Klin Monbl Augenheilkd 2006; 223(5): 453-455
DOI: 10.1055/s-2006-926632
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erworbene vorübergehende Nachtblindheit bei Vitamin-A- und Zinkmangel bei Anorexia nervosa neun Jahre nach Nierentransplantation

Acquired Temporary Night Blindness in Vitamin A and Zinc Deficiency in Anorexia Nervosa Nine Years after Kidney TransplantationD. Lengyel1 , B. Török1
  • 1Augenklinik Kantonsspital St. Gallen (Chefarzt: Prof. Dr. Peter Bischoff)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 3.10.2005

Angenommen: 11.2.2006

Publication Date:
16 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Mangelhafte Zufuhr von Vitaminen und Spurenelementen kann zu Visusstörungen führen. Da sie therapierbar sind, sollte eine Abklärung stattfinden. Anamnese und Befund: Wir berichten von einer nierentransplantierten Patientin, welche über eine seit 6 Monaten bestehende Verminderung des Dämmerungssehens klagte. Mittels Elektroretinographie konnte eine hochgradige Stäbchenfunktionsstörung nachgewiesen werden. Die Fundusuntersuchung war, abgesehen von einer unregelmäßigen Pigmentation in der äußeren Peripherie, unauffällig. Diese Befunde wiesen auf einen Vitamin-A- und Zinkmangel hin, der mittels Laboruntersuchungen nachgewiesen werden konnte. Therapie und Verlauf: Nach dreimonatiger Substitutionstherapie hat sich das Elektroretinogramm normalisiert und die Patientin war beschwerdefrei. Schlussfolgerungen: Sehstörungen bei Vitamin- und Spurenelementemangel kommen in Europa selten vor. Da die Diagnose und die Behandlung einfach sind, sollten bei Verdacht auf Mangelernährung eine spezifische Abklärung und eine Substitutionstherapie erfolgen.

Abstract

Background: Vitamin and trace element deficiencies may cause visual disturbances. Before starting a substitutional therapy, specific investigations should be performed. History and Signs: We present a kidney-transplanted patient who suffered for 6 months from night blindness. The electroretinography showed a severe decrease of the rod activity. Except for an irregular pigmentation in the far periphery, the fundus appeared normal. These findings were indicative of a vitamin A and zinc deficiency. The laboratory tests showed decreased vitamin A and zinc serum levels. Therapy and Outcome: After three months of substitutional therapy the electroretinogram had normalized and the patient was free of symptoms. Conclusions: Visual disturbances due to vitamin and trace element deficiencies are rare in Europe. If suspected, since the diagnosis and the treatment of nutritional deficiencies are simple, specific investigations and a substitutional therapy should be initiated.

Literatur

  • 1 Abraham S F, Banks C N, Beumont P JV. Eye sings in patients with anorexia nervosa.  Aust J Ophthalmol. 1980;  8 55-57
  • 2 Anastasi M, Lauricella M, Ponte F. Surgical therapy for obesity can induce a vitamin A deficiency syndrome.  Doc Ophthalmol. 1995;  90 143-155
  • 3 Berson E L. Nutrition and retinal degenerations.  Retina. 1982;  2 236-255
  • 4 Bors F, Fells P. Reversal of the complications of self-induced vitamin A deficiency.  Br J Ophthalmol. 1971;  55 210-214
  • 5 Gilbert J M, Weiss J S, Sattler A L. et al . Ocular manifestations and impression cytology of anorexia nervosa.  Ophthalmology. 1990;  97 1001-1007
  • 6 Kraft S P, Parker J A, Matuk Y. et al . The rat electroretinogram in combined zinc and vitamin A deficiency.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1987;  28 975-984
  • 7 Lee W B, Hamilton S M, Harris J P. et al . Ocular complications of hypovitaminosis A after Bariatric surgery.  Ophthalmology. 2005;  112 1031-1034
  • 8 Macsai M S, Agarwal S, Gamponia E. Bilateral corneal ulcers in primary vitamin A deficiency.  Cornea. 1998;  17 227-229
  • 9 McClain C J, Kasarskis Jr E J, Allen J J. Functional consequences of zinc deficiency.  Prog Food Nutr Sci. 1985;  9 185-226
  • 10 Parker W T, Clorfeine G S, Longstreth G F. Night blindness after jejunoileal bypass surgery.  Am J Gastroenterol. 1985;  80 535-537
  • 11 Perlman I, Barzilai D, Haim T. et al . Night vision in a case of vitamin A deficiency due to malabsorption.  Br J Ophthalmol. 1983;  67 37-42
  • 12 Schönherr U. Akute reversible Nachtblindheit durch Vitamin-A-Mangel bei Pankreaskarzinom.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1998;  213 108-111
  • 13 Sloan D B, Wood W J, Isernhagen R D. et al . Short-term night blindness associated with colon resection and hypovitaminosis A.  Arch Ophthalmol. 1994;  112 162-163
  • 14 Spits Y, De Laey J J, Leroy B P. Rapid recovery of night blindness due to obesity surgery after vitamin A repletion therapy.  Br J Ophthalmol. 2004;  88 583-585

Dr. Dora Lengyel

Augenklinik, Kantonsspital St. Gallen

9007 St. Gallen

Schweiz

Phone: ++ 41/71/4 94-17 72

Fax: ++ 41/71/4 94-28 81

Email: Dora.Lengyel@kssg.ch