Viszeralchirurgie 2001; 36(1): 34-37
DOI: 10.1055/s-2001-11138
KASUISTIK
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mesenterialvenenthrombose bei Psoriasis vulgaris und heterozygoter Prothrombinmutation: Assoziation oder Koinzidenz?

T. Golda1 T. T. Zittel1 H. Preßler2 I. Kötter3 E. Manner4 K. Jaschonek3 E. C. Jehle1
  • 1Abteilung für Allgemeine Chirurgie; Universitätsklinikum Tübingen (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. Dr. H. D. Becker)
  • 2Institut für Pathologie; Universitätsklinikum Tübingen
  • 3Medizinische Klinik, Abteilung II; Universitätsklinikum Tübingen
  • 4Chirurgische Klinik; Kreiskrankenhaus Calw
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Die Psoriasis vulgaris stellt einen möglichen Risikofaktor für eine pathologisch gesteigerte Blutgerinnung dar, die zu venöser Thrombosierung führen kann. Wir berichten über eine junge Patientin, die an einer Psoriasis arthropathica litt und unter dem Verdacht einer Mesenterialvenenthrombose in unser Krankenhaus aufgenommen wurde. Aufgrund einer segmentalen hämorrhagischen Infarzierung des Ileums musste eine Ileumsegmentresektion durchgeführt werden. Außer der ausgeprägten Psoriasis vulgaris, der heterozygoten Prothrombinmutation G 20210 A und einem mäßigen Nikotinabusus konnten keine Risikofaktoren für eine venöse Thrombosierung festgestellt werden. Wahrscheinlich führte die Kombination der heterozygoten Prothrombinmutation mit den bei Psoriasis vulgaris beschriebenen Störungen der Thrombozytenfunktion und Blutgerinnung zur Mesenterialvenenthrombose bei unserer Patientin.

Psoriasis vulgaris and heterozygous prothrombin mutation in a patient with mesenteric vein thrombosis: association or co-incidence.

Various studies have suggested that psoriasis vulgaris is a risk factor for increased blood coagulation leading to venous thrombosis. We present the case of a young patient suffering from exacerbated psoriasis vulgaris being admitted to our hospital due to mesenteric vein thrombosis. She had hemorrhagic infarction of the small bowel requiring segmental ileum resection. Except for severe psoriasis, heterozygous prothrombin mutation (G 20210 A) and moderate smoking, no predisposing risk faktors for venous thrombosis or abnormalities in thrombophilic screening could be identified. Possibly, combination of prothrombine muation (G 20210 A) and psoriasis effects on blood coagulation resulted in mesenteric vein thrombosis in our patient.

Literatur

  • 1 Betzler M. Chirurgisch-technische Leitlinien bei intestinaler Ischämie.  Chirurg. 1998;  69 1-7
  • 2 Marongiu F, Sorano G G, Bibbo C. et al . Abnormalities of blood coagulation and fibrinolysis in psoriasis.  Dermatology. 1994;  189 32-37
  • 3 Berrettini M, Parise P, Constantini V, Grasselli S, Nenci G G. Platelet activation in psoriasis.  Thromb Haemost. 1985;  53 195-197
  • 4 Wolf R, Machtey I, Feuermann E, Creter D. Blood Hyperviscosity in Psoriasis.  Acta Dermatovener. 1980;  61 153-154
  • 5 Rosendaal F R. Risk Factors for Venous Thrombotic Disease.  Thrombosis and Haemostatsis. 1999;  82 610-619
  • 6 Abdu R A, Zakhour B J, Dallis D J. Mesenteric venous thrombosis 1911 to 1984.  Surgery. 1987;  101 383-388
  • 7 Guilhou J J, Meynadier J, Clot J. New concepts in the pathogenesis of psoriasis.  Br J Dermatol. 1978;  98 585-592
  • 8 McDonald C J, Calabresi P. Psoriasis and occlusive vascular disease.  Br J Dermatol. 1978;  99 469-475
  • 9 Kragballe K, Fallon J D. Increased aggregation and arachidonic acid transformation by psoriatic platelets: evidence that platelet-derived 12-hydroxy-eicosatetraenoic acid increases keratinocyte DNA synthesis in vitro.  Arch Dermatol Res. 1986;  278 449-453
  • 10 Stern R S, Lange R. Cardiovascular disease, cancer, and cause of death in patients with psoriasis: 10 years prospective experience in a cohort of 1,380 patients.  J Invest Dermatol. 1988;  91 197-201
  • 11 Bertina R M. Molecular Risk Factors for Thrombosis.  Thrombosis and Haemostatsis. 1999;  82 600-609
  • 12 Clavien P A. Diagnosis and management of mesenteric infarction.  Br J Surg. 1990;  77 601-603

Thomas Golda

Chirurgische UniversitätsklinikAbteilung für Allgemeine Chirurgie

Hoppe-Seyler-Straße 3

72 076 Tübingen

Phone: 07071/2986611

Fax: 07071/295600