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DOI: 10.1055/s-2002-24255
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
AC-Gelenkverletzungen
Konservative oder operative Behandlung der AC-GelenkverletzungenAC Joint InjuriesNon-Operative or Operative Treatment of Injuries of the Acromioclavicular JointPublication History
Publication Date:
04 April 2002 (online)
Zusammenfassung
Die Therapie der akuten, kompletten Akromioklavikulargelenksprengung (Typ III) wird nach wie vor kontrovers diskutiert. In der Literatur wird neben zahlreichen operativen Behandlungsmethoden auch die konservative Therapie mit guten Ergebnissen beschrieben. Das funktionelle Ergebnis nach operativer Therapie oder konservativer Behandlung ist vergleichbar. Die Rate an Komplikationen und die Rehabilitationszeit ist nach operativer Stabilisierung jedoch deutlich höher bzw. länger. Nachteil der konservativen Therapie kann der verbleibende Klavikulahochstand sein. Nach „evidence based medicine”-Kriterien scheint daher die konservative Behandlung der Typ III-Akromioklavikulargelenkverletzung die Therapie der Wahl zu sein.
Summary
There is still controversy about the treatment for acute type III acromioclavicular joint dislocation according to Tossy and Rockwood's classification. Good functional results were reported on following operative and non-operative treatment. According to the literature the functional outcome is similar. Following surgical repair, however, complications occur more often and the period of rehabilitation is longer. The disadvantages of non-operative treatment include a higher rate of a persisting prominence of the distal clavicle. Currently available data in the literature indicate that based on the criteria of evidence based medicine non-operative treatment seems to represent the method of choice for type III injuries of the acromioclavicular joint.
Schlüsselwörter
Akute Akromioklavikulargelenkverletzung - Therapie - Operativ - Konservativ
Key words
Acute acromioclavicular joint injuries - Treatment - Operative - Non-operative
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Prof. Dr. U. Bosch
Unfallchirurgische Klinik
Medizinische Hochschule Hannover
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