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DOI: 10.1055/s-2005-858555
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Postoperative Kontrolle von osteosynthetischen Versorgungen der Wirbelsäule mit der Mehrzeilen-Spiral-CT
Clinical Relevance of Multislice CT of the Spine after OsteosynthesisPublication History
Publication Date:
04 October 2005 (online)
Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung der Wertigkeit der Mehrzeilen-Spiral-CT (MSCT) bei der postoperativen Kontrolle osteosynthetisch versorgter Wirbelsäulen. Material und Methoden: Nach Einbringung von Osteosynthesematerial in die Wirbelsäulen von 30 Patienten (Indikationen: 5 × Wirbelkörpermetastasen, 20 × Wirbelkörperfrakturen, 3 × Spondylolisthesis, 2 × Skoliose) wurden postoperativ Röntgenbilder (Rö) in 2 Ebenen und eine MSCT (140 kV, 200 mAs, Kollimation 4 × 1 mm, Pitch 0,75 [VolumeZoom, Siemens]) der versorgten Wirbelsäulenabschnitte mit multiplanaren Rekonstruktionen (MPR) erstellt. 2 Radiologen beurteilten unabhängig voneinander auf den Rö und MSCT-Bildern die Osteosynthese bezüglich Lage und Materialversagen, sowie das Vorliegen freier Knochenelemente intraspinal. Ergebnisse: Die Korrelation von Röntgendiagnostik der Wirbelsäule mit der MSCT ergab diagnostische Zusatzinformationen. Bei 9/30 Patienten zeigte die MSCT eine extraossär liegende Schraubenspitze (Rö: 5/30), bei 8/30 eine den Spinalkanal oder Neuroforamen einengende Materiallage (Rö: 4/30), bei 2/30 Knochenfragmente im Spinalkanal (Rö: 0/30). Übereinstimmend konnte mit der MSCT und Rö bei 3 Patienten ein Materialbruch gesehen werden. Aufgrund der allein im MSCT gesicherten Materialfehllagen erfolgte bei 1 Patient eine operative Korrektur. Schlussfolgerung: Die MSCT erweist sich aufgrund der hohen diagnostischen Zusatzinformationen als Methode der Wahl für die postoperative Osteosynthesekontrolle.
Abstract
Purpose: To examine the clinical relevance of multislice CT (MSCT) scans in postoperative checks of the spine after osteosynthesis. Material and Methods: The results of x-rays (apical lateral) in 30 patients having spinal surgery involving osteosynthesis (5 ×metastasis, 20 × fractures, 3 × spondylolisthesis, 2 × scoliosis) were correlated to those of MSCT (140 kV, 200 mAs, collimation 4 × 1 mm, pitch 0.75; VolumeZoom, Siemens, Erlangen, Germany) with multiplanar reconstruction. Two radiologists independently checked the conventional x-ray and multislice CT scans for anatomical positioning, damage of osteosynthetic material, and intraspinal dislocation of bone fragments. Results: By correlating conventional spinal x-rays with MSCT, additional diagnostic information was gained. In 9 of 30 patients MSCT revealed the extraosseal location of a screw tip (x-ray, 5/30), in 8/30 patients a narrowing of the spinal canal by osteosynthetic material was detected in MSCT (x-ray, 4/30), in 2/30 patients osteal fragments were detected in the vertebral canal by MSCT (x-ray, 0/30). In MSCT and in conventional x-ray a fracture of the osteosynthesis was correctly diagnosed in 3 patients. One patient underwent corrective surgery for dislocated osteosynthetic material, which was solely diagnosed with MSCT. Conclusion: Due to the high degree of additional diagnostic information MSCT seems to be the method of choice for postoperative spinal surgery involving osteosynthesis.
Key words
Computer_tomography (CT) - computer_tomography (CT), multidetector row - spine, CT - spine, fixation devices - spine
Literatur
- 1 Weckbach A, Blattert T. Die thorakolumbale Wirbelsäulenverletzung-Operationsindikation und -zeitpunkt. Zentralblatt Chirurgie. 1998; 123 930-935
- 2 Weckbach A, Blattert T. Aktuelle operative Verfahren bei Wirbelsäulenverletzungen, ihre Indikationen und alternativen. Trauma und Berufskrankheit. 2000; 2 243-248
- 3 Goel V K, Gilbertson L G. Basic science of spinal instrumentation. Clinical orthopaedics and related research. 1997; 335 10-31
- 4 Defino H LA, Rodriguez-Fuentes A E. Treatment of fractures of the thoracolumbar spine by combined anteroposterior fixation using the Harms method. European Spine Journal. 1998; 7 187-194
- 5 Esses S I, Sachs B L, Dreyzin V. Complications associated with the technique of pedicle screw fixation. Spine. 1993; 18 2231-2239
- 6 Esses S I, Botsford D J, Wright T. et al . Operative treatment of spinal fractures with the AC internal fixator. Spine. 1991; 16 (Suppl 3) 146-150
- 7 Farber G L, Place H M, Mazur R A. et al . Accuracy of pedicle screw placement in lumbar fusions by plain radiographs and computed tomography. Spine. 1995; 20 1494-1499
- 8 Davne S H, Myers D L. Complications of lumbar spinal fusion with transpedicular instrumentation. Spine. 1992; 17 (Suppl 6) 184-189
- 9 Roy-Camille R, Saillant G, Mazel C. Internal fixation of the lumbar spine with pedicle screw plating. Clin Orthop. 1986; 203 7-17
- 10 Whitecloud III T S, Butler J C, Cohen J L. et al . Complications with the variable spinal plating system. Spine. 1989; 14 472-476
- 11 Matsuzaki H, Tokuhashi Y, Matsumoto F. et al . Problems and solutions of pedicle screw plate fixation of lumbar spine. Spine. 1990; 15 1159-1165
- 12 Louis R. Fusion of the lumbar and sacral spine by internal fixation with screw plates. Clin Orthop. 1986; 203 18-33
- 13 Steffee A D, Brantigan J W. The variable screw placement spinal fixation system. Report of a prospective study of 250 patients enrolled in food and drug administration clinical trials. Spine. 1993; 18 1160-1172
- 14 Weinstein J N, Spratt K F, Spengler D. et al . Spinal pedicle fixation: reliability and validity of roentgenogram-based assessment and surgical factors on successful screw placement. Spine. 1988; 13 1012-1018
- 15 Sim E. Location of transpedicular srews for fixation of the lower thoracic and lumbar spine. Computed tomography of 45 fracture cases. Acta Orthop Scand. 1993; 64 28-32
- 16 Jerosch J, Malms J, Castro W H. et al . Lagekontrollen von Pedikelschrauben nach instrumentierter dorsaler Fusion der Lendenwirbelsäule. Z Orthop. 1992; 130 479-483
- 17 Sjöström L, Jacobsson O, Karlstrom G. et al . CT analysis of pedicles and screw tracts after implant removal in thoracolumbar fractures. J Spinal Disord. 1993; 6 225-231
- 18 Halm H, Liljeqvist U, Link T. et al . Computertomographische Lagekontrolle von Pedikelschrauben in der Skoliosechirurgie. Z Orthop. 1996; 134 (Heft 6) 492-497
- 19 Guven O, Yalcin S, Karahan M. et al . Postoperative evaluation of transpedicular screws with computed tomography. Orthop Rev. 1994; 23 511-516
- 20 Gertzbein S D, Robbins S E. Accuracy of pedicular screw placement in vivo. Spine. 1990; 15 11-14
- 21 Bohnsack M, Rühmann O, Gosse F. Radiologische und computertomographische Beurteilung der Pedikelschraubenlage bei lumbalen Spondylodesen. Z Orthop. 2001; 139 26-30
- 22 Krag M H, Van Hal M E, Beynnon B D. Placement of transpedicular screws close to the anterior vertebral cortex: description of methods. Spine. 1989; 14 879-883
- 23 Esses S I, Bednar D A. The Spine pedicle screw: Techniques and systems. Orthop Rev. 1989; 18 676-682
- 24 Learch T J, Massie J B, Pathria M N. et al . Assessment of pedicle screw placement utilizing conventional radiography and computed tomography: a proposed systematic approach to improve accuracy of interpretation. Spine. 2004; 29 767-773
- 25 Veit R, Griebel J, Bauer B. Patientenexposition in der Röntgendiagnostik. Strahlenschutz in Forschung und Praxis (Bd. 44) München und Jena; Urban & Fischer Verlag 2002
- 26 WinDose. Version 2.1 a. Institut für Medizinische Physik, Universität Erlangen-Nürnberg. Scanditronix Wellhöfer.
- 27 Kalender W A, Schmidt B, Zankl M. et al . A PC program for estimating organ dose and effective dose values in computed tomography. European Radiology. 1999; 9 555-562
- 28 Wedegärtner U, Lorenzen M, Lorenzen J. et al . Mehrzeilen-Spiral-CT (MSCT) des Beckenskelettes: Dosisoptimierung unter Berücksichtigung der Bildqualität. Fortschr Röntgenstr. 2004; 176 106-112
- 29 Giacomuzzi S M, Torbica P, Rieger M. et al . Untersuchungen zur Strahlenexposition bei der Einzelschicht- und Mehrschicht-Spiral-CT (eine Phantom-Studie). Fortschr Röntgenstr. 2001; 173 643-649
- 30 Dammert S, Funke M, Merten H A. et al . Mehrschicht-Spiral-CT (MSCT) beim Mittelgesichtstrauma: Optimierung der Aufnahme- und Rekonstruktionsparameter. Fortschr Röntgenstr. 2002; 174 874-879
Dr. Martin Lorenzen
Klinik und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Radiologisches Zentrum, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
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