Klinische Neurophysiologie 2003; 34(3): 138-144
DOI: 10.1055/s-2003-42252
Originalia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Rolle der EMG-Steuerung bei der Botulinumtoxintherapie

The Role of EMG Guidance in Botulinum Toxin (BTX) TherapyA.  Ceballos-Baumann1
  • 1Neurologische Klinik der Technischen Universität München, Klinikum rechts der Isar
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Rolle der EMG-Steuerung und simultaner Kontrolle mittels EMG-ableitefähigen Injektionsnadeln im Rahmen der Botulinumtoxin(BTX)-Therapie wird unterschiedlich bewertet. Beim Blepharospasmus und Spasmus hemifacialis wurde in den vielen publizierten Studien keine EMG-Steuerung verwendet. In der überwiegenden Mehrzahl der Untersuchungen zur zervikalen Dystonie wurde ohne EMG-Steuerung gearbeitet und über 60 % der zervikalen Dystoniepatienten halten BTX auch noch nach Jahren für eine lohnenswerte Therapie. In den Studien zum Schreibkrampf sowie zu der spasmodischen Dysphonie wurde mehrheitlich EMG zur Injektionssteuerung heranzogen. Bei diesen Indikationen sowie bei weiteren Beschäftigungskrämpfen, der Kieferöffnungsdystonie und Problemsituationen bei der zervikalen Dystonie wie der Anterokollis sind EMG-gesteuerte Injektionen meist Voraussetzung, um BTX sinnvoll injizieren zu können. Bei einer unkomplizierten zervikalen Dystonie, dem rotatorischen Tortikollis und der Spastik ist der Nutzen der EMG-Steuerung, etwa durch Dosiseinsparung, höhere Effektivität und geringere Nebenwirkungsrate bisher unzureichend belegt. Bei diesen häufigen Indikationen werden gute Ergebnisse auch ohne EMG-Steuerung erreicht.

Abstract

Nowadays, botulinum toxin (BTX) is the treatment of choice for most patients with focal dystonia. Guidelines regarding technique and dosage vary considerably. One issue remains the role of EMG in refining treatment outcome. Basically all studies on blepharospasm were conducted without EMG. More than 60 % of patients with cervical dystonia consider BTX even after years of regular injection sessions every 3 to 4 months as a valuable treatment and ask for reinjections. The impact of EMG guidance has been only rarely assessed. The effectiveness of BTX with EMG control in writer's cramp and in spasmodic dysphonia has been demonstrated in a number of studies. Refinement of therapy remains a challenge in writer's cramp and other occupational dystonias, jaw opening dystonia and anterocollis. EMG guidance may be helpful, probably even a prerequisite in these indications. The role of EMG guidance in the major indications such as uncomplicated cervical dystonia and spasticity to improve outcome, to minimise side effects and to save toxin, has not yet been clarified.

Literatur

  • 1 Scott A B. Botulinum toxin injections of eye muscles to correct strabism.  Trans Am Ophtalmol Soc. 1981;  79 734-770
  • 2 Ceballos-Baumann A, Kupsch A, Naumann M, Volkmann J. Dystonie. In: http: //www.dgn.org/leitl.shtml (ed) Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. 2002
  • 3 Comella C L, Buchman A S, Tanner C M, Brown T N, Goetz C G. Botulinum toxin injection for spasmodic torticollis: increased magnitude of benefit with electromyographic assistance.  Neurology. 1992;  42 878-882
  • 4 Molloy F M, Shill H A, Kaelin-Lang A, Karp B I. Accuracy of muscle localization without EMG: implications for treatment of limb dystonia.  Neurology. 2002;  58 805-807
  • 5 Barbano R L. Needle EMG guidance for injection of botulinum toxin. Needle EMG guidance is useful.  Muscle Nerve. 2001;  24 1567-1568
  • 6 Jankovic J. Needle EMG guidance for injection of botulinum toxin. Needle EMG guidance is rarely required.  Muscle Nerve. 2001;  24 1568-1570
  • 7 Jankovic J, Brin M F. Therapeutic uses of botulinum toxin.  N Engl J Med. 1991;  324 1186-1194
  • 8 Borodic G E, Ferrante R, Pearce L B, Smith K. Histologic assessment of dose-related diffusion and muscle fiber response after therapeutic botulinum A toxin injections.  Mov Disord. 1994;  9 31-39
  • 9 Ceballos-Baumann A O, Sheean G, Passingham R E, Marsden C D, Brooks D J. Botulinum toxin does not reverse the cortical dysfunction associated with writer's cramp: a PET study.  Brain. 1997;  120 571-582
  • 10 Sanders D B, Massey E W, Buckley E G. Botulinum toxin for blepharospasm: single-fiber EMG studies.  Neurology. 1986;  36 545-547
  • 11 Olney R K, Aminoff M J, Gelb D J, Lowenstein D H. Neuromuscular effects distant from the site of botulinum neurotoxin injection.  Neurology. 1988;  38 1780-1783
  • 12 Lange D J, Rubin M, Greene P E, Kang U J, Moskowitz C B, Brin M F, Lovelace R E, Fahn S. Distant effects of locally injected botulinum toxin: a double-blind study of single fiber EMG changes.  Muscle Nerve. 1991;  14 672-675
  • 13 Cohen L G, Hallett M, Geller B D, Hochberg F. Treatment of focal dystonias of the hand with botulinum toxin injections.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1989;  52 355-363
  • 14 Karp B I, Cole R A, Cohen L G, Grill S, Lou J S, Hallett M. Long-term botulinum toxin treatment of focal hand dystonia.  Neurology. 1994;  44 70-76
  • 15 Turjanski N, Pirtosek Z, Quirk J, Anderson T J, Rivest J, Marsden C D, Lees A J. Botulinum toxin in the treatment of writer's cramp.  Clin Neuropharmacol. 1996;  19 314-320
  • 16 Wissel J, Kabus C, Wenzel R, Klepsch S, Schwarz U, Nebe A, Schelosky L, Scholz U, Poewe W RA. Botulinum toxin in writers cramp: objective response evaluation in 31 patients.  Journal of Neurology Neurosurgery and Psychiatry. Aug 1996;  61 172-175
  • 17 Tsui J K, Bhatt M, Calne S, Calne D B. Botulinum toxin in the treatment of writer's cramp: a double-blind study.  Neurology. 1993;  43 183-185
  • 18 Ross M H, Charness M E, Sudarsky L, Logigian E L. Treatment of occupational cramp with botulinum toxin: diffusion of toxin to adjacent noninjected muscles.  Muscle Nerve. 1997;  20 593-598
  • 19 Geenen C, Consky E, Ashby P. Localizing muscles for botulinum toxin treatment of focal hand dystonia.  Can J Neurol Sci. 1996;  23 194-197
  • 20 Ceballos-Baumann A O. Evidence-based medicine in botulinum toxin therapy for cervical dystonia.  J Neurol. 2001;  248, Suppl 1 14-20
  • 21 Ceballos-Baumann A O, Konstanzer A, Dengler R, Conrad B. Lokale Injektionen von Botulinum-Toxin A bei zervikaler Dystonie: Verlaufsbeobachtungen an 45 Patienten.  Akt Neurol. 1990;  17 139-145
  • 22 Brans J W, Lindeboom R, Aramideh M, Speelman J D. Long-term effect of botulinum toxin on impairment and functional health in cervical dystonia.  Neurology. 1998;  50 1461-1463
  • 23 Brans J W, Lindeboom R, Snoek J W, Zwarts M J, Weerden T W van, Brunt E R, Hilten J J van, Kamp W van der, Prins M H, Speelman J D. Botulinum toxin versus trihexyphenidyl in cervical dystonia: a prospective, randomized, double-blind controlled trial.  Neurology. 1996;  46 1066-1072
  • 24 Ostergaard L, Fuglsang-Frederiksen A, Werdelin L, Sjo O, Winkel H. Quantitative EMG in botulinum toxin treatment of cervical dystonia. A double-blind, placebo-controlled study.  Electroencephalogr Clin Neurophysiol. 1994;  93 434-439
  • 25 Poewe W, Deuschl G, Nebe A, Feifel E, Wissel J, Benecke R, Kessler K R, Ceballos-Baumann A O, Ohly A, Oertel W, Kunig G. What is the optimal dose of botulinum toxin A in the treatment of cervical dystonia? Results of a double blind, placebo controlled, dose ranging study using Dysport. German Dystonia Study Group.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1998;  64 13-17
  • 26 Brashear A, Lew M F, Dykstra D D, Comella C L, Factor S A, Rodnitzky R L, Trosch R, Singer C, Brin M F, Murray J J, Wallace J D, Willmer-Hulme A, Koller M. Safety and efficacy of NeuroBloc (botulinum toxin type B) in type A - responsive cervical dystonia.  Neurology. 1999;  53 1439-1446
  • 27 Brin M F, Lew M F, Adler C H, Comella C L, Factor S A, Jankovic J, O'Brien C, Murray J J, Wallace J D, Willmer-Hulme A, Koller M. Safety and efficacy of NeuroBloc (botulinum toxin type B) in type A - resistant cervical dystonia.  Neurology. 1999;  53 1431-1438
  • 28 Tsui J K, Eisen A, Mak E, Carruthers J, Scott A, Calne D B. A pilot study on the use of botulinum toxin in spasmodic torticollis.  Can J Neurol Sci. 1985;  12 314-316
  • 29 Brin M F, Fahn S, Moskowitz C, Friedman A, Shale H M, Greene P E, Blitzer A, List T, Lange D, Lovelace R E. et al . Localized injections of botulinum toxin for the treatment of focal dystonia and hemifacial spasm.  Mov Disord. 1987;  2 237-254
  • 30 Stell R, Thompson P D, Marsden C D. Botulinum toxin in spasmodic torticollis.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1988;  51 920-923
  • 31 Dressler D, Benecke R, Conrad B. Botulinum toxin in therapy of craniocervical dystonia.  Nervenarzt. 1989;  60 386-393
  • 32 Aquilonius S M, Cesarini K G, Stalberg E. Injection of botulinum toxin as a new treatment of torticollis.  Lakartidningen. 1990;  87 4408-4410
  • 33 Erbguth F, Claus D, Neundorfer B. Experience with botulinum toxin treatment of facial-cervical dystonias and hemifacial spasm.  Nervenarzt. 1990;  61 611-614
  • 34 Poewe W, Schelosky L, Kleedorfer B, Heinen F, Wagner M, Deuschl G. Treatment of spasmodic torticollis with local injections of botulinum toxin. One-year follow-up in 37 patients.  J Neurol. 1992;  239 21-25
  • 35 Greene P, Kang U, Fahn S, Brin M, Moskowitz C, Flaster E. Double-blind, placebo-controlled trial of botulinum toxin injections for the treatment of spasmodic torticollis.  Neurology. 1990;  40 1213-1218
  • 36 Tsui J KC, Eisen A, Stoessel A J, Calne D B. Double blind study of botulinum toxin in spasmodic torticollis.  Lancet. 1986;  II 245-285
  • 37 Lorentz I T, Subramaniam S S, Yiannikas C. Treatment of idiopathic spasmodic torticollis with botulinum-A toxin: a pilot study of 19 patients.  Med J Aust. 1990;  152 528-530
  • 38 Gelb D J, Lowenstein D H, Aminoff M J. Controlled trial of botulinum toxin injections in the treatment of spasmodic torticollis (see comments).  Neurology. 1989;  39 80-84
  • 39 Borodic G E, Pearce L B, Smith K, Joseph M. Botulinum a toxin for spasmodic torticollis: multiple vs single injection points per muscle.  Head Neck. 1992;  14 33-37
  • 40 Lew M F, Adornato B T, Duane D D, Dykstra D D, Factor S A, Massey J M, Brin M F, Jankovic J, Rodnitzky R L, Singer C, Swenson M R, Tarsy D, Murray J J, Koller M, Wallace J D. Botulinum toxin type B: a double-blind, placebo-controlled, safety and efficacy study in cervical dystonia.  Neurology. 1997;  49 701-707
  • 41 Jankovic J, Orman J. Botulinum A toxin for cranial-cervical dystonia: a double-blind, placebo-controlled study.  Neurology. 1987;  37 616-623
  • 42 Blackie J D, Lees A J. Botulinum toxin treatment in spasmodic torticollis.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1990;  53 640-643
  • 43 Odergren T, Hjaltason H, Kaakkola S, Solders G, Hanko J, Fehling C, Marttila R J, Lundh H, Gedin S, Westergren I, Richardson A, Dott C, Cohen H. A double blind, randomised, parallel group study to investigate the dose equivalence of Dysport and Botox in the treatment of cervical dystonia.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1998;  64 6-12
  • 44 Moore A P, Blumhardt L D. A double blind trial of botulinum toxin „A” in torticollis, with one year follow-up.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1991;  54 813-816
  • 45 Haeussermann P, Marczoch S, Klingler C, Landgrebe M, Conrad B, Ceballos-Baumann A O. Long term follow-up of 100 cervical Dystonia patients treated with botulinum toxin A. Mov Disord in press
  • 46 Koller W, Vetere-Overfield B, Gray C, Dubinsky R. Failure of fixed-dose, fixed muscle injection of botulinum toxin in torticollis.  Clin Neuropharmacol. 1990;  13 355-358
  • 47 Brans J W, Aramideh M, Koelman J H, Lindeboom R, Speelman J D, Ongerboer de Visser B W. Electromyography in cervical dystonia: changes after botulinum and trihexyphenidyl.  Neurology. 1998;  51 815-819
  • 48 Blitzer A, Lovelace R E, Brin M F, Fahn S, Fink M E. Electromyographic findings in focal laryngeal dystonia (spastic dysphonia).  Ann Otol Rhinol Laryngol. 1985;  94 591-594
  • 49 Blitzer A, Brin M F. Laryngeal dystonia: a series with botulinum toxin therapy.  Ann Otol Rhinol Laryngol. 1991;  100 85-89
  • 50 Blitzer A, Brin M F, Stewart C, Aviv J E, Fahn S. Abductor laryngeal dystonia: a series treated with botulinum toxin.  Laryngoscope. 1992;  102 163-167
  • 51 Klein A W, Mantell A. Electromyographic guidance in injecting botulinum toxin.  Dermatol Surg. 1998;  24 1184-1186
  • 52 Tan E K, Jankovic J. Botulinum toxin A in patients with oromandibular dystonia: long-term follow-up.  Neurology. 1999;  53 2102-2107
  • 53 Cordivari C, Misra V P, Catania S, Lees A J. Treatment of dystonic clenched fist with botulinum toxin.  Mov Disord. 2001;  16 907-913

Prof. Dr. Andres O. Ceballos-Baumann

Dept. of Neurology · Technische Universität München · Klinikum rechts der Isar

Moehlstraße 28

81675 München

Email: a.ceballos@lrz.tu-muenchen.de

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