Laryngorhinootologie 2004; 83 - 11_6
DOI: 10.1055/s-2004-823403

Surgery of Chronic Middle Ear Inflamations in Children

M Cosgarea 1, A Maniu 1, E Tomescu 1, S Albu 1, V Necula 1
  • 1University of Medicine and Pharmacy „Luliu Hatieganu“

Summary: Chronic otitis media with or without cholesteatoma in childhood is, in this period of very new antibiotics, a difficult problem for the ENT specialists. In children, cholesteatoma of the ear certainly is a much serious problem because it frequently shows more expansive and rapid growth than that in adults. Problems involved in the cholesteatoma of the ear in children are concerned with its genesis, a specificity of its development and clinical course, as well as therapy. Extended attico-antromastoidectomy often enables radical operation to be avoided, the cholesteatoma can be removed and reconstruction in one- step or multistage of the sound-conducting apparatus can be performed. In recent years, the children treated with the intact canal wall tympanoplasty appear to have a high rate of recurrence and residual cholesteatoma. However, cavities treated by open technique also exhibit difficulties in the postoperative management. Therefore, the present study (65 cases in 5 years) was carried out to determine whether one method is more preferable than the other.

Zusammenfassung: Chirurgie des Mittelohr Entzündung bei Kinder Cronische Mittelohr Entzündungen mit oder ohne Cholesteatoma stellen häufig eine große Aufgabe für viele HNO Ärtzte, obwohl es heute viele neue Antibiotika gibt. Bei Kindern ist die Ausdehnung und die Entwicklung des Cholesteatoma schneller als bei Erwachsenen. Die Schwierigkeit des Cholesteatoma in Kinders-Alter ist der Ursprung der Krankheit, die speziele Entwicklung, der klinische Aspekt so wie auch die Behandlung. Die Erweitere Attico-antromastoidectomy ist eine Option in vielen Fälle wo eine radikale Operation notwendig währe, denn das Cholesteatom kann entfernt werden und die Rekonstruktion des Höhrvermögens ist in einem oder mehreren Schritten möglich. Die große Rezidiv-Rate bei Kindern mit „Intakter Wand Tympanoplasty“ (Geschloßene Technik) wo häufig ein verstecktes Residuum Choleteatoma vorkommt so wie auch die schwere Nachbehandlung des Felsenbein-Höhle (Offene Technik) hat zu diesen 5 Jahrigen Studium (65 Fälle) geführt. Der Zweck dieses Studiums ist herauszufinden welche Technik in diesen Fällen geeignet ist.