Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2002-32128
Prevalence of H. pylori Infection in Family Members of H. pylori Positive Patients and its Influence on the Reinfection Rate after Successful Eradication Therapy: A Two-Years Follow-up
Prävalenz der H.-pylori-Infektion bei Familienmitgliedern von H.-pylori-positiven Patienten und ihr Einfluss auf die Reinfektionsrate nach erfolgreicher Eradikationstherapie: Ein 2-Jahres-Follow upPublication History
31.3.2001
5.2.2002
Publication Date:
10 June 2002 (online)
Abstract
Introduction: Living conditions (e. g. domestic crowding) may influence the infection rate. Some studies suggested that the reapperance of H. pylori in H. pylori positive patients after successful eradication therapy might be a result of transmission by H. pylori positive spouses. Therefore this study has been performed to evaluate the effect of the H. pylori status of family members on the reinfection rate of H. pylori positive patients after successful eradication therapy.
Methods: 108 H. pylori positive patients (64male, 44 female, aged 48.7 years, range 18-76 years) who presented with dyspeptic symptoms for upper GI-endoscopy have been included into this study. H. pylori status has been defined by culture and/or histology, rapid urease test and serology. For eradication therapy patients received omeprazole 20 mg bd, clarithromycine 250 mg bd and metronidazole 400 mg bd. H. pylori status was controlled by 13C-urea breath test 28 days (n = 96), 6 (n = 35), 12 (n = 28) and 24 months (n = 25) after eradication therapy. Additionally H. pylori status of 170 family members (82 spouses, 68 children, 20 siblings/parents, aged 3-83 years) was defined by 13C-urea breath test (n = 167), upper GI-endoscopy (n = 2) or serology (n = 1).
Results: The eradication rate was 98 % (94/96). H. pylori prevalence in all family members was 40 % (56 % in spouses, 20 % in children). No reinfection has been found in successful eradicated patients within the two-years follow-up.
Discussion: These results suggest that reinfection is not dependent on the H. pylori prevalence in family members and that H. pylori reinfection after successful eradication therapy is an unlikely event.
Zusammenfassung
Lebensgewohnheiten sind entscheidende Faktoren für die Prävalenz der H.-pylori-Infektion. Die Übertragung der H.-pylori-Infektion von Ehepartnern oder anderen H.-pylori-positiven Familienmitgliedern als Ursache einer Reinfektion nach primär erfolgreicher H.-pylori-Eradikation ist in verschiedenen Untersuchungen nachgewiesen worden. Ziel dieser Studie ist es daher, den Einfluss des H.-pylori-Status von Familienmitgliedern auf die Reinfektionsrate nach erfolgreicher H.-pylori-Eradikation genauer zu untersuchen. Methodik: 108 H.-pylori-positive Patienten (64 männliche, 44 weibliche, 48,7 Jahre, Altersspanne 18-76 Jahre), die sich mit dyspeptischen Beschwerden zur Dürchführung einer Ösophago-Gastro-Duodenoskopie vorstellten, wurden in die Studie eingeschlossen. Der H.-pylori-Status wurde mittels Kultur und/oder Histologie, Urease-Schnelltest und Serologie definiert. Die Eradikationstherapie wurde mit Omeprazol 2 × 20 mg, Clarithromycin 2 × 250 mg und Metronidazol 2 × 400 mg durchgeführt. Die Eradikationskontrolle erfolgte mittels 13C-Harnstoff-Atemtest 28 Tage (n = 96), 6 (n = 35), 12 (n = 28) und 24 Monate (n = 25) nach Therapie. Zusätzlich wurde der H.-pylori-Status von 170 Familienmitgliedern (82 Ehepartner, 68 Kinder, 20 Geschwister/Eltern, 3-83 Jahre) mithilfe des 13C-Harnstoff-Atemtests (n = 167), Ösophago-Gastro-Duodenoskopie (n = 2) oder Serologie (n = 1) erfasst. Ergebnisse: Die Eradikationsrate betrug 98 % (94/96). Die H.-pylori-Prävalenz bei Familienmitgliedern war 40 % (56 % bei Ehepartnern, 20 % bei Kindern). Während des zweijährigen Follow-ups wurde bei keinem Patienten eine Reinfektion nach erfolgreicher Eradikation gefunden. Diskussion: Diese Ergebnisse belegen, dass unabhängig von der Prävalenz der H.-pylori-Infektion der Familienmitglieder die Reinfektion nach erfolreicher Eradikationstherapie beim Erwachsenen, wenn überhaupt, ein seltenes Ereignis ist.
Keywords
H. pylori - Reinfection - Epidemiology - Family Members
Schlüsselwörter
H. pylori - Reinfektion - Epidemiology - Familienmitglieder
References
- 1 Breuer T, Sudhop T, Hoch J, Sauerbruch T, Malfertheiner P. Prevalence of and risk factors for Helicobacter pylori infection in the western part of Germany. Eur J Gastroenterol Hepatol. 1996; 8 47-52
- 2 Graham D Y, Malaty H M, Evans D G. et al . Epidemiology of Helicobacter pylori in an asymptomatic population in the United States. Effect of age, race and socioeconomic status. Gastroenterology. 1991; 100 1495-1501
- 3 Webb P M, Knight T, Greaves S. et al . Relation between infection with Helicobacter pylori and living conditions in childhood: Evidence for person to person transmission in early life. BMJ. 1994; 308 750-753
- 4 Mendall M A, Goggin P M, Molineaux N. et al . Childhood living conditions and Helicobacter pylori seropositivity in adult life. Lancet. 1992; 339 896-897
- 5 Mitchel H M, Bohane T, Hawkes R A, Lee A. Helicobacter pylori infection within families. Int J Med Microbiol Virol Parasitol Infect Dis. 1993; 280 128-136
- 6 Mitchell H M, Hu P, Chi Y. et al . A Low rate of reinfection follow effective therapy against Helicobacter pylori in a developing nation (China). Gastroenterology. 1998; 114 256-261
- 7 Drumm B, Perez-Perez G I, Blaser M J, Sherman P M. Intrafamilial clustering of Helicobacter pylori infection. N Engl J Med. 1990; 322 359-363
- 8 Manes G, Bayerdörffer E, Höchter W. et al . Decreased relapse rate after antibacterial treatment of Helicobacter pylori-associated duodenal ulcers. Munich duodenal ulcer trial. Eur J Gastroenterol Hepatol. 1993; 5 145-153
- 9 Bayerdörfer E, Manes G, Sommer A. et al . High dose omeprazole treatment combined with amoxicillin eradicates Helicobacter pylori. Eur J Gastroenterol Hepatol. 1992; 4 697-702
- 10 Bayerdörffer E, Miehlke S T, Lehn N. et al . Cure of gastric ulcer disease after cure of Helicobacter pylori infection - German gastric ulcer study. Eur J Gastroenterol Hepatol. 1996; 8 343-349
- 11 Miehlke S T, Lehn N, Meining A. et al . Helicobacter pylori reinfection is rare in peptic ulcer patients cured by antimicrobial therapy. Europ J Gastroenterol Hepatol. 1996; 8 1161-1163
- 12 Damman H G, Fölsch U R, Kirchner T. et al . A three year follow-up study in patients with endoscopically proven healed peptic ulcer and eradicated H. pylori. Gut. 1998; 43 A96 (Suppl 2)
- 13 Xia H X, Windle J H, Marshall D G. et al . Recrudescence of helicobacter pylori after apparently successful eradication: Novel application of randomly amplified polymorphic DNA fingerprinting. Gut. 1995; 37 30-34
- 14 Schütze K, Hentschel E, Dragosics B, Hirschl A M. Helicobacter pylori reinfection with identical organisms: transmission by the patient`spouses. Gut. 1995; 36 831-833
- 15 Price A B. The Sydney-System: Histological division. J Gastroenterol Hepatol. 1991; 6 209-222
- 16 Dominguez-Munoz J E, Leodolter A, Sauerbruch T, Malfertheiner P. A citric acid solution is an optimal test drink in the 13C-urea breath test for the diagnosis of H. pylori infection. Gut. 1997; 40 459-462
- 17 Labenz J, Stolte M, Ruhl G H. et al . One week low-dose triple therapy for the eradication of H. pylori infection. Eur J Gastroenterol Hepatol. 1995; 7 9-21
- 18 Prasad V M, Abu-Mahfouz M, Santogade P, Cutler A F. H. pylori reinfection does not occur in treated patients living with untreated H. pylori positive spouses - 5 year study. Gastroenterol. 1996; 110 A233
- 19 Forbes G M, Glaser M E, Cullen D JE. et al . Duodenal ulcer treated with Helicobacter pylori eradication: Seven-year follow-up. Lancet. 1994; 343 258-260
- 20 Kato S, Abukawa D, Furuyama N, Linuma K. Helicobacter pylori reinfection rates in children after eradication therapy. J Pediatr Gastroenterol Nutr.. 1998; 27 543-546
- 21 Gisbert J P, Pajares J M, Valriberas R G. et al . Incidence and variables influencing recurrence of H. pylori infection after eradication. Gut. 1998; 43 A95 (Suppl 2)
- 22 Yang J C, Yang C K, Chen W H. et al . Recurrence of Helicobacter pylori infection after successful eradication - comparison with multiple tests. Gut. 1998; 43 A98 (Suppl 2)
- 23 Bayerdörffer E, Miehlke S, Mannes G A. et al . Double-Blind Trial of Omeprazole and Amoxicillin to Cure Helicobacter pylori infection in patients with duodenal ulcers. Gastroenterol. 1995; 108 1412-1417
- 24 Goodman Karen J, Cockburn Myles. The role of epidemiology in understanding the health effects of H. pylori. Epidemiology. 2001; 12 266-271
- 25 Khor C J, Fock K M, Ng T M. et al .Recurrence of Helicobacter pylori infection and duodenal ulcer relapse, following successful eradication in an urban east Asian population. Singapore; Med J 2000 41: 382-386
- 26 Bapat M R, Abraham P, Bhandarkar P V, Phadke A. Acquisition of Helicobacter pylori infection and reinfection after its eradication are uncommon in Indian adults. Indian J Gastroenterol. 2000; 19 172-174
- 27 Rollan A, Giancaspero R, Acevedo C. et al . The long term reinfection rate and the course of duodenal ulcer disease after eradication of Helicobacter pylori in a developing country. Am J Gastroenterology. 2000; 95 50-56
- 28 Mach T, Zahradnik-Bilska J. Reinfection with Helicobacter pylori in patients with duodenal ulcer after successful eradication. Przegl Lek. 1999; 56 477-482
Prof. Dr. med. P. Malfertheiner
Department for Gastroenterology, Hepatology and Infectious
Diseases. Otto-von-Guericke-University of Magdeburg
Leipziger Straße 44
39120 Magdeburg
Email: peter.malfertheiner@medizin.uni-magdeburg.de