Gesundheitswesen 2005; 67: 180-186
DOI: 10.1055/s-2005-858262
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Frakturen im höheren Lebensalter - eine Herausforderung für Prävention und Gesundheitsförderung - Ergebnisse der KORA-Frakturstudie Augsburg

Fractures in the Elderly - a Challenge for Prevention and Health Promotion - Results from the KORA Fracture Study AugsburgM. Wildner1, 2 , A. Döring3 , C. Meisinger3 , D. E. Clark4
  • 1Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Oberschleißheim
  • 2Ludwig-Maximilians-Universität München, Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, München
  • 3GSF-Forschungszentrum für Umwelt und Gesundheit, Institut für Epidemiologie, Neuherberg
  • 4Harvard Injury Control Research Center, Boston
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Publication History

Publication Date:
19 July 2005 (online)

Zusammenfassung

Frakturen der Extremitätenknochen sind häufig und können - abhängig von Lebensalter und Lokalisation - auch Ursachen eines Verlustes der Fähigkeit zur unabhängigen Lebensführung sein. Sie betreffen beide Geschlechter zu unterschiedlichen Zeitpunkten und in unterschiedlicher Gestalt. Die Basis-Epidemiologie dieser Erkrankungen bzw. Unfallfolgen und Aussagen zu den mittelfristigen gesundheitlichen Folgen insbesondere bei Fragilitätsfrakturen sind im Rahmen der Augsburger KORA-Frakturstudie 1998, eines Anschlussprojektes für ältere Teilnehmer des dritten MONICA-Augsburg-Surveys S3 (1994/95) und begleitender Forschungen für Deutschland in den vergangenen Jahren erarbeitet worden. Ergebnisse einer Validierungsstudie belegen die Gültigkeit fragebogengestützter Selbstauskünfte zu Frakturen und ihren Lokalisationen. Es konnte gezeigt werden, dass Alter, Geschlecht, Zeit seit der Fraktur und Beeinträchtigung der Gehfähigkeit unter einer Vielzahl von Einflussgrößen die größte prädiktive Wertigkeit aufweisen. Einschränkungen der körperlichen Funktionen sind insbesondere in den ersten beiden Jahren nach einer Fraktur nachweisbar. Nach fünf Jahren entsprechen die funktionalen Werte bei den Überlebenden denen von Kontrollpersonen gleichen Alters. Diese bevölkerungsrepräsentativen und validiert vorliegenden Daten unterstützen modellgestützte Aussagen zu einer kosteneffektiven bevölkerungsbezogenen Strategie der Prävention und Gesundheitsförderung. Eine alters- und geschlechtsspezifische Herangehensweise ist unverzichtbar (Gender Mainstreaming).

Abstract

Fractures of the appendicular bones are frequent and can cause a loss of the ability for independent living, depending on age and fracture localisation. They affect both sexes at different times and in different ways. The basic epidemiology for Germany of this injury resp. disease and knowledge regarding medium-term health-related consequences has been provided by work done in the context of the KORA Augsburg Fracture Study 1998, a follow-up of older participants of the third MONICA Augsburg survey S3 (1994/95) and through further research in the past years. Results of a validation study support the value of questionnaire-based patients recall of fractures and their location. It could be shown that age, gender, time since fracture and impaired walking have the greatest predictive value among a number of factors. Limitations of physical function are apparent especially during the first two years after a fragility fracture. After five years functional capacity of survivors equals the functional capacity of control persons of the same age. These population-representative and validated data support model-based cost-effective strategies of population-orientated disease prevention and health promotion. An age and gender-specific approach (gender mainstreaming) is mandatory.

Literatur

  • 1 Lippuner K, von Overbeck J, Perrelet R. et al . Incidence and direct medical costs of hospitalizations due to osteoporotic fractures in Switzerland.  Osteoporos Int. 1977;  7 414-425
  • 2 European Communities, European Fundation For Osteoporosis .Report on osteoporosis in the European Community - Action for prevention. Bruessel; European Commission 1989
  • 3 Genant H, Cooper C, Poor G. et al . Interim report and recommendations of the World Health Organization Task-Force for Osteoporosis.  Osteoporos Int. 1999;  10 259-264
  • 4 Felsenberg D, Wieland E, Hammermeister C. et al . Prevalence of vertebral spinal deformities in women and men in Germany. EVOS group in Germany.  Med Klin. 1998;  93 (Suppl 2) 31-34
  • 5 Wildner M. Die Epidemiologie der proximalen Femurfraktur und ihre sozialmedizinische Bedeutung. Habilitationsschrift. Ludwig-Maximilians-Universität München 2001
  • 6 Meisinger C, Wildner M, Döring A. et al . Validität und Reliabilität von Probandenangaben zu Frakturen.  Soz Präventivmed. 2000;  45 203-207
  • 7 Meisinger C, Wildner M, Stieber J. et al . Epidemiologie der Extremitätenfrakturen. Ergebnisse des MONICA-Surveys 1994/95 in der Region Augsburg.  Der Orthopäde. 2002;  31 92-99
  • 8 Wildner M, Sangha O, Clark D E. et al . Independent living after fractures in the elderly.  Osteoporosis Int. 2002;  13 579-585
  • 9 Wildner M, Markuzzi A, Casper W. et al . Disparitäten der Krankenhaus-Fatalität nach proximalen Femurfrakturen in der DDR.  Soz Praeventiv Med. 1998;  43 80-89
  • 10 Wildner M, Fischer R, Brunner A. Development of a questionnaire for quantitative assessment in the field of health and human rights.  Soc Sci Med. 2002;  55 1725-1744
  • 11 Graafmans W C, Ooms M E, Hofstee H MA. et al . Falls in the elderly: a prospective study of risk factors and risk profiles.  Am J Epidemiol. 1996;  143 1129-1136
  • 12 O’Neill T W, Varlow J, Reeve J. et al . Fall frequency and incidence of distal forearm fracture in the UK.  J Epidemiol Community Health. 1995;  49 597-598
  • 13 Ware J E, Kosinski M, Keller S K. SF-36 physical and mental health summary scales: a user’s manual. Boston, MA; The Health Institute 1994
  • 14 Lühmann D, Kohlmann T, Lange S. et al .Die Rolle der Osteodensitometrie im Rahmen der Primär-, Sekundär- und Tertiärprävention / Therapie der Osteoporose. Lübeck: Institut für Sozialmedizin, Medizinische Universität Lübeck 1998
  • 15 Hailey D, Sampietro-Colom L, Marshall D. et al . The effectiveness of bone density measurement and associated treatments for prevention of fractures: an international collaborative review.  Int J Technol Assess Health Care. 1998;  14 237-255
  • 16 SBU. Bone density measurement - a systematic review.  J Int Med. 1997;  241 1-60
  • 17 Cummings S R, Melton L J 3rd. Epidemiology and outcomes of osteoporotic fractures.  Lancet. 2002;  359 1761-1767
  • 18 Kanis J A. Diagnosis of osteoporosis and assessment of fracture risk.  Lancet. 2002;  359 2002
  • 19 [Anonymous]. Osteoporosis prevention, diagnosis, and therapy.  JAMA. 2001;  285 785-795
  • 20 Berufsverband der Fachärzte für Orthopädie (BVO) et al .Weißbuch Osteoporose. Berlin; BVO 2004
  • 21 www.lutherhaus.de/osteo/leitlinien-dvo/ (Zugriff am 30.11.2004). 
  • 22 Chang J T, Morton S C, Rubenstein L Z. et al . Interventions for the prevention of falls in older adults: systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials.  BMJ. 2004;  328 680-683
  • 23 Robertson M C, Campbell A J, Gardner M M. et al . Preventing injuries in older people by preventing falls: a meta-analysis of individual-level data.  J Am Geriatr Soc. 2002;  50 905-911
  • 24 American G eriatrics society, British G eriatric Society, and A merican Academy of Orthopedic Surgeons Panel on Falls Prevention. Guideline for the prevention of falls in older persons.  J Am Geriatr Soc. 2001;  49 664-672
  • 25 Roberts M J, Reich M R. Ethical analysis in public health.  Lancet. 2002;  359 1055-1059
  • 26 Gold M R, Siegel J E, Russell L B. et al .Cost-effectiveness in health and medicine. New York; Oxford University Press 1996
  • 27 Teng T O, Adams M E, Pliskin J S. et al . Five-hundred life-saving interventions and their cost-effectiveness.  Risk Analysis. 1995;  15 369-390
  • 28 Delmas P. Do we need to change the WHO Definition of Osteoporosis.  Osteoporos Int. 2000;  11 189-191
  • 29 Kanis J, Gluer C. An update on the diagnosis and assessment of osteoporosis with densitometry.  Osteoporos Int. 2000;  11 192-202
  • 30 Löwel H, Döring A, Schneider A. et al . The MONICA Augsburg surveys - basis for prospective cohort studies.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S13-S18
  • 31 Holle R, Happich M, Löwel H. et al . KORA - A research platform for population based health research.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S19-S25
  • 32 Wichmann H E, Gieger C, Illig T. et al . KORA-gen - Resource for population genetics, controls and a broad spectrum of disease phenotypes.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S26-S30
  • 33 Löwel H, Meisinger C, Heier M. et al . The population-based Acute Myocardial Infarction (AMI) Registry of the MONICA/KORA study region of Augsburg.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S31-S37

Priv.-Doz. Dr. Manfred Wildner

Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit

Veterinärstraße 2

87654 Oberschleißheim

Email: manfred.wildner@lgl.bayern.de