Zentralbl Chir 2003; 128(1): 78-82
DOI: 10.1055/s-2003-37325
Originalarbeiten und Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Spannungs- und Bruchverhalten des gesunden Gelenkknorpels unter axialer Belastung. Eine biomechanische Untersuchung

Biomechanical Properties (Compressive Strength and Compressive Pressure at Break) of Hyaline Cartilage Under Axial LoadG. Spahn1 , R. Wittig1
  • 1Praxisklinik, Eisenach
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 February 2003 (online)

Zusammenfassung

Zielstellung: Schäden des Gelenkknorpels sind in erster Linie auf degenerative Prozesse zurückzuführen. Angaben über die physikalischen und werkstofftechnischen Eigenschaften differieren. Ziel der Untersuchung ist die Bestimmung der Materialeigenschaften des hyalinen Gelenkknorpels unter axialer Druckbelastung zur Bestimmung von elastischer und plastischer Verformung, Elastizitätsmodul und Bruchspannung.
Methode: Osteochondrale Chips aus dem medialen Femurkondyl weiblicher Schlachtschweine (n=28) wurden allseits in Gips eingebettet, um die seitliche Verbiegung (Scherung) nahezu auszuschließen. In der Materialprüfmaschine (Zwick Z2.5/TS1S, Ulm) wurden die osteochondralen Präparate unter axiale Druckbelastung gebracht, um die Materialeigenschaften und die Bruchspannung zu untersuchen.
Ergebnisse: Bei niedriger Druckbelastung (bis 5 MPa) ist der hyaline Knorpel nahezu ideal elastisch, stärkere Druckbelastung führt zur plastischen Verformung. Bei einer Druckspannung zwischen 3 und 5 MPa gilt das Hookesche Gesetz. Das Elastizitätsmodul wurde bei einer Druckspannung von 3,8 MPa ermittelt und beträgt 39,2 ± 11,9 N/mm2. Eine Druckspannung von 25,8 ± 5,2 MPa (σmax) führt zur chondralen Fraktur. Die Bruchfestigkeit korreliert mit der Dicke des Knorpels (r=0,71; p < 0,05).
Schlussfolgerungen: Hyaliner Knorpel ist mit einem Elastizitätsmodul von ca. 40 MPa weich. Bis zu einer Druckbelastung von 6 MPa verhält er sich nahezu ideal elastisch. Eine höhere Druckbelastung bewirkt zunächst eine zunehmende plastische Verformung. Die durchschnittliche Bruchspannung beträgt 25,8 MPa. Dies entspricht der Kraftentwicklung beim ungebremsten Aufprall aus 4,3 m Höhe. Insofern sind isolierte Knorpelverletzungen ohne begleitende ligamentäre oder ossäre Schäden unter axialer Belastung eher unwahrscheinlich.

Abstract

Intention of the study: Explanations concerning the physical properties of hyaline cartilage are different. It was the intention of this study to determine the material parameters of hyaline cartilage under axial load (elasticity, plasticity, elasticity and module pressure stress to break).
Methods: Specimens from the medial femoral condyle (chondro-cortical ships) from adult female domestic pigs (n=28) were used for the experiments. The specimens were completely embedded in plaster to minimize shearing. Axial load was carried out by an universal mechanical testing machine (Zwick Z2.5/TS1S, Ulm, Germany) to determine elastic and plastic deformation and pressure stress to break.
Results: Axial load up to 5 MPa produces an almost elastic deformation, an increasing axial load results in a plastic deformation. In the range of 3 to 5 MPa the principle of Hooke is valid. The elasticity module amounted to 39.2 ± 11.9 N/mm2, determined under 3.8 MPa axial load. An axial load of 25.8 ± 5.2 MPa (σmax) causes a break of cartilage. A strong correlation between break resistance and thickness of the chondral slice (r=0.71; p < 0.05) was observed.
Conclusions: The low module of chondral elasticity characterizes this tissue as “soft”. Moderate axial load causes an ideal elastic, higher axial load a plastic deformation. The medium pressure to break to amounted 25.8 MPa. The medium pressure to break of 25.8 MPa is comparable with the forces produced by an unrestrained limited downfall from a height of 4.3 m. It must be concluded that isolated chondral fractures are rare consequences of a trauma as long as accompanying ligamentous or osseous damages are not found.

Literatur

  • 1 Ateshian G A, Warden W H, Kim J J, Grelsamer R P, Mow V C. Finite deformation biphasic material properties of bovine articular cartilage from confined compression experiments.  J Biomech. 1997;  30 1157-1164
  • 2 Athanasiou K A, Rosenwasser M P, Buckwalter J A, Malinin T I, Mow V C. Interspecies comparisons of in situ intrinsic mechanical properties of distal femoral cartilage.  J Orthop Res. 1991;  9 330-340
  • 3 Bader D L, Kempson G E. The short-term compressive properties of adult human articular cartilage.  J Biomed Mater Eng. 1994;  4 245-256
  • 4 Brinckmann P, Frobin W, Leivseth G. Orthopädische Biomechanik. Thieme, Stuttgart, New York 2000
  • 5 Brown T D, Shaw D T. In vitro contact stress distribution on the femoral condyles.  J Orthp Res. 1984;  2 190-199
  • 6 Bruns J, Volkmer M, Luessenhop S. Pressure distribution at the knee joint. Influence of varus and valgus deviation without and with ligament dissection.  Arch Orthop Trauma Surg. 1993;  113 12-19
  • 7 Burkhart A, Imhoff A B. Therapie des Knorpelschadens. Heute und Morgen.  Arthroskopie. 1999;  12 279-288
  • 8 D’lima D D, Hashimoto S, Chen P C, Colwell C W, Lotz M K. Human chondrocyte apotosis in response to mechanical injury.  Osteoarthritis Cartilage. 2001;  9 712-719
  • 9 Eggers-Stroeder G, Lüssenhop S, Bruns J, Volkmer M, Meiss L, Lilienthal T. Die hohe Tibiakopfumstellungsosteotomie (HTO) Ergebnisse einer biomechanischen und klinischen Untersuchung. In: Stuhler T (Hrsg). Gonarthrosen. Gelenkerhaltende Operationen versus Gelenkersatz. Thieme, Stuttagrt, New York 1996; 90-95
  • 10 Fukubayashi T, Kurosawa H. The contact area and pressure distribution pattern of the knee. A study of normal and osteoarthritis knee.  Acta Orthop Scand. 1980;  51 871-879
  • 11 Jurvelin J S, Arokoski J P, Hunziger E B, Helminen H J. Topographical variation of elastic properties of articular cartilage in the canine knee.  J Biomech. 2000;  33 669-675
  • 12 Labs K, Perka H U, Peter D. Analyse traumatischer und degenerativer Knorpelläsionen des Kniegelenks.  Arthroskopie. 1999;  12 294-298
  • 13 Li G, Gil J, Kanamori A, Woo S LY. A validated three-dimensional computational model of a human knee joint.  J Biomech Eng. 1999;  121 657-662
  • 14 Li L P, Buschmann M D, Shirazi-Adl A. A fibril reinforced nonhomogeneous poroelastic model for articular cartilage: inhomogeneous response in unconfined compression.  J Biomech. 2000;  33 1533-1541
  • 15 Lyyra T, Jurvelin J, Pitkanen P, Vaatainen U, Kiviranta L. Indentation instrument for measurement of cartilage stiffness and arthroscopic control.  Med Eng Phys. 1995;  17 395-399
  • 16 Merkel M, Thomas K H. Taschenbuch der Werkstoffkunde. Fachbuchverlag Leipzig 2000
  • 17 Mohr W. Gelenkpathologie. Springer Berlin, Heidelberg, New York, Barcelona, Hongkong, London, Mailand, Paris, Singapur, Tokio 2000
  • 18 Plitz W, Blankenburg G. Mechanische Kennwerte von Knochersatzwerkstoffen unter Berücksichtigung verschiedener Entnahmeparameter. In: Schnettler R, Markgraf E (Hrsg). Knochenersatzmaterialien und Wachstumsfaktoren Thieme, Stuttgart, New York 1997; 162-170
  • 19 Pullig O, Pfander D, Swoboda B. Molekulare Grundlagen der Arthroseinduktion und -progression.  Orthopäde. 2001;  30 825-833
  • 20 Rasanen T, Messner K. Regional variations of indentation stiffness and thickness of normal rabbit knee articular cartilage.  J Biomed Mater Res. 1996;  31 519-524
  • 21 Rohl L, Linde F, Odgaard A, Hvid I. Simultaneous measurement of stiffness and energy absorptive properties of articular cartilage and subchondral trabecular bone.  Proc Inst Mech Engl. 1997;  211 257-264
  • 22 Roughley P J, Lee E R. Cartilage proteoglycans: structure and potential functions.  Microsc Res Tech. 1994;  28 385-397
  • 23 Sandler R, Robinovitch S. An analysis of the effect of lower extremity strength on impact severity during a backward fall.  J Biomech Eng. 2001;  123 590-598
  • 24 Schinagl R M, Gurskis D, Chen A C, Sah R L. Depth-dependent confined compression modulus of full-thickness bovine articular cartilage.  J Orthop Res. 1997;  15 499-506
  • 25 Shrive N G, O’Connor J J, Goodfellow J W. Load- bearing in the knee joint.  Clin Orthop. 1978;  131 279-287
  • 26 Soltz M A, Ateshian G A. A conewise linear elasticity mixture model for analysis of tension-compression nonlinearity in articular cartilage.  J Biomech Eng. 2000;  122 576-586
  • 27 Tencer A F, Kaufman R, Ryan K, Grossman D C, Henley M B, Mann F, Mock C, Rivara F, Wang S, Augenstein J, Hoyt D, Eastman B. Femur fractures in relatively low speed frontal crashes: the possible role of muscle forces.  Accid Anal Prev. 2002;  34 1-11
  • 28 Tkaczuk H. Human cartilage stiffness. In vivo studies.  Clin Orthop. 1986;  206 301-312
  • 29 Torzilli P A, Grigiene R. Continuous cyclic load reduces proteoglycan release from articular cartilage.  Osteoarthritis Cartilage. 1998;  6 260-268
  • 30 Wohlrab D, Hein W. Der Einfluss von Ionenkanalmodulatoren auf das Membranpotential humaner Chondrozyten.  Orthopäde. 2000;  29 80-84
  • 31 Zhang S N, Bates B T, Dufek J S. Contributions of lower extremity joints to energy dissipation during landings.  Med Sci Sports Exerc. 2000;  32 812-819

Dr. med. Gunter Spahn

Praxisklinik

Sophienstraße 16

99817 Eisenach

Email: Spahn.ESA@t-online.de