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DOI: 10.1055/s-2005-857905
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Magnetresonanztomographie nach Kryoablation langer Röhrenknochen im Tiermodell
MR Appearance of Long Bones Following Cryotherapy in SheepPublication History
Publication Date:
19 April 2005 (online)
Zusammenfassung
Zielsetzung der vorliegenden Studie ist die Darstellung der magnetresonanztomographischen Befunde nach Kryoablation langer Röhrenknochen. Material und Methode: Bei 24 Schafen wurden Kryoablationen am Tibiakopf und am Femur durchgeführt. Magnetresonanztomographien der behandelten und kontralateralen Knochen wurden unmittelbar nach den Interventionen sowie im Abstand von 2, 4 und 6 Monaten angefertigt und ausgewertet. Ergebnisse: In den unmittelbar postinterventionell durchgeführten Magneresonanztomographien waren in den T2w-Sequenzen und nativen T1w-Sequenzen signalhypointense durch die Kryoablation entstandene Läsionen des Knochenmarkraums abgrenzbar. In den Kontrolluntersuchungen 2, 4 und 6 Monate nach der Kryoablation stellten sich die Läsionen in der STIR-Sequenz signalhyperintens und in der T1-w-Sequenz signalhypointens mit einer inhomogenen Kontrastmittelaufnahme dar. Die Läsionsgröße nahm im zeitlichen Verlauf im Femur von 31 ± 3 mm unmittelbar nach Kryoablation auf 13 ± 4 mm in der Sechs-Monats-Kontrolle und im Tibiakopf von 29 ± 7 mm auf 19 ± 4 mm ab. Schlussfolgerung: Die Magnetresonanztomographie erfasst die durch Kryoablation entstandenen Knochenläsionen unmittelbar postinterventionell und im zeitlichen Verlauf und ist somit ein geeignetes Verfahren zur Therapiekontrolle.
Abstract
Purpose: To describe the MR findings following cryoablation of long bones. Materials and Method: Cryoablation was performed in femoral and tibial bones of 24 sheep under general anesthesia. MRI of the treated and untreated contralateral bones was performed immediately thereafter and at 2, 4 and 6 months after the cryosurgical procedure. Results: On the MRI performed immediately after cryotherapy, the lesions showed low signal intensities relative to the normal bone marrow on unenhanced T1- and T2-weighted images. At 2, 4 and 6 months after cryoablation, the lesions showed high signal intensities on STIR images, low signal intensities on T1-weigthed and heterogeneous enhancement on contrast-enhanced T1-weighted MR images. The femoral lesions decreased in size from 31 ± 3 mm immediately after the cryotherapy to 13 ± 4 mm 6 month later and the tibial lesions from 29 ± 7 mm to 19 ± 4 mm. Conclusion: MRI shows bone marrow lesions immediately after cryotherapy and can easily monitor healing lesions. MR imaging is suitable for following cryotherapy.
Key words
Cryotherapy - magnetic resonance (MR) - bone neoplasms - bone marrow (MR) - neoplasms
Literatur
- 1 Goldenberg R R, Champbell C J, Bonfiglio M. Giant Cell Tumor of Bone. An Analysis of Two Hundred and Eighteen Cases. J Bone Jt Surg. 1970; 52A 619-664
- 2 Regling G. Kryochirurgie für die Orthopädie - Möglichkeiten einer Kältedestruktion bei schwer behandelbaren Knochentumoren. Beitr Orthop. 1974; 12 716-724
- 3 Oeseburg H B, Rogge C WL, Schraffordt-Koops H. et al . Cryosurgical Treatment of Aneurysmal Bone Cysts. Journal of surgical Oncology. 1978; 10 9-20
- 4 Hoekstra H F, Schraffordt-Koops H, Oeseburg H B. et al . The Extensive Giant-Cell Tumours of the Proximal Humerus Treated by Resection-Reconstruction or Excochleation-cryosurgery. Archivum Chirurgicum Neerlandicum. 1979; 1 49-55
- 5 Marcove R C, Miller T R, Cahan W C. The Treatment of Primary and Metastatic Bone Tumors by Repetitive Freezing. Bull N Acad Med. 1968; 44 532-544
- 6 Marcove R C, Miller T R. The Treatment of Primary and Metastatic Localized Bone Tumors by Cryosurgery. Surgical Clinics of North America. 1969; 49 421-430
- 7 Marcove R C, Lyden J P, Huvos A G. et al . Giant-Cell Tumors Treated by Cryosurgery. J Bone J Surg. 1973; 55A 1633-1644
- 8 Marcove R C, Searfoss R C, Whitmore W F. et al . Cryosurgery in the Treatment of Bone Metastases from Renal Cell Carcinoma. Clinical Orthopaedics and Releated Research. 1977; 127 220-227
- 9 Marcove R C, Weis L D, Vaghaiwalla M R. et al . Cryosurgery in the Treatment of Giant Cell Tumors of the bone. Cancer. 1978; 41 957-969
- 10 Marcove R C, Sheth D S, Brien E W. et al . Conservative Surgery for Giant Cell Tumors of the Sacrum. Cancer. 1994; 74 1253-1260
- 11 Cooper I S. Cryogenic Surgery. A new method of destruction or exstirpation of benign or malignant tissues. New England J Med. 1963; 268 743-749
- 12 Kerschbaumer F, Russe W, Bauer R. Grundlagen der Kryochirurgie in der Orthopädie. Orthopäde. 1984; 13 133-141
- 13 Russe W, Kerschbaumer F, Bauer R. Kryochirurgie in der Orthopädie - Klinischer Teil. Orthopäde. 1984; 13 142-150
- 14 Hewitt P M, Zhao J, Akhter J. et al . A Comparative Laboratory Study of Liquid Nitrogen and Argon Gas Cryosurgery Systems. Cryobiology. 1997; 35 303-308
- 15 Adam R, Akpinar E, Johann M. et al . Place of cryosurgery in the treatment of malignant liver tumors. Ann Surg. 1997; 225 39-50
- 16 Charnley R M, Doran J, Morris D L. Cryotherapy for liver metastases: a new approach. Br J Surg. 1989; 76 1040-1041
- 17 Onik G, Rubinsky B, Zemel R. et al . Ultrasound-Guided Hepatic Cryosurgery in the Treatment of Metastatic Colon Carcinoma. Preliminary Results. Cancer. 1991; 67 901-907
- 18 Ravikumar T S, Kane R, Cady B. et al . Hepatic Cryosurgery With Intraoperative Ultrasound Monitoring for Metastatic Colon Carcinoma. Arch Surg. 1987; 122 403-409
- 19 Shafir M, Shapiro R, Sung M. et al . Cryoablation of unresectable malignant liver tumors. Am J Surg. 1996; 171 27-31
- 20 Seifert J K, Junginger T, Morris D L. A collective review of the world literature on hepatic cryotherapy. J R Coll Surg Edinb. 1998; 43 141-154
- 21 Popken F, Bertram C, Land M. et al . Die kryochirurgische Ablation von Knochengewebe mittels einer neuartigen Miniaturkryosonde - Adaptation der Methodik für die Anwendung am Knochen in-vitro und in-vivo. Z Orthop Ihre Grenzgeb. 2001; 139 64-69
- 22 Popken F, Bertram C, König D P. et al . The cryosurgical ablation of bone tissue by means of a new miniture cryoprobe - adaption of the method for an in-vitro and in-vivo application to bone. Arch Orthop Trauma Surg. 2002; 122 129-133
- 23 Popken F, Land M, Erberich H. et al . The use of a new miniature cryoprobe for ablation of bone tissue: In vivo assessment of the probe and application of the method to bone in a sheep model. BMC-Surgery. 2003; 3 3
- 24 Popken F, Land M, Bosse M. et al . Cryosurgery in long bones with new miniature cryoprobe: an experimental in vivo study of the cryosurgical temperature field in sheep. Eur J Surg Oncol. 2003; 29 542-547
- 25 Richardson M, Lough L, Shuman W. et al . MR appearance of skeletal neoplams following cryotherapy. Skeletal radiol. 1994; 23 121-125
- 26 Skjeldal S, Lilleas F, Folleras G. et al . Real time MRI-guided excision and cryo-treatment of osteoid osteoma in os ischii-a case report. Acta Orthop Scand. 2000; 71 637-638
- 27 Keijser L, Schreuder H, Buma P. et al . Cryosergery in long bones; an experimental study of necrosis and revitalization in rabitts. Arch Orthop Trauma Surg. 1999; 119 440-444
- 28 Bickels J, Meller I, Shmookler B. et al . The role and biology of cryosurgery in the treatment of bone tumors. Acta Orthop Scand. 1999; 70 308-315
- 29 Daniel B, Butts K, Block W. Magnet Resonance Imaging of Frozen Tissues: Temperature-Dependent MR Signal Characteristics and Relevance for MR Monitoring of Cryosurgery. Mag Res Med. 1999; 41 627-630
- 30 Tacke J, Adam G, Haage P. et al . MR-Guided Percutaneous Cryotherpy of the Liver: In Vivo Evaluation With histologic Correlation in an Animal Model. J Mag Res Im. 2001; 13 50-56
- 31 Tacke J, Speetzen R, Niessen L. et al . MR-gesteuerte perkutane Kryotherapie des Knochens. Fortsch Röntgenstr. 1999; 170 (Suppl. 1) 62
- 32 Imhof H, Breitenseher M, Trattnig S. et al . Imaging of avascular necrosis of bone. Eur Radiol. 1997; 7 180-186
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