Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2003-40096
Pauschalierte Vergütung in der medizinischen Rehabilitation
Prospective Payment in Medical RehabilitationPublication History
Publication Date:
18 June 2003 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/rehabilitation/200303/lookinside/thumbnails/10.1055-s-2003-40096-1.jpg)
Zusammenfassung
Nach Einführung der DRG im akutstationären Bereich wird die Nutzung von pauschalierenden Vergütungen im Bereich der medizinischen Rehabilitation ebenfalls diskutiert. Insbesondere zwei Systeme sind international bereits erprobt worden. FIM-FRG werden als ein System der fallpauschalierten Vergütung insbesondere in der Rehabilitation eingesetzt. RUG-III finden sich im Bereich der Langzeitpflege und basieren auf Tagespauschalen. Es wird empfohlen, insbesondere die FIM-FRG oder eines der daraus abgeleiteten Systeme in Deutschland auf ihre Tauglichkeit für Vergütungszwecke zu erproben.
Abstract
After introducing DRGs (Diagnosis-Related Groups) in the prospective payment system for German hospitals, the use of per-case reimbursement for medical rehabilitation as well is being discussed. In particular two systems have already been tested internationally. FIM-FRG were especially developed for a prospective payment system for inpatient rehabilitation facilities. RUG-III are used for reimbursing long-term care in nursing homes and are based on a per-day payment. It is recommended to test the FIM-FRG or one of the refined systems in Germany in a pilot project.
Schlüsselwörter
Medizinische Rehabilitation - Pauschalen - Qualität - Effizienz - Vergütung
Key words
Medical rehabilitation - prospective payment - quality - efficiency - financing
Literatur
- 1 Carpenter G I, Main A, Turner G F. Casemix for the elderly inpatient: Resource Utilization Groups (RUGs) validation project. Age Ageing. 1995; 24 (1) 5-13
-
2
Department of Health and Human Services. Centers for Medicare & Medicare Services Federal Register 2001 66 152 41 316-41 430 - 3 Fries B E, Schneider D P, Foley W J, Gavazzi M, Burke R, Cornelius W. Refining a case-mix measure for nursing homes: resource utilization groups (RUG-III). Medical Care. 1994; 32 (7) 668-685
- 4 Ikegami N, Fries B E, Takagi Y, Ikeda S, Ibe T. Applying RUG-III in Japanese long-term care facilities. Gerontologist. 1994; 34 (5) 628-639
- 5 Phillips C D, Zimmerman D, Bernabei R, Jonsson P V. Using the Resident Assessment Instrument for quality enhancement in nursing homes. Age Ageing. 1997; 26 (Suppl 2) 77-81
- 6 Stineman M G, Granger C V. A modular case-mix classification system for medical rehabilitation illustrated. Health Care Financ Rev. 1997; 19 (1) 87-103
- 7 Stineman M G, Tassoni C J, Escarce J J, Goin J E, Granger C V, Fiedler R C, Williams S V. Development of function-related groups version 2.0: a classification system for medical rehabilitation. Health Serv Res. 1997; 32 (4) 529-548
- 8 Zimmerman D R, Karon S L, Arling G, Clark B R, Collins T, Ross R, Sainfort F. Development and testing of nursing home quality indicators. Health Care Financ Rev. 1995; 16 (4) 107-127
1 Uniform Data System for Medical Rehabilitation, 232 Parker Hall, University at Buffalo, 3435 Main Street, Buffalo, NY 14214-3007, USA, Tel. +1 (716) 829-2076, Fax +1 (716) 829-2080, E-mail: fimnet@ ubvms. cc.buffalo.edu or info@udsmr.org, Internet: http://www.udsmr. org.
2 Zum Vergleich: DRG im akutstationären Bereich gruppieren in Deutschland durch Verzicht auf Psychiatrie und Psychosomatik rund 96 % der Fälle.
Dr. rer. pol. Markus Lüngen
Institut für Gesundheitsökonomie und Klinische Epidemiologie der Universität zu Köln
Gleueler Straße 176-178
50935 Köln
Email: Luengen@igke.de