Gesundheitswesen 2005; 67: 31-37
DOI: 10.1055/s-2005-858241
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Population-Based Acute Myocardial Infarction (AMI) Registry of the MONICA/KORA Study Region of Augsburg

Das bevölkerungsbezogene Herzinfarktregister der MONICA/KORA-Studienregion AugsburgH. Löwel1 , C. Meisinger1, 3 , M. Heier1 , A. Hörmann2
  • 1GSF National Research Center for Environment and Health, Institute of Epidemiology, Neuherberg, Germany
  • 2GSF National Research Center for Environment and Health, Institute of Health Economics and Management of Health Care, Neuherberg, Germany
  • 3Augsburg Central Hospital, MONICA/KORA Myocardial Infarction Registry, Augsburg, Germany
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
19. Juli 2005 (online)

Zusammenfassung

Das bevölkerungsbasierte MONICA/KORA-Herzinfarkt (HI)-Register Augsburg wurde im Jahre 1984 etabliert. Hauptaufgaben sind die Beschreibung der zeitlichen Trends von koronarer Mortalität und HI-Morbidität sowie die Identifizierung der diese Trends beeinflussenden Faktoren. Die Ergebnisse von 18 Registerjahren werden präsentiert und geschlechtsspezifisch diskutiert. Von 1985 bis 2002 wurden 17 884 Patienten mit einem klinisch bestätigten HI oder koronaren Herztod (12 798 Männer; 5086 Frauen; Alter 25 - 74 Jahre) registriert und nach MONICA-Regeln validiert. Von 1985 bis 2002 nahm die koronare Mortalität je 100 000 Einwohner von 280 auf 168 bei Männern und von 88 auf 54 Todesfälle bei Frauen ab; die HI-Erkrankungsrate je 100 000 Einwohner reduzierte sich von 542 auf 404 bei Männern und von 171 auf 122 Akutereignisse bei Frauen. Dieser signifikante Rückgang war hauptsächlich bedingt durch eine Abnahme an Re-Infarkten und eine sinkende 28-Tage-Letalität (Männer von 52 % auf 42 %, Frauen von 52 % auf 44 %) als Ergebnis einer stark ansteigenden invasiven Reperfusionstherapie und einer intensivierten evidenzbasierten Medikation. Die vorgestellten Ergebnisse zeigen positive Entwicklungen im Herzinfarktgeschehen, unterstreichen aber die weitere Intensivierung von primärpräventiven Maßnahmen.

Abstract

The population-based MONICA/KORA registry of acute myocardial infarction (AMI) for the study population of Augsburg was established in 1984. The major task was the description of time trends of AMI morbidity, ischaemic heart disease (IHD) mortality per 100,000 population and their underlying determinants. Results of 18 years of registration are presented stratified by gender and discussed from a public health point of view. From 1985 through 2002 a total number of 17,884 cases of AMI and IHD deaths (12,798 male; 5,086 female cases; age 25 - 74 years) were registered and validated according to MONICA rules. In the course of time, IHD mortality per 100,000 population decreased from 280 to 168 in men and from 88 to 54 in women; AMI morbidity decreased from 542 to 404 in men, and from 171 to 122 AMI in women. The important decrease of IHD mortality was mainly explained by a decline of recurrent events and a reduction of 28-day case fatality (men from 52 % to 42 %, women from 52 % to 44 %) as result of an intensified invasive reperfusion therapy and evidence-based drug medication. The presented results show positive developments, but underscore the necessity for increased primary prevention.

Reference

  • 1 Tunstall-Pedoe H, for t he WHO MONICA Project. The World Health Organization MONICA Project (Monitoring Trends and Determinants in Cardiovascular Disease): A major international collaboration.  J Clin Epidemiol. 1988;  41 105-114
  • 2 Fortmann S, Sans S, Tolonen H et al. . Estimation of contribution of changes in classic risk factors to trends in coronary-event rates across the WHO MONICA Project populations.  Lancet. 2000;  355 675-687
  • 3 Chambless L, Keil U, Dobson A. et al . Population versus clinical view of case fatality from acute coronary heart disease. Results from the WHO MONICA Project 1985 - 1990.  Circulation. 1997;  96 3849-3859
  • 4 Löwel H, Lewis M, Hörmann A. et al . Case finding, data quality aspects and comparability of myocardial infarction registers: Results of a south German register study.  J. Clin Epidemiol. 1991;  44 249-260
  • 5 Koenig W, Loewel H, Lewis M. et al . Long-term survival after myocardial infarction: relationship with thrombolysis and discharge medication. Results of the Augsburg Myocardial Infarction Follow-up Study 1985 to 1993.  Eur Heart J. 1996;  17 1199-1206
  • 6 Löwel H, Meisinger C, Heier M. et al . Geschlechtsspezifische Trends von plötzlichem Herztod und akutem Herzinfarkt: Ergebnisse des bevölkerungsbasierten MONICA/KORA-Herzinfarkt-Registers der Region Augsburg 1985 bis 1998.  Dtsch Med Wschr. 2002;  127 2311-2316
  • 7 Löwel H, Koenig W, Engel S. et al . The impact of diabetes mellitus on survival after myocardial infarction: can it be modified by drug treatment? Results of a population-based myocardial infarction register follow-up study.  Diabetologia. 2000;  43 218-226
  • 8 www.gbe-bund.de. 
  • 9 Peters A, von Klot S, Trentinaglia I. et al . Exposure to traffic and the onset of myocardial infarction.  N Engl Med J. 2004;  351 1721-1730
  • 10 www. kdunham@stanford.edu. 
  • 11 Task f orce of the ECS. Guidelines on management of acute coronary syndromes in patients presenting without persistent ST-segment elevation.  Eur Heart J. 2000;  21 1406-1432
  • 12 Antman E, Bassard J P, Klein W. et al . Myocardial infarction redefined - a consensus document of the European Society of Cardiology/American College of Cardiology Committee for the redefinition of myocardial infarction. The Joint European Society of Cardiology/American College of Cardiology Committee.  J Am Coll Cardiol. 2000;  36 959-969
  • 13 Kuch B, Bolte H D, Hoermann A. et al . What is the real hospital mortality from acute myocardial infarction?.  Eur Heart J. 2002;  23 714-720
  • 14 Abildstrom S Z, Rasmussen S, Rosén M. et al . Trends in incidence and case fatality rates of acute myocardial infarction in Denmark and Sweden.  Heart. 2003;  89 507-511
  • 15 Ferrario M M, Fornari C, Bolognesi L. et al . Recenti andamaneti temporali dei tassi di infarto miocardica in nord Italia. Risulktati dei registri IM MONICA e CAMUNI in Brianca 1993 - 1994 versus 1997 - 1998.  Ital Heart J Suppl. 2003;  4 651-657
  • 16 Unal B, Critchley J A, Capewell S. Explaining the decline in coronary heart disease mortality in England and Wales between 1981 and 2000.  Circulation. 2004;  109 1101-1107
  • 17 Mc G overn PG, Jacobs D R, Shahar E. et al . Trends in acute coronary heart disease mortality, morbidity, and medical care from 1985 through 1997. The Minnesota Heart Survey.  Circulation. 2001;  104 19-24
  • 18 Furman M I, Dauerman H L, Goldberg R J. et al . Twenty two year (1975 to 1997) trends in the incidence, in-hospital and long-term case fatality rates from Q-wave and non-Q-wave myocardial infarction: a multi-hospital, community-wide perspective.  J Am Coll Cardiol. 2001;  37 1571-1580
  • 19 Cambou J P, Danchin N, Boutalbi Y. et al . Evolution of the management and outcomes of patients admitted for acute myocardial infarction in France 1995 to 2000: data from the USIK 1995 and USIK 2000 nationwide registries.  Annales de Cardiologie et d’Angiology. 2004;  53 12-17
  • 20 Salomaa V, Ketonen M, Koukkunen H. et al . Decline in out-of-hospital coronary heart disease deaths has contributed the main part to the overall decline in coronary heart disease mortality rates among persons 35 to 64 years of age in Finland. The FINAMI Study.  Circulation. 2003;  108 691-696
  • 21 Löwel H, Döring A, Schneider A. et al . The MONICA Augsburg surveys - basis for prospective cohort studies.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S13-S18
  • 22 Holle R, Happich M, Löwel H. et al . KORA - A research platform for population based health research.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S19-S25
  • 23 Wichmann H E, Gieger C, Illig T. et al . KORA-gen - Resource for population genetics, controls and a broad spectrum of disease phenotypes.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S26-S30
  • 24 Löwel H, Meisinger C, Heier M. et al . The population-based Acute Myocardial Infarction (AMI) Registry of the MONICA/KORA study region of Augsburg.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S31-S37
  • 25 Peters A, für d ie MONICA/KORA-Studiengruppe. Partikel in der Außenluft erhöhen das Risiko für Herzkreislauferkrankungen.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S79-S85
  • 26 Meisinger C, Döring A, Heier M. et al . Type 2 Diabetes mellitus in Augsburg - an epidemiological overview.  Gesundheitswesen. 2005;  67 S1 S103-S109

Dr. med. Hannelore Löwel

GSF-Institut für Epidemiologie

Ingolstädter Landstr. 1

85764 Neuherberg, Germany