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DOI: 10.1055/s-2005-865946
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Paradigmenwechsel in der akademischen Lehre - Umsetzung und erste Evaluationsergebnisse für den Fachbereich Unfallchirurgie an der Universitätsklinik Heidelberg
Changing Teaching Principles - Implementation and First Results in the Field of Traumatology at the University Hospital in HeidelbergPublication History
Publication Date:
07 September 2005 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Wegen des dringenden Reformbedarfs an vielen medizinischen Hochschulen wird ein inhaltlich und strukturell reformierter Studiengang eingeführt, um Fachkompetenz, kommunikative und soziale Fähigkeiten zukünftiger Ärzte zu verbessern. Methode: Verschiedene klinische Fächer werden vernetzt, Kleingruppenunterricht, problemorientierte Lernformen und neue elektronische Medien eingesetzt. Im Bereich Unfallchirurgie erfolgte 2003 die Evaluation durch 148 Medizinstudenten und 18 ärztliche Mitarbeiter. Ergebnisse: Neutral werden „Stärkung der Eigenverantwortung“ und „Fähigkeit zur Selektivität“ bewertet, günstig „Problemerkennung“, „Unterricht am Krankenbett“ und „integrierte Seminare“. Beide Gruppen bewerten das „Eigenstudium“ als essenziell. Wissen wird stärker von ärztlichen Mitarbeitern als von anderen Studenten erworben. Schlussfolgerung: Das neue unfallchirurgische Ausbildungskonzept ist erfolgreich. Motivation und Eigenkompetenz der Studenten sind gestärkt. Sozial- und Methodenkompetenz beim angehenden Mediziner sind deutlich erhöht.
Abstract
Background: Most medical schools face an urgent need for reforms in student education. Measures to improve medical as well as social and communicative skills of young physicians have been integrated into a reformed course of studies. Methods: Different clinical subjects are combined in a network. Teaching takes place in small groups. Problem focused teaching and new media are integrated. For the summer term 2003 introduced changes in the traumatology department were evaluated by 148 students and 18 members of medical staff. Results: Increase of self-responsibility and decisiveness are reported of no special significance. Problem focusing, bed-side teaching and integrated tutorials were favored. Both groups consider self-studying to be essential. Skills are rather transferred from medical staff than fellow students. Conclusion: The new educational concept in traumatology shows positive effects. Students show higher motivation and self-competence. Social and methodical skills of the future physicians improve considerably.
Literatur
- 1 Bligh J. More medical students, more stress in the medical education system. Med Educ. 2004; 38 460-462
- 2 Dugas M, Trumm C, Stabler A. et al . Case-oriented computer-based-training in radiology: concept, implementation and evaluation. BMC Med Educ. 2001; 1 5
- 3 Epstein R J. Learning from the problems of problem-based learning. BMC Med Educ. 2004; 4 1
- 4 Franke C, Holzum A, Bohner H, Baehring T, Ohmann C. Computergestützte fallbasierte Lehre in der Chirurgie. Chirurg. 2002; 73 487-491
- 5 Glavin R J, Maran N J. Integrating human factors into the medical curriculum. Med Educ. 2003; 37 (Suppl 1) 59-64
- 6 Good M L. Patient simulation for training basic and advanced clinical skills. Med Educ. 2003; 37 (Suppl 1) 14-21
- 7 Kallinowski F, Eitel F. Neue Ansätze in der chirurgischen Aus- und Weiterbildung. Chirurg. 1998; 69 1323
- 8 Keely E, Myers K, Dojeiji S. Can written communication skills be tested in an objective structured clinical examination format?. Acad Med. 2002; 77 82-86
- 9 König S, Markus P M, Becker H. Lehren und Lernen in der Chirurgie - das Göttinger Curriculum. Chirurg. 2001; 72 613-620
- 10 Lam T P, Irwin M, Chow L W, Chan P. Early introduction of clinical skills teaching in a medical curriculum-factors affecting students' learning. Med Educ. 2002; 36 233-240
- 11 Moffat K J, McConnachie A, Ross S, Morrison J M. First year medical student stress and coping in a problem-based learning medical curriculum. Med Educ. 2004; 38 482-491
- 12 Ozuah P O. Undergraduate medical education: thoughts on future challenges. BMC Med Educ. 2002; 2 8
- 13 Pope C. No-one forgets a bad teacher. Med Educ. 2002; 36 5-6
- 14 Rees C E. The problem with outcomes-based curricula in medical education: insights from educational theory. Med Educ. 2004; 38 593-598
- 15 Regehr G, Norman G R. Issues in cognitive psychology: implications for professional education. Acad Med. 1996; 71 988-1001
- 16 Rolfe I E, Sanson-Fisher R W. Translating learning principles into practice: a new strategy for learning clinical skills. Med Educ. 2002; 36 345-352
- 17 Rutter H, Herzberg J, Paice E. Stress in doctors and dentists who teach. Med Educ. 2002; 36 543-549
- 18 Seller H. Studienreform an der Medizinischen Fakultät Heidelberg: Einführung des neuen klinischen Curriculums HEICUMED. Medizinische Ausbildung. 2003: 39-42
- 19 Steiner T, Jünger J, Schmidt J. et al .HEICUMED: Heidelberger Curriculum Medicinale - ein modularer Reformstudiengang zur Umsetzung der neuen Approbationsordnung. Medizinische Ausbildung. 2003: 87-91
- 20 Talbot M. Monkey see, monkey do: a critique of the competency model in graduate medical education. Med Educ. 2004; 38 587-592
- 21 Tosteson D C, Adelstein S J, Carver S T. New Pathways to Medical Education: Learning to Learn at Harvard Medical School. Cambridge, Massachusetts, London; Harvard University Press 1994
Dr. med. Franz-Xaver Huber
Sektion Unfall- und Wiederherstellungschirurgie
Chirurgische Universitätsklinik Heidelberg
INF 110
69120 Heidelberg
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