Psychiatr Prax 2001; 28(6): 267-269
DOI: 10.1055/s-2001-16875
ORIGINALARBEIT
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Buprenorphin in der Schwangerschaft

Buprenorphine in PregnancyHarald Eder, Isabella Rupp, Alexandra Peternell, Gabriele Fischer
  • Drogenambulanz, Klinische Abteilung für Allgemeine Psychiatrie, Universitätsklinik für Psychiatrie, AKH Wien
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 August 2001 (online)

Zusammenfassung

Die Behandlung der Opioidabhängigkeit während der Schwangerschaft stellt eine große medizinische Herausforderung dar, da der Konsum von illegalen Substanzen Komplikationen für die schwangere Frau, den Feten und das Neugeborene evozieren kann. Entsprechend dem internationalen Standard ist die Methode der Wahl eine Erhaltungstherapie mit Methadon, die wesentlich zur Stabilisierung der Patientin beiträgt, allerdings in 60 - 80 % ein neonatales Abstinenzsyndrom beim Neugeborenen zur Folge hat, das stärker ausgeprägt und prolongierter verläuft als unter Heroinkonsum der werdenden Mutter. Eine alternative psychopharmakologische Behandlungsmethode stellt die Erhaltungstherapie mit Buprenorphin dar. Es konnte anhand einer Patientin, die seit Jahren ohne Unterbrechung mit Buprenorphin behandelt wird und über den Beobachtungszeitraum von drei Jahren zwei gesunde Kinder bekam, gezeigt werden, dass die kontinuierliche Einnahme von Buprenorphin während der Schwangerschaft in gesunden Kindern resultierte, die auch kein neonatales Abstinenzsyndrom aufwiesen. Der quantitative und qualitative Unterschied des neonatalen Abstinenzsyndroms im Vergleich zu Methadon erklärt sich möglicherweise durch das partielle µ-Rezeptor agonistische und κ-antagonistische Rezeptorprofil von Buprenorphin.

Buprenorphine in Pregnancy

The treatment of opioid dependence during pregnancy is a major challenge for doctors, social workers and gynaecologists. Continuous drug abuse during pregnancy can lead to a variety of complications in the mother, fetus and neonate. lt is recommended practice to maintain pregnant opioid-dependent women with synthetic opioids and according to international guidelines, methadone is the recommended substance so far. However, a neonatal abstinence syndrome (NAS) of varying severity is observed in 60 - 80 % of the neonates with even a longer course of duration in comparison to the NAS after heroin consumption during pregnancy. NAS is characterised by tremor, irritability, hypertonicity, vomiting, sneezing, fever, poor suckling, and sometimes convulsions. Recent studies have investigated the safety and efficacy of other synthetic opioids like sublingual buprenorphine for the treatment of pregnant patients. We present a 22 year old opioid-dependent woman, who has been maintained continiously on buprenorphine for 3 years. During the treatment episode she delivered two healthy newborns and both did not show any symptoms of NAS. The maintenance therapy with buprenorphine proved safety and efficacy during pregnancy, the mother was free of continious heroin abuse, verified through supervised urine-toxicology. The quantitative and qualitative difference in NAS may be explained by the partial µ-receptor agonist and κ-antagonist receptor profile of buprenorphine compared to pure µ-agonist action of methadone or heroin.

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Harald Eder

Drogenambulanz
Klinische Abteilung für Allgemeine Psychiatrie
AKH Wien

Währinger Gürtel 18 - 20

1090 Wien
Österreich

Email: gabriele.fischer@akh-wien.ac.at