Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 2001; 11(4): 123-128
DOI: 10.1055/s-2001-16442
WISSENSCHAFT UND FORSCHUNG
Wissenschaft und Forschung
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Akupunktur als komplementäres Behandlungsverfahren in der Physikalischen Medizin am Beispiel der Koxarthrose

Acupuncture as a complementary treatment in physical medicine: its use in osteoarthritis of the hipM. Fink1 , M. Karst2 , B. Wippermann3 , A. Gehrke1
  • 1Abteilung Physikalische Medizin und Rehabilitation, Medizinische Hochschule Hannover (Direktor: Prof. Dr. med. A. Gehrke), Hannover
  • 2Abteilung Anästhesie und Intensivmedizin, Medizinische Hochschule Hannover (Direktor: Prof. Dr. med. S. Piepenbrock), Hannover
  • 3Klinik für Unfallchirurgie, Medizinische Hochschule Hannover (Direktor: Prof. Dr. med. H. Tscherne), Hannover
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

19. 6. 2000

23. 4. 2001

Publikationsdatum:
15. August 2001 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: 1. Klinische Wirksamkeitsprüfung der Akupunktur als komplementäres Behandlungsverfahren in der Physikalischen Medizin für die Therapie der Koxarthrose. 2. Prüfung einer neuartigen Kontroll-Akupunktur auf ihre Verwendbarkeit in kontrollierten klinischen Studien. Gegenstand: Trotz zunehmender Akzeptanz der Akupunktur, auch im Fachbereich der Physikalischen Medizin, mangelt es an kontrollierten Wirksamkeitsnachweisen für dieses Behandlungsverfahren. Das herausragende Problem bei Akupunkturstudien - wie bei allen mechanotherapeutischen Behandlungsformen - ist die Wahl der Kontrollbehandlung. Es wurde deshalb erstmalig in einer klinischen Studie an Patienten mit Koxarthrose die Wirksamkeit einer symptomspezifischen Akupunktur sowie die Verwendbarkeit einer neuen Kontroll-Akupunktur untersucht. Material und Methoden: Prospektive, randomisierte, kontrollierte, patienten- und untersucherblinde Studie. 67 Patienten wurden in die Studie aufgenommen, auf zwei Behandlungsgruppen verteilt und in drei Wochen 9-mal behandelt. Die Akupunkturbehandlung richtete sich nach den Empfehlungen der Traditionellen Chinesischen Akupunktur. Als Kontrollbehandlung wurde eine modifizierte Minimal-Akupunktur nach Vincent verwendet. Als Zielparameter wurden Schmerzintensität (VAS), Hüftfunktionsindex nach Lequesne, die Gesamteinschätzung des Patienten über den Behandlungserfolg nach Carlsson und der Erwartungshaltungs-Fragebogen nach Borkovec (modifiziert) erhoben. Ergebnisse: 1. Für die neue Kontroll-Akupunktur zeigte sich bei der Überprüfung der Akzeptanz durch die Patienten ein vergleichbares Antwortverhalten von 5,2 ± 1,7 Punkten in beiden Gruppen. 2. Im Follow-up zeigte sich für beide Behandlungen eine signifikante Besserung der Beschwerden, die Schmerzreduktion betrug im Mittel 27 % und der Hüftfunktionsindex besserte sich um 18 %. Zwischen den beiden Behandlungen waren keine signifikanten Unterschiede nachweisbar. Schlussfolgerung: 1. Die Akzeptanz und Glaubwürdigkeit der verwendeten Kontroll-Akupunktur ist mit einer symptomspezifischen Akupunktur vergleichbar. 2. Die Behandungsergebnisse legen den Schluss nahe, dass eine symptomspezifische Akupunktur bei Koxarthrose einen Wirkungsgrad erreichen kann, der einer segmentalen Stimulation mit Akupunkturnadeln (Kontroll-Akupunktur) in den Dermatomen des erkrankten Gelenkes entspricht.

Acupuncture as a complementary treatment in physical medicine: its use in osteoarthritis of the hip

Aim: 1. To examine the clinical efficacy of acupuncture as a complementary physical therapy in the treatment of coxarthrosis. 2. Test of a novel acupuncture control for its usefulness in controlled clinical studies. Purpose: In spite of the increasing acceptance of acupuncture, including in physical medicine, there is a lack of controlled efficacy studies for this procedure. The obvious problem in acupuncture studies, as in all physical methods of treatment, is the choice of the control treatment. We therefore present the first clinical study of the efficacy of symptom-specific acupuncture in patients with coxarthrosis, coupled with an examination of the usefulness of a new control acupuncture. Material, Methods: Prospective, randomized, controlled, double-blind study. 67 patients were enrolled in the study, split into two treatment groups and treated 9 times during 3 weeks. The acupuncture treatment was according to the recommendations of traditional Chinese acupuncture. A modified minimal acupuncture, as described by Vincent, was used as the control treatment. The outcome variables were intensity of pain (VAS), Hip Function Index (Lequesne), over-all assessment (Carlsson) and a modified expectancy scale (Borkovec). Results: 1. The acceptance of the new control acupuncture and of the traditional acupuncture was similar, with both aimed 5.2 ± 1.7 points according to the questionnaire. 2. For both treatments there was a significant improvement of symptoms on follow-up. The mean reduction in pain was 27 % and the hip function index improved by 18 %. There were no significant differences between the two treatments. Conclusion: 1. The acceptance and credibility of control acupuncture is similar to that of genuine acupuncture. 2. The results of the study indicate that the efficacy in coxarthrosis of symptom-specific acupuncture is comparable to that of segmental stimulation with acupuncture needles (control acupuncture) in the dermatoma of the affected joint.

Literatur

  • 1 Melzack R, Wall P D. Pain mechanisms: a new theory.  Science. 1965;  150 971-979
  • 2 Le-Bars D, Dickenson A H, Besson J M. Diffuse noxious inhibitory controls (DNIC). I. Effects on dorsal horn convergent neurones in the rat.  Pain. 1979;  6 283-304
  • 3 Le-Bars D, Dickenson A H, Besson J M. Diffuse noxious inhibitory controls (DNIC). II. Lack of effect on non-convergent neurones, supraspinal involvement and theoretical implications.  Pain. 1979;  6 305-327
  • 4 Bowsher D. Physiology and pathophysiology of pain.  J Br Med Acup Soc. 1990;  7 17-20
  • 5 Bellamy N. Outcome measurement in osteoarthritis clinical trials.  J Rheumatol. 1995;  43 Suppl 49-51
  • 6 Guidelines for the Clinical Evaluation of Anti-Inflammatory and Anti-rheumatic Drugs (Adults and Children), US Department of Health and Human Services, Public Health Service, Food and Drug Administration. April 1988: 12-15
  • 7 Lequesne M, Brandt K, Bellamy N, Moskowitz R, Menkes C J, Pelletier J P, Altman R. Guidelines for testing slow acting drugs in osteoarthritis.  J Rheumatol. 1994;  41, Suppl 65-71
  • 8 Huskisson E C. Measurement of pain.  Lancet. 1974;  2 1127-1131
  • 9 Lequesne M G, Samson M. Indices of severity in osteoarthritis for weight bearing joints.  J Rheumatol. 1991;  27, Suppl 16-18
  • 10 Carlsson A M. Assessment of chronic pain. I. Aspects of the reliability and validity of the visual analogue scale.  Pain. 1983;  16 87-101
  • 11 Borkovec T D, Nau S D. Credibility of analogue therapy rationales.  J Beh Ther Exp Psychiat. 1972;  3 257-260
  • 12 Cheng X. (ed) .Chinese Acupuncture and Moxibustion, 2nd ed. Beijing; Foreign languages Press 1990
  • 13 O'Connor J, Bensky D. Acupuncture. A Comprehensive Text. 9th ed. Seattle; Eastland Press 1992
  • 14 Vincent C, Lewith G. Placebo controls for acupuncture studies.  J R Soc Med. 1995;  88 199-202
  • 15 Kubiena G. Überlegungen zum Plazeboproblem in der Akupunktur. Reflektionen über Sinnhaftigkeit, ethische Berechtigung, Normierung und differenzierten Einsatz von Plazebos in der Akupunktur.  Wien Klin Wochenschr. 1989;  101 362-367
  • 16 Petrie J, Hazelman B. Credibility of placebo transcutaneous nerve stimulation and acupuncture.  Clin Exp Rheumatol. 1985;  3 151-153
  • 17 Zaslawski C, Rogers C, Garvey M. Strategies to maintain the credibility of sham acupuncture used as a control treatment in clinical trials.  J alternative Comp Med. 1997;  3 257-266
  • 18 Melzack R. Prolonged relief of pain by brief, intense transcutaneous somatic stimulation.  Pain. 1975;  1 357-373
  • 19 Bolnot-Delmas D, Buch J P, Zeidler H, Dougados M. Ro 15 - 8081 in osteoarthritis of hip and knee: A double-blind placebo-controlled multicentre dose-ranging study on analgesia.  Pain. 1996;  64 99-105
  • 20 Nguyen M, Dougados M, Berdah L, Amor B. Diacerhein in the treatment of osteoarthritis of the hip.  Arthritis Rheum. 1994;  37 529-536
  • 21 Molsberger A, Böwing G, Jensen K U, Lorek M. Schmerztherapie mit Akupunktur bei Gonarthrose.  Der Schmerz. 1994;  8 37-42
  • 22 Takeda W, Wessel J. Acupuncture for the treatment of pain of osteoarthritic knees.  Arthritis Care Res. 1994;  7 118-122
  • 23 Petrou P, Winkler V. Double-blind trial to evaluate the effect of acupuncture treatment on knee osteoarthrosis.  Scand J Acupunct. 1988;  3 113-116
  • 24 Myhal D, Lebel E, Leung C Y, Camerlain M. Etude radio-isotopique de l'effet de l'acupuncture sur la vascularisation articulaire du genou.  Union Med Can. 1981;  110 1046-1048
  • 25 Ammer K, Petschnig R. Vergleich der Wirksamkeit von Akupunktur und Physikotherapie bei ambulanten Gonarthrose-Patienten.  Wien Med Wochenschr. 1988;  138 566-569
  • 26 Moritz U. Physical therapy and rehabilitation.  Scand J Rheumatol. 1982;  43 (Suppl) 49-55
  • 27 Puett D W, Griffin M R. Published trials of nonmedicinal and noninvasive therapies for hip and knee osteoarthritis.  Ann Intern Med. 1994;  121 133-140
  • 28 van Baar M E, Assendelft W J, Dekker J, Oostendorp R A, Bijlsma J W. Effectiveness of exercise therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee: a systematic review of randomized clinical trials.  Arthritis Rheum. 1999;  42 (7) 1361-1369
  • 29 Green J, McKenna F, Redfern E J, Chamberlain M A. Home exercises are as effective as outpatient hydrotherapy for osteoarthritis of the hip.  Br J Rheumatol. 1993;  32 812-815
  • 30 Sylvester K L. Investigation of the effect of hydrotherapy in the treatment of osteoarthritic hips.  Clin Rehab. 1990;  4 223-228
  • 31 van Baar M E, Dekker J, Oostendorp R A, Bijl D, Voorn T B, Lemmens J A, Bijlsma J W. The effectiveness of exercise therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee: a randomized clinical trial.  J Rheumatol. 1998;  25 (12) 2432-2439

Dr. med. Matthias G. Fink

Abteilung Physikalische Medizin und Rehabilitation
Medizinische Hochschule Hannover

30625 Hannover