Rofo 2002; 174(11): 1445-1449
DOI: 10.1055/s-2002-35350
Technische Mitteilungen
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Eine Kombination niedrig und hochauflösender dynamischer T1-gewichteter Sequenzen zur besseren Beurteilung der Morphologie Kontrastmittel aufnehmender Läsionen in der MRT der weiblichen Brust

Combination of Low and High resolution T1-Weighted Sequences for Improved Evaluation of Morphologic Criteria in Dynamic Contrast Enhanced MRI of the BreastT.  W.  Vomweg1 , A.  Teifke1 , W.  G.  Schreiber1 , M.  Schmidt2 , M.  Thelen1
  • 1Klinik und Poliklinik für Radiologie, Klinikum der Universität Mainz
  • 2Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Frauenkrankheiten, Klinikum der Universität Mainz
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Publication Date:
08 November 2002 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Vorstellung eines neuen Protokolls zur gleichzeitigen Messung von niedrig und hochaufgelösten T1-gewichteten dynamischen Sequenzen in der Kontrastmittel(KM)-verstärkten MR-Mammographie. Ein möglicher diagnostischer Zugewinn durch die Auswertung anhand der in den hochaufgelösten Sequenzen untersuchten morphologischen Parameter wird mit Hilfe von Bildbeispielen aufgezeigt. Methode: Die dynamische, KM-verstärkte Untersuchung wurde an einem 1,5 Tesla-Scanner (Magnetom SONATA, Siemens, Erlangen) und der Doppel-Brustspule desselben Herstellers durchgeführt. T1-gewichtete 3D-FLASH-Sequenzen mit einer Ortsauflösung von 1,25 × 1,25 mm bei einer Schichtdicke von 1,7 mm wurden einmal vor und fünfmal nach der KM-Gabe (Gd-DTPA) gemessen. Ergänzend wurde sowohl nativ als auch nach KM-Gabe eine hochaufgelöste 3D-FLASH Sequenz mit einer Ortsauflösung von 0,63 × 0,63 mm akquiriert. Dabei wurden alle übrigen Untersuchungsparameter der Sequenz, bis auf die zugrunde liegende Bildmatrix, identisch belassen. Die Vergleichbarkeit der gemessenen Signalintensitäten der beiden Sequenzen wurde unter Verwendung einer Verdünnungsreihe von Gd-DTPA gesichert. Ergebnis: Aufgrund identischer Signalintensitäten bei gleicher KM-Verdünnung können die hoch und niedrig aufgelösten Sequenzen beliebig miteinander gemischt werden, ohne die Analyse der Zeit/Signalintensitätskurve zu behindern. Die Platzierung einer einzelnen hochaufgelösten Sequenz 3 : 18 min nach KM-Applikation ermöglicht eine gute Beurteilbarkeit morphologischer Parameter bei lediglich geringer Hintergrundanreicherung. Diskussion: Inwieweit das neue Protokoll zu einer Verbesserung der Spezifität oder Sensitivität der dynamischen MRT der Brust führt, wird von uns zur Zeit anhand eines größeren Patientenkollektivs evaluiert.

Abstract

Purpose: Presentation of a new protocol for simultaneous acquisition of both low and high resolution T1-weighted images of breast lesions for dynamic contrast-enhanced MR mammography. Demonstration of possible diagnostic improvement with representative measurements in patients with suspected breast cancer by adding morphologic parameters from high resolution sequences to the analysis of the signal-time curve. Materials and Methods: Dynamic MR imaging was performed with a 1.5 T system (Magnetom SONATA, Siemens Medical Systems, Germany) and the manufacturer's double-breast coil. Coronal T1-weighted 3D FLASH sequences (spatial resolution 1.25 × 1.25 mm2; slice thickness 1.7 mm) were acquired once before and five times after administration of contrast medium (Gd-DTPA, 0.15 mmol/kg) injection. In addition, a high resolution T1-weighted 3D-FLASH sequence (spatial resolution, 0.63 × 0.63 mm2) was obtained before administration of contrast medium and after the third post-contrast low-resolution sequence. Except for the acquisition matrix, all imaging parameters were identical for both 3D pulse sequences. To assure comparison of the measured signal intensities for both T1-weighted sequences, calibrating phantom measurements were performed using a dilution series of Gd-DTPA. Results: Phantom measurements dem-onstrated similar signal intensities and enhancement pattern for both sequences. A combined protocol consisting of both pulse sequences can be employed and does not interfere with the signal-time curve analysis. By measuring one high resolution sequence 3:18 minutes after administration of contrast medium, morphologic features can be evaluated without interference from barely enhancing surrounding tissue. The overall study time is not increased. The improved spatial resolution slightly increases the severity of motion artifacts. Conclusion: The new protocol is a clever way to improve the measurement of morphologic features without relevant loss of dynamic information. It is superior to converting the entire investigation to high resolution sequences and does not add any costs by not extending or duplicating the investigation. How much the new protocol can improve the specificity or sensitivity of MR-mammography is currently investigated on a larger patient group.

Literatur

  • 1 Boetes C, Barentsz J O, Mus R D, van der Sluis R F, van Erning L, Hendriks J H, Holland R, Ruys S H. MR characterization of suspicious breast lesions with a gadolinium-enhanced TurboFLASH subtraction technique.  Radiology. 1994;  193 777-781
  • 2 Fischer U, von Heyden D, Vosshenrich R, Vieweg I, Grabbe E. Signalverhalten maligner und benigner Läsionen in der dynamischen 2D-MRT der Mamma.  Fortschr Röntgenstr. 1993;  158 287-379
  • 3 Heywang-Koebrunner S, Bick U, Bradley W G, Bone B, Casselman J, Coulthard A, Fischer U, Muller-Schimpfle M, Oellinger H, Patt R, Teubner J, Friedrich M, Newstead G, Holland R, Schauer A, Sickles E A, Tabar L. International investigation of breast MRI: results of a multicenter study (11 sites) concerning diagnostic parameters for contrast-enhanced MRI based on 519 histopathologically correlated lesions.  Eur Radiol. 2001;  11 531-546
  • 4 Kaiser W A. MR Mammographie.  Radiologe. 1993;  33 292-299
  • 5 Harms S E. Integration of breast magnetic resonance imaging with breast cancer treatment.  Top Magn Reson Imag. 1998;  9 79-91
  • 6 Heywang-Koebrunner S H, Beck R. Contrast-Enhanced MRI of the Breast. 2nd ed. Berlin; Springer 1995
  • 7 Kuhl C K, Mielcareck P, Klaschik S, Leutner C, Wardelmann E, Gieseke J, Schild H H. Dynamic breast MR imaging: are signal intensity time course data useful for differential diagnosis of enhancing lesions?.  Radiology. 1999;  211 101-110
  • 8 Nunes L W, Schnall M D, Siegelman E S, Langlotz C P, Orel S G, Sullivan D, Muenz L A, Reynolds C A, Torosian M H. Diagnostic performance characteristics of architectural features revealed by high spatial-resolution MR imaging of the breast.  Am J Roentgenol. 1997;  169 409-415
  • 9 Schmitt K P, Boehm T, Fleck M, Kaiser W A. Kosten-Wirksamkeits-Analyse der präoperativen MR-Mammographie bei suspekten Mammaläsionen.  Fortschr Röntgenstr. 2001;  173 898-901

Dr. T. W. Vomweg

Klinik und Poliklinik für Radiologie, Klinikum der Universität Mainz

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