Viszeralchirurgie 2003; 38(4): 239-244
DOI: 10.1055/s-2003-41159
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das Sentinel-Node-Konzept beim Kolonkarzinom

The Sentinel Node Concept in Colon CancerO.  Horstmann1 , A.  Bembenek2 , P.  M.  Markus1 , P.  Schüler1 , H.  Becker1
  • 1Klinik für Allgemeinchirurgie, Universitätsklinikum Göttingen
  • 2Klinik für Chirurgie und Chirurgische Onkologie, Robert-Rössle-Klinik, Universitätsklinikum Charité, Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 August 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Lymphadenektomie (LAE) wird beim Kolonkarzinom aus diagnostischen Erwägungen heraus, möglicherweise auch zur Prognoseverbesserung durchgeführt. Es wäre sinnvoll, die feingewebliche Untersuchung auf wenige, repräsentative Lymphknoten zu beschränken und eine LAE befundadaptiert durchzuführen. Dies sind die wesentlichen Ziele der Sentinel Node (SLN) Biopsie. Trotz erheblicher Unsicherheiten bez. der idealen Untersuchungstechnik zeigt die noch limitierte Erfahrung im Schrifttum an, dass die grundsätzliche Richtigkeit des SLN-Konzeptes auch beim Kolonkarzinom besteht. Der SLN scheint in hohem Maße identifizierbar, kann den Nodalstatus des Lymphknoten-Kompartimentes verlässlich vorhersagen, mag zum „upstaging” von-Dukes B-Karzinomen beitragen und könnte in Zukunft für die Entscheidung zur erweiterten LAE von Belang sein. Ob ein Verzicht auf eine LAE bei nodal-negativen Patienten sinnvoll sein könnte, ist zurzeit unklar.

Abstract

In colon cancer patients, lymphadenectomy is carried out for diagnostic reasons, possibly also to improve outcome. The chief goals of sentinel node biopsy are to reduce histological investigation to one or few representative lymph nodes and to confine systematic lymphadenectomy to patients with lymphatic metastasis. Despite considerable uncertainty concerning the ideal technique, recently published data indicate that SLN biopsy is feasible also in colon cancer. The SLN can be identified with a high success rate, may predict the status of locoreginonal lymphnodes accurately, is likely to upstage some Dukes' B cancer patients because of micrometastatic disease and could be valid to plan extended lymphadenectomy in future. To date, it is unclear whether a tailored lymphadenectomy on the basis of SLN-status could be beneficial to reduce perioperative morbidity.

Literatur

  • 1 Lehnert T, Herfarth C. Grundlagen und Wert der Lymphadenektomie beim kolorektalen Karzinom.  Chirurg. 1996;  67 889-899
  • 2 Hermanek P, Wiebelt H, Riedl S, Staimmer D, Hermanek P. Langzeitergebnisse der chirurgischen Therapie des Coloncarcinoms. Ergebnisse der Studiengruppe kolorektales Karzinom (SGKRK).  Chirurg. 1994;  65 287-297
  • 3 Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, Deutsche Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten . Leitlinien zur Therapie des Kolonkarzinoms.  Onkologie. 1999;  5 348-352
  • 4 UICC, International Union against Cancer .TNM classification of malignant tumors. 6th edition. Wiley-Liss 2002
  • 5 Esser S, Reilly T, Riley L B, Eyvazzadeh C, Arcona S. The role of sentinel lymph node mapping in staging of colon and rectal cancer.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 850-856
  • 6 Goldstein N S, Sanford W, Coffey M, Layfield L J. Lymph node recovery from colorectal specimens removed for adenocarcinoma. Trends over time and a recommendation for a minimum number of lymph nodes to be recovered.  Am J Clin Pathol. 1996;  106 209-216
  • 7 Herrera L, Villeral J R. Incidence of metastases from rectal adenocarcinoma in small lymph nodes detected by clearing technique.  Dis Colon Rectum. 1992;  35 783-788
  • 8 Calaluce R, Miedema B W, Yohannes W Y. Micrometastasis in colorectal carcinoma: a review.  J Surg Oncol. 1998;  67 194-202
  • 9 Junginger T, Hossfeld D K, Müller R P (Hrsg). Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von Tumoren des Gastrointestinaltraktes und der Schilddrüse. Stuttgart; Demeter Verlag 1999
  • 10 Herfarth C, Weitz J. Selektioniert oder prinzipielle Lymphadenektomie?.  Onkologe. 2000;  6 208-218
  • 11 Arnold M W, Hitchcock C L, Young D C, Burak W E, Bertsch D J, Martin E W. Intra-abdominal patterns of disease dissemination in colorectal cancer identification using radioimmunoguided surgery.  Dis Colon Rectum. 1996;  39 509-513
  • 12 Sugarbaker P H, Corlew S. Influence of surgical techniques on survival in patients with colorectal carcinoma.  Dis Colon Rectum. 1982;  25 545-557
  • 13 Köhler L, Eypasch E, Paul A, Tridl H. Myths in management of colorectal malignancy.  Br J Surg. 1997;  84 248-251
  • 14 Bruch H P, Schwandner O, Schiedek T HK, Roblick U J. Actual standards and controversies on operative technique and lymph-node dissection in colorectal cancer.  Langenbecks Arch Surg. 1999;  384 167-175
  • 15 Cabanas R M. An approach for the treatment of penile carcinoma.  Cancer. 1977;  39 456-466
  • 16 Morton D L, Duan-Ren W, Wong J H, Economou J S, Cagle L A, Storm F K, Foshag L J, Cochran A J. Technical details of intraoperative lymphatic mapping for early stage melanoma.  Arch Surg. 1992;  127 392-399
  • 17 Giuliano A E, Jones R C, Brennan M, Statman R. Sentinel lymphadenectomy in breast cancer.  J Clin Oncol. 1997;  15 2345-2350
  • 18 Keshtgar M RS, Waddington W A, Lakhani S R, Ell P J. The sentinel node in surgical oncology. Berlin, Heidelberg; Springer 1999
  • 19 Yamamoto Y, Takahashi K, Yasuno M, Sakoma T, Mori T. Clinicopathologic characteristics of skipping lymph node metastasis in patients with colorectal cancer.  Jpn J Clin Oncol. 1998;  28 378-382
  • 20 Fitzgerald T L, Khalifa M A, Zahrani M A, Law C HL, Smith A J. Ex vivo sentinel node biopsy in colorectal cancer: A feasibility study.  J Surg Oncol. 2002;  80 27-32
  • 21 Tsioulias G J, Wood T F, Morton D L, Bilchik A J. Lymphatic mapping and focused analysis of sentinel lymph nodes upstage gastrointestinal neoplasms.  Arch Surg. 2000;  135 926-932
  • 22 Merrie A E, Rij A M van, Phillips L V, Rossaak J I, Yun K, McCall J L. Diagnostik use of the sentinel node in colon cancer.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 410-417
  • 23 Bembenk A, Bayraktar S, Gretschel S, Ulmer C, Schulze T, Markwart , Schneider U, Hünerbein M, Schlag P M. Sentinel lymphonodectomy in gastrointestinal cancer - Where are we now?.  Onkologie. 2002;  25 334-340
  • 24 Joosten J JA, Strobbe L JA, Wauters C AP, Pruszczynski M, Wobbes T, Ruers T JM. Intraoperative lymphatic mapping and the sentinel node concept in colorectal carcinoma.  Br J Surg. 1999;  86 482-486
  • 25 Saha S, Nararaju M, Arora M, Singh T. Technical details of sentinel lymph node mapping in colorectal cancer and its impact on staging.  Ann Surg Oncol. 2000;  7 120-124
  • 26 Waters G S, Geisinger K R, Garske D D, Loggie B W, Levine E A. Sentinel lymph node mapping for carcinoma of the colon: A pilot study.  Am Surg. 2000;  66 943-945
  • 27 Bilchik A J, Saha S, Wiese D, Stonecypher J A, Wood T, Sostrin S, Turner R, Wang H J, Morton D L, Hoon D B. Molecular staging of early colon cancer on the basis of sentinel node analysis: A multicenter phase II trial.  J Clin Oncol. 2001;  4 1128-1136
  • 28 Wong J H, Steineman S, Calderia C, Bowles J, Namiki T. Ex vivo sentinel node mapping in carcinoma the colon and rectum.  Ann Surg. 2001;  233 515-521
  • 29 Wood T F, Tsioulias G J, Morton D L, Rangel D, Hutchinson W, Foshag L J, Turner R R, Bilchik A J. Focused examination of sentinel lymph nodes upstages colorectal carcinoma.  Am Surg. 2000;  66 998-1003
  • 30 Esser S, Reilly T, Riley L, Eyvazzadeh C, Arcona S. The role of sentinel lymph node mapping in staging of colon and rectal cancer.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 850-856
  • 31 Tsioulias G J, Wood T F, Spirit M, Morton D L, Bilchik A J. A novel lymphatic mapping technique to improve localisation and staging of early colon cancer during laparoscopic colectomy.  Am J Surg. 2002;  68 561-565
  • 32 Bilchik A J, Nora D, Tollenaar R AEM, Velde C JH van de, Wood T, Turner R, Morton R, Hoon D SB. Ultrastaging of early colon cancer using lymphatic mapping and molecular analysis.  Eur J Surg Oncol. 2002;  38 977-985
  • 33 Wiese D A, Saha S, Badin J, Ng P ST, Gauthier J, Ahsan A, Yu L. Pathologic evaluation of sentinel lymph nodes in colorectal carcinoma.  Arch Pathol Lab Med. 2000;  124 1759-1763
  • 34 Feig B W, Curley S, Lucci A, Hunt K K, Vauthey J N, Mansfield P F, Cleary K, Hamilton S, Ellis V, Brame M, Berger D H. A caution regarding lymphatic mapping in patients with colon cancer.  Am J Surg. 2001;  182 707-712
  • 35 Paramo J C, Summerall J, Wilson C, Cabral A, Willis I, Wodnicki H, Poppiti R, Mesko T W. Intraoperative sentinel lymph node mapping in patients with colon cancer.  Am J Surg. 2001;  182 40-43
  • 36 Bendavid Y, Latulippe F, Younan R J, Leclerc Y E, Dube S, Heyen F, Morin M, Girard R, Bastien E, Ferreira J, Cerino M, Dube P. Phase I study on sentinel lymph node mapping in colon cancer: A preliminary report.  J Surg Oncol. 2002;  79 81-84
  • 37 Kitagawa Y, Watanabe M, Hasegawa H, Yamaoto S, Fuji H, Yamamoto K, Matsuda J, Mukai M, Kubo A, Kitajima M. Sentinel node mapping for colorectal cancer with radioactive tracer.  Dis Colon Rectum. 2002;  45 1476-1480
  • 38 Paramo J C, Summerall J, Poppiti R, Mesko T W. Validation of sentinel node mapping in patients with colon cancer.  Ann Surg Oncol. 2002;  9 550-554
  • 39 Wood T F, Saha S, Morton D L, Tsioulias G J, Rangel D, Hutchinson W, Foshag L J, Bilchik A J. Validation of lymphatic mapping in colorectal cancer: In vivo, ex vivo, and laparoscopic techniques.  Ann Surg Oncol. 2001;  8 150-157
  • 40 Ross G L, Shoaib T, Scott J, Souter D S, Gray H W, MacKie R. The learning curve for sentinel node biopsy in malignant melanoma.  Br J Plast Surg. 2002;  55 298-301
  • 41 Lehnert T, Herfarth C. Grundlagen und Wert der Lymphadenektomie beim kolorektalen Karzinom.  Chirurg. 1996;  67 889-899

Dr. med. O. Horstmann

Klinik für Allgemeinchirurgie, Universitätsklinikum Göttingen

Robert-Koch-Straße

37075 Göttingen

Phone: 0551/392952

Fax: 0551/396109

Email: ohorstmann@chirurgie-goettingen.de