Z Gastroenterol 2001; 39(2): 153-156
DOI: 10.1055/s-2001-11484
Originalarbeit
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Weekly 24-h infusion of high-dose 5-Fluorouracil (5-FU) with folinic acid (FA) in adjuvant therapy of colon cancer

A. Wein1 , C. Riedel1 , W. Brückl1 , S. Kastl2 , B. Reingruber2 , W. Hohenberger2 , E. G. Hahn1
  • Medizinische Klinik I
  • Chirurgische Klinik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
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Publikationsverlauf

26.7.2000

28.11.2000

Publikationsdatum:
31. Dezember 2001 (online)

Summary

After curative resection (R-0) of primary colon cancer or curative metastases resection, the efficacy, toxicity and compliance of a weekly 24-h infusion of high-dose 5-FU with folinic acid was examined in a prospective feasibility trial. From June 1995 to June 1997, 19 patients were included, 11 patients with UICC stage III and 8 patients with UICC stage IV colon cancer. The patients received weekly 500 mg/m2 of calcium folinic acid (Rescuvolin®) as a 1-2h-infusion on an outpatient basis following a 24-h infusion of 2,000 mg/m2 5-FU via a pump system (Intermate LV5 Baxter®). The adjuvant therapy was administered for 6 months. 90 % of the patients received the planned 18 chemotherapy applications. The total 5-FU dose given to each patient amounted to 34.4 g/m2 in 6 months, thus corresponding to 95 % of the planned 5-FU total dose. The main toxicity was diarrhea CTC toxicity grade 3 in the case of 16 % of the patients. After a median follow-up of 51 months (range: 37-59 months), 82 % of the patients (9 out of 11) with stage III remained free of recurrence. The 2 cases of recurrence belonged to the pN2 subgroup. In stage IV only 12 % of the patients (1 out of 8) remained free of recurrence.

On an adjuvant basis, a weekly 24-h infusion of high-dose 5-FU with folinic acid is accompanied by a good complicance and a high-dose intensity of 5-FU. Now it is tested within randomized phase III trials of the „Arbeitsgemeinschaft Gastroenterologische Onkologie (AGO)” of the „Deutsche Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselerkrankungen” for UICC stage III colon cancer. Concerning stage IV, adjuvant therapy was not effective, a fact that seems to justify new drugs and new therapeutic strategies.

Wöchentliche Hochdosisbehandlung mit 5-FU als 24-h- Infusion und Folinsäure in der adjuvanten Therapie des Kolonkarzinoms

Wir untersuchten in einer prospektiven „Feasibility”-Studie nach kurativer Resektion des primären Kolonkarzinoms oder kurativer Metastasenresektion die Effizienz, die Toxizität und die Compliance einer adjuvanten Hochdosisbehandlung als 24-h-Infusion mit 5-FU und Folinsäure. Von Juni 1995 bis Juni 1997 wurden 19 Patienten behandelt, 11 Patienten im UICC Stadium III und 8 Patienten im UICC-Stadium IV. Die Patienten erhielten wöchentlich 500 mg/m2 Kalziumfolinat (Rescuvolin®) als 1- bis 2-h-Infusion und anschließend 2000 mg/m2 5-FU als 24-h-Infusion über ein Pumpensystem (Intermate LV5 Baxter®) ambulant. Die Therapie wurde über 6 Monate durchgeführt. 90 % der Patienten erhielten die geplanten 18 Chemotherapieapplikationen. Die 5-FU-Gesamtdosis pro Patient betrug 34,4 g/m2 in 6 Monaten, was 95 % der geplanten 5-FU-Gesamtdosis entsprach. Die Haupttoxizität stellte die Diarrhö bei 16 % der Patienten (CTC Grad 3) dar. Nach einem medianen Follow-up von 51 Monaten (von 37 bis 59 Monaten) waren 82 % der Patienten (9 von 11) im Stadium III rezidivfrei. Die aufgetretenen zwei Rezidive traten in der pN2-Subgruppe des Stadiums III auf. Im Stadium IV blieben nur 12 % der Patienten (1 von 8) rezidivfrei.

Die Hochdosisbehandlung mit 5-FU als 24-h Infusion und Folinsäure wies eine gute Compliance und eine hohe 5-FU-Dosisintensität auf. Dieses Regime wird derzeit in randomisierten Phase-III-Studien der Arbeitsgemeinschaft Gastroenterologische Onkologie (AGO) der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselerkrankungen im Stadium III des Kolonkarzinoms eingesetzt. Eine adjuvante Therapie im Stadium IV des Kolonkarzinoms scheint nicht effektiv zu sein, sodass derzeit neue therapeutische Strategien mit neuen Medikamenten überprüft werden.

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Address for correspondence

Dr. A. Wein

Medizinische Klinik I und Poliklinik Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Krankenhausstraße 12, 91054 Erlangen

eMail: axel.wein@med1.imed.uni-erlangen.de