD. Revisions of the recommendations will be published when new data become available.

Literatur

  • 1 Pauleikhoff D, Bornfeld N, Gabel V P. et al . Konsenspapier der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte - Stellungnahme zur aktuellen Therapie der neovaskulären AMD.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 381-388
  • 2 Voelker M, Gelisken F, Ziemssen F. et al . Verteporfin photodynamic therapy for extrafoveal choroidal neovascularisation secondary to age-related macular degeneration.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2005;  243 1241-1246
  • 3 Danis R P, Ciulla T A, Pratt L M. et al . Intravitreal triamcinolone acetonide in exudative age-related macular degeneration.  Retina. 2000;  20 244-250
  • 4 Gillies M C, Simpson J M, Luo W. et al . A randomized clinical trial of a single dose of intravitreal triamcinolone acetonide for neovascular age-related macular degeneration: one-year results.  Arch Ophthalmol. 2003;  121 667-673
  • 5 Jonas J B, Kreissig I, Hugger P. et al . Intravitreal triamcinolone acetonide for exudative age related macular degeneration.  Br J Ophthalmol. 2003;  87 462-468
  • 6 Jonas J B, Spandau U H, Kamppeter B A. et al . Follow-up after intravitreal triamcinolone acetonide for exudative age-related macular degeneration.  Eye. 2006: in press; 
  • 7 Spaide R F, Sorenson J, Maranan L. Combined photodynamic therapy with verteporfin and intravitreal triamcinolone acetonide for choroidal neovascularization.  Ophthalmology. 2003;  110 1517-1525
  • 8 Spaide R F, Sorenson J, Maranan L. Combined photodynamic therapy and intravitreal triamcinolone for nonsubfoveal choroidal neovascularization.  Retina. 2005;  25 685-690
  • 9 Augustin A J, Schmidt-Erfurth U. Verteporfin therapy combined with intravitreal triamcinolone in all types of choroidal neovascularization due to age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 14-22
  • 10 Spaide R F. Rationale for combination therapies for choroidal neovascularization.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 149-156
  • 11 Jaissle G B, Szurman P, Bartz-Schmidt K U. Empfehlung für die Durchführung von intravitrealen Injektionen - Stellungnahme der Retinologischen Gesellschaft, der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft (DOG) und des Berufsverbands der Augenärzte Deutschland (BVA).  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2005;  222 390-395
  • 12 Gonzales C R. Enhanced efficacy associated with early treatment of neovascular age-related macular degeneration with pegaptanib sodium: an exploratory analysis.  Retina. 2005;  25 815-827
  • 13 Gragoudas E S, Adamis A P, Cunningham Jr E T. et al . Pegaptanib for neovascular age-related macular degeneration.  N Engl J Med. 2004;  351 2805-2816
  • 14 , www.novartispharma.ch/news/pipeline/ranibizumab-100 106_d.pdf
  • 15 Chen Y, Wiesmann C, Fuh G. et al . Selection and analysis of an optimized anti-VEGF antibody: crystal structure of an affinity-matured Fab in complex with antigen.  J Mol Biol. 1999;  293 865-881
  • 16 Mordenti J, Thomsen K, Licko V. et al . Intraocular pharmacokinetics and safety of a humanized monoclonal antibody in rabbits after intravitreal administration of a solution or a PLGA microsphere formulation.  Toxicol Sci. 1999;  52 101-106
  • 17 Shahar J, Avery R L, Heilweil G. et al . Electrophysiologic and retinal penetration studies following intravitreal injection of bevacizumab (Avastin).  Retina. 2006;  26 262-269
  • 18 Avery R L, Pieramici D J, Rabena M D. et al . Intravitreal bevacizumab (Avastin) for neovascular age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 363-372 e5
  • 19 Mulcahy M F, Benson 3rd  A B. Bevacizumab in the treatment of colorectal cancer.  Expert Opin Biol Ther. 2005;  5 997-1005
  • 20 Reichel E. Intravitreal bevacizumab for choroidal neovascularization and cystoid macular edema: a cost-effective treatment?.  Ophthalmic Surg Lasers Imaging. 2005;  36 270-271
  • 21 Manzano R P, Peyman G A, Khan P. et al . Testing intravitreal toxicity of bevacizumab (Avastin).  Retina. 2006;  26 257-261
  • 22 Maturi R K, Bleau L A, Wilson D L. Electrophysiologic findings after intravitreal bevacizumab (Avastin) treatment.  Retina. 2006;  26 270-274
  • 23 Fung A E, Rosenfeld P J, Reichel E Z. Intravitreal Avastin safety survey: results from the World Wide Web.  ARVO Annual Meeting. Ft Lauderdale. 2006; 
  • 24 Slakter J S, Bochow T W, D’Amico D J. et al . Anecortave acetate (15 milligrams) versus photodynamic therapy for treatment of subfoveal neovascularization in age-related macular degeneration.  Ophthalmology. 2006;  113 3-13
  • 25 , http://www.emea.eu.int/pdfs/human/withdrawal/7694506en.pdf
  • 26 Jonas J B, Kreissig I, Spandau U H. et al . Infectious and noninfectious endophthalmitis after intravitreal high-dosage triamcinolone acetonide.  Am J Ophthalmol. 2006;  141 579-580
  • 27 Westfall A C, Osborn A, Kuhl D. et al . Acute endophthalmitis incidence: intravitreal triamcinolone.  Arch Ophthalmol. 2005;  123 1075-1077
  • 28 , http://www.cebm.net/downloads/Oxford_CEBM_Levels_5.rtf
  • 29 Axer-Siegel R, Ehrlich R, Rosenblatt I. et al . Photodynamic therapy for occult choroidal neovascularization with pigment epithelium detachment in age-related macular degeneration.  Arch Ophthalmol. 2004;  122 453-459
  • 30 Bressler S B, Pieramici D J, Koester J M. et al . Natural history of minimally classic subfoveal choroidal neovascular lesions in the treatment of age-related macular degeneration with photodynamic therapy (TAP) investigation: outcomes potentially relevant to management-TAP report No. 6.  Arch Ophthalmol. 2004;  122 325-932

1 Ein Glossar verwendeter Abkürzungen und Medikamentennamen findet sich am Ende des Textes.

2 Deutsches Ärzteblatt 98: A-2056/B-1740/C-1636 (2001).

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