Cent Eur Neurosurg 2003; 64(4): 151-158
DOI: 10.1055/s-2003-44618
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pitfalls in Surgery of Meningeomas of the Free Tentorial Edge

Schwierigkeiten bei Operationen von Meningeomen des freien TentoriumrandesR. Firsching1 , H. J. Synowitz1 , C. Grimm1
  • 1Klinik für Neurochirurgie der Otto von Guericke Universität Magdeburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 November 2003 (online)

Abstract

Clinical experiences from 15 meningeomas located on the free edge of the tentorium are reported. Unexpected findings and complications found in five patients are presented in detail: Despite successful removal without postoperative morbidity after a presigmoid approach the preoperative loss of function of the ophthalmic nerve may cause increasing keratitis, which may result in blindness over the years after surgery. Before a presigmoid approach is performed, angiography or magnetic resonance angiography is advised, because the patient may have only one sigmoid sinus on the tumor side. An acute subdural hematoma as a complication of surgery may not only occur after, but also during surgery with the patient in the semisitting position. When a space occupying tumor of the tentorium is discovered, there may be an additional spinal one. If total removal of an extensive tumor of the free edge of the tentorium appears too hazardous, a two-stage strategy with a one year interval may lead to success.

Zusammenfassung

Über klinische Besonderheiten bei 15 Meningeomen des freien Tentoriumrandes wird berichtet. Überraschende Befunde ergaben sich bei 5 Patienten: Der durch das Tumorwachstum bereits präoperativ verursachte Ausfall des ersten Trigeminusastes kann über eine Keratitis auch nach Jahren trotz erfolgreicher Entfernung des Meningeoms zu Blindheit führen. Bei einem Meningeom fand sich eine Anomalie mit einem nur auf der Tumorseite erhaltenen Sinus sigmoideus, so dass ein präsigmoidaler Zugang zu risikoreich erschien. Ein operativ verursachtes akutes subdurales Hämatom kann nicht nur nach, sondern auch während der Operation in sitzender Position auftreten. Ein raumforderndes Tentoriummeningeom kann zeitgleich mit einem raumfordernden spinalen Meningeom auftreten. Wenn die Entfernung eines ausgedehnten intra- und supratentoriellen Meningeoms bei erhaltenen traversierenden Venen zu riskant erscheint, kann ein zweizeitiges operatives Vorgehen erfolgreich sein.

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Prof. Dr. R. Firsching

Klinik für Neurochirurgie der Universität

Leipzigerstraße 44

39120 Magdeburg

Germany

Phone: +49/3 91/6 71 55 34

Fax: +49/3 91/6 71 55 44

Email: neurochirurgie@uni-magdeburg.de

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