Z Orthop Ihre Grenzgeb 2003; 141(6): 684-689
DOI: 10.1055/s-2003-812408
Tumoren
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mittelfristige Behandlungsergebnisse nach Therapie von Liposarkomen im Extremitätenbereich

Midterm Results After Treatment of Liposarcoma in the ExtremitiesT.  Köhler1 , J.  Ziegler1 , U.  Hanisch2 , F.  Thielemann1 , G.  Baretton2 , K.-P.  Günther1
  • 1Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden
  • 2Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der Technischen Universität Dresden
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 December 2003 (online)

Zusammenfassung

Zielstellung: In dieser retrospektiven Analyse sollen Überlebenszeit, Rezidivrate und Metastasierung bei Patienten mit primären Liposarkomen der Extremitäten in Abhängigkeit der durchgeführten primären und adjuvanten Therapieverfahren ausgewertet werden. Weiterhin soll die Aussagefähigkeit des bioptisch erhobenen histologischen Befundes im Vergleich zur endgültigen Histologie des Resektates beurteilt werden. Material und Methode: In den Jahren 1990 - 1998 wurden 27 Patienten mit primären Liposarkomen der Extremitäten operativ versorgt. Durchschnittlich 62,4 Monate (39 - 141 Monate) postoperativ erfolgte die Bewertung von Überlebensrate, Metastasierung und Lokalrezidiven. Dabei wurden die intraoperativen Angaben zum Resektionsabstand, Tumorgröße, Lokalisation sowie der histologische Befund der Biopsie bzw. des endgültigen Resektates und die adjuvant durchgeführte Strahlentherapie bei der Wertung berücksichtigt. Ergebnisse: Bei 5 (18,5 %) Patienten erfolgte primär die Amputation und in 22 Fällen (81,5 %) wurde die extremitätenerhaltende Resektion des Liposarkoms durchgeführt. Davon wurden 6 Patienten marginal und ein Patient intraläsional versorgt. Die Lokalrezidivrate betrug 22,2 % (n = 6). Die Rate der Metastasierung betrug 18,5 %, die Überlebensrate zum Nachuntersuchungszeitpunkt 74,1 %. In Kombination mit der Strahlentherapie entwickelten 50 % (n = 3) der Patienten nach marginaler Resektion ein Rezidiv. Lediglich in 29,6 % der Fälle (n = 8) bestand eine Übereinstimmung zwischen bioptisch erhobener und endgültiger Diagnose hinsichtlich Entität, Subtypisierung und Grading. Schlussfolgerung: Auch bei lokaler Kontrolle können Liposarkome nach langem tumorfreien Intervall metastasieren, was eine langfristige Tumornachsorge zur frühen Diagnosestellung erfordert. Bei Liposarkomen treten im Falle der Metastasierung am häufigsten pulmonale Metastasen auf. Aufgrund der schwierigen histologischen Beurteilbarkeit des bioptischen Materials ist eine bioptische Sicherung von Weichteiltumoren durch großzügige, MRT-orientierte Materialentnahmen aus mehreren Tumorbereichen über einen Biopsiezugang zu empfehlen.

Abstract

Purpose: In this retrospective analysis, survival time, local recurrence and rate of metastasis were appraised in patients with primary liposarcoma of the extremities depending upon the applied primary and adjuvant therapy procedures. Furthermore, we compared the representativity of the histological results of the biopsy with the final histology of the resected tumour. Material and Method: Between 1990 and 1998, 27 patients were surgically treated who suffered from a primary liposarcoma of the extremities. At the mean follow-up time of 62.4 months (39 - 141 months) postoperative survival rate, rate of metastasis and local recurrence were determined. The results were analysed with regard to intraoperative resection distance, tumour size and localisation as well as histological classification of previous biopsy and finally resected tumour. The influence of radiotherapy on the results was also determined. Results: In 5 patients (18.5 %) the amputation and in 22 cases (81.5 %) the limb sparing resection of the liposarcoma was performed. 6 patients underwent a marginal resection and one patient an intralesional resection. At follow-up we observed a local recurrence rate of 22.2 % (n = 6) and a survival rate of 74.1 %. 18.5 % of the patients had metastases. After adjuvant radiotherapy three patients (50 %) showed local recurrence after marginal resection. In only 8 cases (29.6 %) the results of primary biopsy and final tumour classification (entity, subtype and grading) were identical. Conclusion: The development of metastases (often pulmonary) and local recurrences even after long tumour-free interval makes adequate follow-up investigations mandatory in liposarcoma patients. With regard to the problems in assessing liposarcoma biopsies, MRI-orientated biopsies from several tumour areas via one biopsy approach are recommended.

Literatur

  • 1 Das Guptas T K, Chaudhuri P K. Tumors of the soft tissues. 2nd Edition. Stamford, Connecticut; Appleton & Lange 1998
  • 2 Campanacci M. Bone and soft tissue tumors. 2nd Edition. Padova; Piccin Nuova Libraria 1999
  • 3 Enzinger F M, Weiss S W. Soft tissue tumors. Philadelphia; Mosby 1995
  • 4 Ramanathan R C, A'Hern R, Fisher C, Thomas J M. Prognostic index for extremity soft tissue sarcomas with isolated local recurrence.  Ann Surg Oncol. 2001;  8 (4) 278-289
  • 5 Budach V. Long-term outcomes after function-sparing surgery without radiotherapy for soft tissue sarcomas of the extremities and trunk.  Strahlenther Oncol. 2000;  176 (10) 482-483
  • 6 Pearlstone D B, Pisters P W, Bold R J, Feig B W, Hunt K K, Yasko A W, Patel S, Pollack A, Benjamin R S, Pollock R E. Patterns of recurrence in extremity Liposarcoma.  Cancer. 1999;  85 (1) 85-92
  • 7 Heidemann E, Höffken K, Hossfeld K, Illiger H J, Kleeberg U R, Kloke M, Link H, Maschmeier G, Niederle N, Schumacher K, Schütte J, Steinke B, Wander E, Weh H J. Leitlinien Weichteilsarkom des Erwachsenen. URL:http://www.krebsinfo.de/ki/arzt/awmf/haem_onk/19_ihaem025.html
  • 8 Issels R. Knochentumoren - Weichteilsarkome, Empfehlungen zu Diagnostik, Therapie und Nachsorge. 3. Auflage. München; Tumorzentrum 1999
  • 9 Coindre J M, Trojani M, Contesso G, David M, Rouesse J, Bui N B, Bodaert A, De Mascarel I, De Mascarel A, Goussot J F. Reproducibility of a histopathologic grading system for adult soft tissue sarcoma.  Cancer. 1986;  58 (2) 306-309
  • 10 Sobin L H, Wittekind C. TNM Classification of Malignant Tumours. 5th Edition. New York; John Wiley & Sons Inc. 1997
  • 11 Fletcher C DM, Unni K K, Mertens F. WHO Classification of Tumours. Pathology and Genetics of Tumours of Soft Tissue and Bone. Lyon; IARC Press 2002
  • 12 Chang H R, Gaynor J, Tan C, Hajdu S I, Brennan M F. Multifactorial Analysis of Survival in Primary Extremity Liposarcoma.  World J Surg. 1990;  14 610-618
  • 13 Rozental T D, Khoury L D, Donthineni-Rao R, Lackmann R D. Atypical lipomatous masses of the extremities: outcome and surgical treatment.  Clin Orthop. 2002;  298 203-211
  • 14 Gebhard S, Coindre J M, Michels J J, Terrier P, Bertrand G, Trassard M, Taylor S, Chateau M C, Marques B, Picot V, Guillou L. Pleomorphic liposarcoma: clinicopathologic, immunohistochemical and follow-up analysis of 63 cases: a study from the French Federation of Cancer Centers Sarcoma Group.  Am J Surg Pathol. 2002;  26 (5) 601-616
  • 15 Wong C KM, Edwards A T, Rees B I. Liposarcoma: a review of current diagnosis and management.  Brit J Hosp Med. 1997;  58 (11) 589-591
  • 16 Lucas D R, Nascimento A G, Sanjay B K, Rock M G. Well differentiated liposarcoma. The Mayo Clinic experience with 58 cases.  Am J Clin Pathol. 1994;  102 (5) 677-683
  • 17 Henricks W H, Chu Y C, Goldblum J R, Weiss S W. Dedifferentiated liposarcoma: a clinicopathological analysis of 155 cases with a proposal for an expanded definition of dedifferentiation.  Am J Surg Pathol. 1997;  21 (3) 271-281
  • 18 Nijhuis P H, Sars P R, Plaat B E, Molenaar W M, Sluiter W J, Hoekstra H J. Clinicopathological data and prognostic factors in completely resected AJCC stage I-III liposarcomas.  Ann Surg Oncol. 2000;  7 (7) 535-543
  • 19 Olivera A M, Nascimento A G, Okuno S H, Lloyd R V. p27kip1 Protein expression correlates with survival in myoxid and round-cell liposarcomas.  J Clin Oncol. 2000;  18 (15) 2888-2893
  • 20 Pisters P W, Sondack V K. Metastacic patterns of extremity liposarcoma and their outcome.  J Surg Oncol. 2002;  80 (2) 94-95
  • 21 McGinn C J. The role of radiation therapy in resectable retroperitoneal sarcomas.  Surg Oncol. 2000;  9 (2) 61-65
  • 22 Pollack A, Zagars G K, Goswitz M S, Pollock R A, Feig B W, Pisters P W. Preoperative vs. Postoperative radiotherapy in the treatment of soft tissue sarcomas: a matter of presentation.  Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1998;  42 (3) 563-572
  • 23 Donhhuijsen K. Über die histologische Inhomogenität von Liposarkomen.  Pathologe. 1986;  7 327-333

Dr. med. Tobias Köhler

Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus

Fetscherstraße 74

01307 Dresden

Email: tobias.koehler2@mailbox.tu-dresden.de