Klin Monbl Augenheilkd 2003; 220(3): 131-133
DOI: 10.1055/s-2003-38188
Klinische Studie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Utilité de l'Interférométrie au Visomètre de Lotmar pour Prédire l'Acuité Visuelle après Chirurgie des Membranes Épimaculaires

Nutzen der Lotmar-Interferometrie für die Vorhersage des postoperativen Visus nach Vitrektomie und Peeling für epiretinale MembranenEtienne  H.  Bovey1
  • 1Hôpital Ophthalmique Jules Gonin
Further Information

Publication History

Eingegangen: 1. Oktober 2002

Angenommen: 15. November 2002

Publication Date:
28 March 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bestimmen des Nutzens der Lotmar-Interferometrie für die Vorhersage der postoperativen Visuserholung nach Vitrektomie und Pelage für epiretinale Membranen. Patienten und Methoden: Im Rahmen einer prospektiven Studie wurden von 1999 - 2001 30 pseudophake Augen untersucht. Der Visus wurde mithilfe der ETDRS-Tafel vor sowie 6 oder mehr Monate nach der Operation bestimmt (durchschnittliche Nachkontrollzeit: 7,5 Monate). Die Lotmar-Interferometrie wurde vor der Operation bestimmt und der Wert wurde mit der finalen postoperativen Sehschärfe verglichen. Ergebnisse: Die mit der Lotmar-Interferometrie bestimmte Sehschärfe (m = 0,5) war tiefer als der finale postoperative Visus (m = 0,66), p < 0,001. Die Lotmar-Sehschärfe war ± 1 Linie identisch mit dem finalen Visus in 10 Fällen (33 %). Die Lotmar-Sehschärfe war > 1 Linie tiefer in 17 Fällen (57 %) und 1 - 3 Linien höher in 3 Fällen (10 %). Schlussfolgerungen: Die präoperative Lotmar-Interferometrie hat die Tendenz, die finale postoperative Sehschärfe nach Membranpeeling zu unterschätzen. Ein tiefer Lotmar-Wert lässt keine Vorhersage zu. Ein hoher Wert ist interessant, da das Risiko einer falsch positiven Vorhersage klein ist.

Prediction of Postoperative Visual Acuity Recovery after Surgery for Epimacular Membrane with Lotmar Interferometry

Background: To determine the usefulness of preoperative Lotmar interferometry to predict visual acuity recovery after surgery for epimacular membrane. Patients and methods: From 1999 to 2001, thirty pseudophakic eyes that underwent surgery for removal of epimacular membrane were examined prospectively. Visual acuity (VA) was recorded with the ETDRS chart before surgery and 6 months or more after (mean follow-up: 7.5 months). Lotmar interferometry was performed before surgery and its result was compared with the VA measured after surgery. Results: The mean preoperative VA was 0.4- 3 (20/55). The Lotmar VA (mean: 0.5, 20/40) was lower than the final postoperative VA (mean: 0.66, 20/30), p < 0.001. The Lotmar VA was found within one ETDRS line of the final postoperative VA in 10 cases (33 %). The Lotmar VA was > 1 line lower than the final postoperative VA in 17 cases (57 %) and was 1 - 3 lines higher in 3 cases (10 %). Conclusions: Lotmar interferometry tends to underestimate the final postoperative VA after surgery for epimacular membrane. A low value does not allow any relevant prediction. A high value is interesting since the risk to have a false-positive is low.

Références

  • 1 Ameline-Chalumeau B, Le Mer Y, Monin C, Quesnot S, Haut J. Prédiction de la récupération fonctionnelle après chirurgie des membranes épimaculaires. Intérêt de l'interférométrie au visomètre de Lotmar.  J Fr Ophtalmol. 1996;  19 (2) 106-110
  • 2 Lotmar W. Apparatus for the measurement of retinal visual acuity by moire fringes.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1980;  19 (4) 393-400
  • 3 Faulkner W. Predicting acuities in capsulotomy patients: interferometers and potential acuity meter.  J Am Intraocul Implant Soc. 1983;  9 (4) 434-437
  • 4 Yazici B, Gelisken O, Avci R, Yucel A. Prediction of visual outcome after retinal detachment surgery using the Lotmar visometer.  Br J Ophthalmol. 2002;  86 (3) 278-281

Dr. Etienne H. Bovey,Médecin-adjoint, Chargé de cours 

Hôpital Ophtalmique Jules Gonin

Avenue de France 15

1004 Lausanne · Suisse

Email: etienne.bovey@ophtal.vd.ch