Rofo 2001; 173(3): 236-239
DOI: 10.1055/s-2001-11607
INTERVENTIONELLE RADIOLOGIE
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Behandlung peripherer arterieller Thrombembolien durch ein neuartiges perkutanes mechanisches Thrombektomiesystem

H. Krankenberg1 , I. Gehrt1 , I. Sorge2 , C. Walther1 , S. Conradi2 , G. Biamino1
  • 1Universität Leipzig, Herzzentrum GmbH, Klinik für Kardiologie/Innere Medizin
  • 2Abteilung für Radiologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Ziel: Wir berichten über die Therapie mit einem neuartigen mechanischen Embolektomiesystem zur Behandlung thrombembolischer Verschlüsse peripherer Gefäße. Material und Methoden: Von November 1999 bis Mai 2000 wurden 12 Patienten (10 männlich) mit thrombembolischen Verschlüssen peripherer Gefäße behandelt. Die durchschnittliche Verschlusslänge betrug 8,8 ± 8,2 cm. Verschlusslokalisation: femoropoplitealer Bereich (n = 8), Truncus tibiofibularis (n = 3) und A. brachialis (n = 1). In allen Fällen wurde ein neuartiger 6 F-Rotationskatheter mit Möglichkeit zur perkutanen Absaugung des thrombotischen Materials über ein Vakuumsystem eingesetzt. Ergebnisse: In 11 Fällen konnten die verschlossenen Gefäße wiedereröffnet und eine deutliche klinische Verbesserung erreicht werden. Ein Patient mit einer Verschlussdauer > 90 Tage ließ sich mit dem Thrombektomie-System nicht rekanalisieren. Es traten keine Komplikationen auf. Alle Patienten konnten am gleichen oder folgenden Tag entlassen werden. Schlussfolgerung: Bei einer kleinen Patientengruppe mit thrombembolischen Verschlüssen peripherer Gefäße ist mit dem Rotations- und Vakuumkatheter eine erfolgreiche Behandlung, häufig unter Einschluss zusätzlicher Interventionen, möglich. Dies gilt insbesondere für akute Verschlüsse. Chronische Thrombembolien scheinen weniger geeignet. Das Verfahren ist sicher und einfach anwendbar.

Treatment of thromboembolic occlusions of peripheral arteries with a new percutaneous thrombectomy device.

Purpose: We report our experience with a new percutaneous thrombectomy device for the treatment of thromboembolic occlusions of peripheral arteries. Material and methods: Between November 1999 and May 2000 12 patients (10 male) with thromboembolic occlusions of peripheral arteries were treated. 8 occlusions were located in the femoral and popliteal arteries, 3 in the infrapopliteal vessels and 1 in the brachial artery. In all cases a new 6 F-catheter with a rotational screw and a suction vacuum unit was used. Results: The intervention was successful in 11 patients. 1 patient with a failed procedure had a duration of occlusion > 90 days. There were no complications. All patients were discharged on the same or the following day. Conclusion: Percutaneous treatment with the thrombectomy device is a feasible option in a small group of patients with thromboembolic occlusions of the peripheral arteries. Often additional treatment is necessary. The major indication seems to be acute thrombosis. The procedure is easy and safe to apply.

Literatur

  • 1 Dormandy J A, Rutherford R B. Management of Peripheral Arterial Disease. TransAtlantic Inter-Society Consensus (TASC).  J Vasc Surg. 2000;  S1-S296
  • 2 Dregelid E B, Stangeland L B, Eide G E, Trippestad A. Patient survival and limb prognosis after arterial embolectomy.  Eur J Vasc Surg. 1987;  1 263-271
  • 3 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part I. General Principles.  JVIR. 1997;  8 911-921
  • 4 Dobrin P B. Mechanisms and prevention of arterial injuries caused by balloon embolectomy.  Surgery. 1989;  106 457-466
  • 5 Palfreyman S J, Michaels J A. Vascular surgical society of great britain and ireland: systematic review of intra-arterial thrombolytic therapy for peripheral vascular occlusions.  Br J Surg. 1999;  85 (5) 704
  • 6 Henry M, Amor M, Ethevenot G, Henry I, Mentre B, Tzvetanov K. Percutaneous endoluminal treatment of iliac occlusions: long-term follow-up in 105 patients.  J Endovasc Surg. 1998;  5 (3) 228-235
  • 7 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part II. Devices and Mechanisms of Action.  JVIR. 1998;  9 15-31
  • 8 Wagner H J, Müller-Hülsbeck S, Pitton M B, Weiss W, Wess M. Rapid thrombectomy with a Hydrodynamic Catheter: Results from a Prospective, Multicenter Trial.  Radiology. 1997;  205 675-681
  • 9 Sharafuddin M JA, Hicks M E. Current Status of Percutaneous Mechanical Thrombectomy. Part III. Present and Future Applications.  JVIR. 1998;  9 209-224
  • 10 Coleman C C, Krenzel C, Dietz C A, Nazarian G K, Amplatz K. Mechanical thrombectomy: results of early experience.  Radiology. 1993;  189 803-805
  • 11 Wagner H J. Periphere arterielle Fibrinolyse und Thrombektomie. In: Günther RW, Thelen M (Hrsg) Interventionelle Radiologie. Stuttgart; Thieme 1996: 195-205
  • 12 Ouriel K, Veith F J, Sasahara A A for the TOPAS investigators. A comparison of recombinant urokinase with vascular surgery as initial treatment for acute arterial occlusion of the legs.  N Engl J Med. 1998;  338 1105-1111
  • 13 Schneider E, Hoffmann K. Perkutane lokale Lysetherapie und Thrombenextraktion bei Verschlüssen der Extremitätenarterien.  Internist. 1996;  37 607-612

Dr. med. Hans Krankenberg

Klinik für Kardiologie/Innere MedizinHerzzentrumUniversität Leipzig

Russenstraße 1904289 Leipzig

Phone: + 49-341-8651458

Fax: + 49-341-8651461

Email: kranh@medizin.uni-leipzig.de

    >