Psychiatr Prax 2003; 30: 226-228
DOI: 10.1055/s-2003-39771
Biologische Psychiatrie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zirkannuale Rhythmen im Arzneimittelverbrauch einer psychiatrischen Klinik

Circannual Periodicity of Prescriptions in a Psychiatric HospitalHorst  J.  Koch1 , Alexander  Szecsey1 , Dirk  Jost1 , David  Fischer-Barnicol1 , Bernd  Ibach1
  • 1Psychiatrische Universitätsklinik am Bezirksklinikum Regensburg
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Publication Date:
04 June 2003 (online)

Zusammenfassung

Die Anzahl der verschriebenen Arzneimittel im Jahr 1998 wurde rhythmometrisch mittels Sinuskurvenmodellen [Y(t) = M + A × sin(2 × π × t/τ + Φ)] durch nichtlineare Regression untersucht. M bedeutet die mittlere Häufigkeit pro Monat, A steht für die Amplitude der Kurve, τ für die Periode und Φ für die Phase der angepassten Kurve. Chronogramme einschließlich 95 %-Konfidenzintervalle der Kurven wurden berechnet. Signifikante Sinuskurvenmodelle wurden für die Verschreibungen von Amoxicillin, Paroxetin, Citalopram, Amitriptylin und Buspiron gefunden. Dabei ließen sich sowohl Perioden von etwa einem Jahr (zirkannuale Periodik) als auch ultraannuale Perioden nachweisen. Antibiotika zeigten maximale Verschreibungshäufigkeiten im Herbst und Winter. Antidepressivaverordnungen erreichten Maxima im Frühjahr und im Herbst. Das Verordnungsverhalten spiegelt die Periodizität von Infektionserkrankungen und psychischen Störungen wider.

Abstract

The total number per month of prescribed antibiotics or psychiatric drugs during one year (1998) was assessed by means of sine wave models [Y(t) = M + A × sin(2 × π × t/τ + Φ)]. M (no. of prescriptions per month) denotes mean frequency over one period, A (no. per month) denotes amplitude, τ (month) corresponds to the period and Φ (month) to the phase of the fitted curve. Data were evaluated descriptively and chronograms including 95 %-confidence limits were given. Significant nonlinear regression models could be calculated for amoxicillin, paroxetine, citalopram, amitriptyline and buspirone prescription behaviour. Both circannual and ultra-annual (period shorter than one year) rhythms of prescription were found. Peak values for antibiotic drug prescription during fall and winter is probably associated with higher incidence of infectious diseases. Antidepressant drug prescription has maxima in spring and fall, which is in keeping with the epidemiology of depressive disorders. The seasonality of buspirone prescription may reflect a basic periodicity of anxiety disorders. In conclusion, the chronopharmaco-epidemiological data of antibiotic and antidepressant drug prescription with circannual and ultra-annual rhythms may reflect the periodicity of infectious and psychiatric diseases.

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Dr. med. Dr. rer. nat. Horst J. Koch,MFPM DCPSA 

Psychiatrische Universitätsklinik am Bezirksklinikum

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