Der Klinikarzt 2004; 33(5): 127-132
DOI: 10.1055/s-2004-828635
In diesem Monat

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Tastuntersuchung, PSA und transrektaler Ultraschall - Rationale Diagnostik beim Prostatakarzinom

Digital Rectal Examination, PSA and Transrectal Ultrasound - Rational Diagnostics of Prostate CancerR. Kuefer1
  • 1Abt. Urologie und Kinderurologie, Urologische Universitätsklinik Ulm (Direktor: Prof. Dr. R.E. Hautmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 June 2004 (online)

Zusammenfassung

Das Prostatakarzinom ist der häufigste bösartige Tumor des Mannes. Im frühen Stadium treten in der Regel keine klinischen Symptome auf. Erst bei fortgeschrittener Erkrankung kann es zu obstruktiven und irritativen Miktionsproblemen kommen. Hat das Karzinom bereits Metastasen gebildet, ist eine Heilung meist nicht mehr möglich. Frühstadien, in denen die Heilung möglich ist, können aufgrund der fehlenden Symptome nur durch entsprechende Vorsorgeuntersuchungen erkannt werden. Dazu dienen die Bestimmung des prostataspezifischen Antigens (PSA), die digital-rektale Untersuchung (DRE) und gegebenenfalls bildgebende Verfahren, wie der transrektale Ultraschall. Eine nachfolgende randomisierte Mehrfachbiopsie der Prostata dient zur histologischen Sicherung der Diagnose vor spezifischen therapeutischen Maßnahmen.

Summary

Prostate cancer is the most frequent malignancy in male patients. In early stage prostate cancer there are normally no clinical symptoms at all. In advanced disease obstructive and irritative urinary symptoms can occur. Once the disease has spread, treatment approaches with the intention to cure are no longer given. Early stage prostate cancer, in which cure is achievable, can only be diagnosed through well defined screening methods. Prostate cancer can be detected by measuring the serum levels of the prostate-specific antigen (PSA), by digital rectal examination (DRE) and additionally by transrectal ultrasound of the prostate gland. Pending on these examinations a randomised biopsy of the prostate will be performed to get histology based proof of the diagnosis of prostate cancer leading to cancer specific therapeutic means.

Literatur

  • 1 Addla SK, Adeyoju AA, Wemyss-Holden GD, Neilson D. Local anaesthetic for transrectal ultrasound-guided prostate biopsy: a prospective, randomized, double blind, placebo-controlled study.  Eur Urol. 2003;  43 441-443
  • 2 Anonymus . Leitlinien zur PSA-Bestimmung in der Prostatakarzinomdiagnostik (Früherkennung des Prostatakarzinoms) (Kurzfassung).  Der Urologe A. 1956;  160 509-513
  • 3 Bray F, Sankila R, Ferlay J, Parkin DM. Estimates of cancer incidence and mortality in Europe in 1995.  Eur J Cancer. 2002;  38 99-166
  • 4 Catalona WJ, Richie JP, Ahmann FR. et al. . Comparison of digital rectal examination and serum prostate specific antigen in the early detection of prostate cancer: results of a multicenter clinical trial of 6630 men.  J Urol. 1994;  151 1283-1290
  • 5 Hodge KK, McNeal JE, Terris MK, Stamey TA. Random systematic versus directed ultrasound guided transrectal core biopsies of the prostate.  J Urol. 1989;  142 71-74
  • 6 Jewett JJ. Significance of the palpable prostatic nodule.  JAMA. 1956;  160 838-839
  • 7 Marion G. Traite d'urologie.  Masson. 1921;  1050
  • 8 Paiss T, Gschwend JE, Maier C. et al. . Prostatakarzinomvorsorge bei Männern mit familiärer Disposition.  Urologe A. 2002;  41 596-601
  • 9 Presti Jr JC, O'Dowd GJ, Miller MC. et al. . Extended peripheral zone biopsy schemes increase cancer detection rates and minimize variance in prostate specific antigen and age related cancer rates: results of a community multi-practice study.  J Urol. 2003;  169 125-129
  • 10 Raaijmakers R, Kirkels WJ, Roobol MJ. et al. . Complication rates and risk factors of 5802 transrectal ultrasound-guided sextant biopsies of the prostate within a population-based screening program.  Urology. 2002;  60 826-830
  • 11 San-Francisco IF, DeWolf WC, Rosen S. et al. . Extended prostate needle biopsy improves concordance of Gleason grading between prostate needle biopsy and radical prostatectomy.  J Urol. 2003;  169 136-140
  • 12 Schroder FH, Kranse R, Rietbergen J. et al. . The European Randomized Study of Screening for Prostate Cancer (ERSPC): an update. Members of the ERSPC, Section Rotterdam.  Eur Urol. 1999;  35 539-543
  • 13 Stewart CS, Leibovich BC, Weaver AL, Lieber MM. Prostate cancer diagnosis using a saturation needle biopsy technique after previous negative sextant biopsies.  J Urol. 2001;  166 86-91
  • 14 Young HH. A surgeon's autobiography.  New York: Harcourt Brace. 1940;  131

Anschrift des Verfassers

Dr. Rainer Kuefer

Urologische Universitätsklinik und Poliklinik Ulm

Prittwitzstr. 43

89075 Ulm