Zusammenfassung
Die SHIP-Studie ist eine epidemiologische
Querschnittsuntersuchung mit dem Ziel, Häufigkeiten und Verteilungen einer Vielzahl von
Erkrankungen und von potenziellen Risikofaktoren sowie von Lebensstilfaktoren in der Region
Vorpommern (Mecklenburg-Vorpommern) repräsentativ zu erfassen. Die Untersuchungen der
Studienteilnehmer werden parallel in zwei Untersuchungszentren von verschiedenen Untersuchern und
Interviewern durchgeführt und die Laboruntersuchungen erfolgen in verschiedenen Laboratorien.
Darüber hinaus wird die Studie über einen vergleichsweise langen Zeitraum
durchgeführt (etwa 3 Jahre) und es soll eine große Anzahl von Teilnehmern untersucht
werden (ca. 7000). Hieraus ergeben sich spezielle Anforderungen an eine Konzeption für die
Qualitätssicherung der Datenerhebung. In der vorliegenden Arbeit wird ein Konzept mit Methoden
zur Sicherung der Qualität der Datenerhebung in den medizinischen Untersuchungsbereichen
Somatometrie, EKG, Echokardiographie, Lebersonographie, Karotis- und Schilddrüsensonographie,
Blutdruckmessung und Laboranalytik in dieser Studie vorgestellt. Für jeden dieser
Untersuchungsbereiche werden die jeweils angewandten technischen Kontrollen für die verwendete
Untersuchungstechnik, spezielle Trainingsprogramme für die Untersucher sowie Verfahren zur
Einschätzung der entsprechenden Methoden- und Untersuchervariabilität vorgestellt.
Der logistische, personelle und technische Aufwand für die sich hieraus ergebenden
Qualitätskontroll- und Sicherungsmaßnahmen ist sehr groß. Da die Erhaltung der
Datenqualität die Grundlage für die Validität der Daten einer Studie darstellt, ist
ein auf das jeweilige Studiendesign zugeschnittenes Qualitätssicherungskonzept unabdingbar.
Die in dieser Arbeit vorgestellten Methoden ergeben ein aussagefähiges Instrument für die
Einschätzung der Datenqualität im medizinischen Untersuchungsbereich, das während
der Studie kontinuierlich optimiert werden muss.
Methods of Quality Assurance in the Medical Examination Range of Epidemiological
Field Studies: The "Study of Health in Pomerania” (SHIP)
The aims of the
population-based, cross-sectional survey "Study of Health in Pomerania” (SHIP) are to
describe prevalences and distributions of a broad range of diseases, as well as environmental and
behavioural risk factors in the region of Pomerania (North-eastern Germany).
The
examinations are performed in two study units by different physicians, technicians and interviewers
and laboratory analyses in two separate laboratories. In addition, the study will take at least 3
years and approximately 7000 persons will be examined.
Because of the design of the study a
special concept of quality assurance is indispensable. In the present paper methods are presented
for quality assurance and control in anthropometry, ECG, echocardiography, abdominal sonography,
carotid ultrasound, sonography of the thyroid gland, blood pressure measurements as well as
clinical laboratory analyses.
The technical control protocols, the training programmes of
the observers and methods to establish observer and method variabilities are presented by means of
typical examples. The logistic, personal and technical measures for quality assurance and control
require appropriate attention.
The methods and procedures presented here are expected to
provide an effective instrument to continually monitor the quality of medical examinations in the
SHIP study.
Key words
Epidemiology - Population-Based
Surveys - Quality Assurance - Observer Variability - Measurement Variability
Literatur
-
1
The Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) Study: design and objectives. The
ARIC investigators.
Am J
Epidemiol.
1989;
129
687-702
-
2
Namboodiri K K, Framingham.
Heart Study: review of genetic data and design, limitations and
prospects.
Prog Clin Biol Res.
1984;
147
65-78
-
3
Higgins M W.
The Framingham Heart Study: review of epidemiological design and data,
limitations and prospects.
Prog Clin Biol
Res.
1984;
147
51-64
-
4
Bothig S.
WHO MONICA Project: objectives and design.
Int J
Epidemiol.
1989;
18
29-37
-
5
Hense H W, Koivisto A M, Kuulasmaa K, Zaborskis A, Kupsc W, Tuomilehto J.
Assessment of blood pressure measurement quality in the baseline surveys of the
WHO MONICA project.
J Hum Hypertens.
1995;
9
935-46
-
6
Bots M L, Launer L J, Lindemans J, Hofman A, Grobbee D E.
Homocysteine, atherosclerosis and prevalent cardiovascular disease in the
elderly: The Rotterdam Study.
J Intern
Med.
1997;
242
339-47
-
7
Bots M L, Hoes A W, Koudstaal P J, Hofman A, Witteman J C, Grobbee D E.
Association between the intima-media thickness of the common carotid and
subsequent cardiovascular events in subjects, 55 years and older, in the Rotterdam study
(ERGO).
Ned Tijdschr Geneeskd.
1998;
142
1100-3
-
8
van Bemmel J H, Kors J A, van Herpen G.
Methodology of the modular ECG analysis system MEANS.
Methods Inf
Med.
1990;
29
346-53
-
9
Kors J A, van Herpen G, Wu J, Zhang Z, Prineas R J, van Bemmel J H.
Validation of a new computer program for Minnesota coding.
J
Electrocardiol.
1996;
29
83-8
-
10
Kors J A, van Herpen G, van
Bemmel J H.
QT dispersion as an attribute of T-loop
morphology.
Circulation.
1999;
99
1458-63
-
11
Genovesi Ebert A, Marabotti C, Palombo C, Ghione S.
Electrocardiographic signs of atrial overload in hypertensive patients: indexes
of abnormality of atrial morphology or function?.
Am Heart
J.
1991;
121
1113-8
-
12
Bots M L, Hoes A W, Koudstaal P J, Hofman A, Grobbee D E.
Common carotid intima-media thickness and risk of stroke and myocardial
infarction: the Rotterdam
Study.
Circulation.
1997;
96
1432-7
-
13
Brunn J, Block U, Ruf G, Bos I, Kunze W P, Scriba P C.
Volumetric analysis of thyroid lobes by real-time ultrasound (author's
transl).
Dtsch Med Wochenschr.
1981;
106
1338-40
-
14
Royal P D.
Harmonization of good laboratory practice requirements and laboratory
accreditation programs.
Qual Assur.
1994;
3
312-5
-
15
O'Brien E, Petrie J, Littler W, de Swiet M, Padfield P L, O'Malley K, Jamieson M, Altman D, Bland M, Atkins N.
The British Hypertension Society protocol for the evaluation of automated and
semi-automated blood pressure measuring devices with special reference to ambulatory systems
[see comments].
J
Hypertens.
1990;
8
607-19
-
16
O'Brien E, Atkins N.
A comparison of the British Hypertension Society and Association for the
Advancement of Medical Instrumentation protocols for validating blood pressure measuring devices:
can the two be reconciled?.
J
Hypertens.
1994;
12
1089-94
-
17 O'Brien E, Mee F, Atkins N, Thomas M. Evaluation of three devices for self-measurement of blood pressure according to
the revised British Hypertension Society Protocol: the Omron HEM-705CP. Philips HP5332
and Nissei DS-175. Blood Pressure
Monitoring 1996: 155-161
-
18
Atkins N, Mee F, O'Malley K, O'Brien E.
The relative accuracy of simultaneous same arm, simultaneous opposite arm and
sequential same arm measurements in the validation of automated blood pressure measuring
devices.
J Hum Hypertens.
1990;
4
647-9
-
19
Evans J A, Moore R D, Metcalfe S C, Davis M.
Routine quality assurance of high frequency ultrasound breast scanners in a
screening context.
Br J
Radiol.
1993;
66
614-8
-
20
MacMahon S W, Hickey A J, Wilcken D E.
M-mode echocardiography: reproducibility of serial left ventricular measurements
in subjects with normal ventricles and patients with congestive cardiomyopathy.
Aust N Z J
Med.
1983;
13
457-62
-
21
Collins H W, Kronenberg M W, Byrd B F3.
Reproducibility of left ventricular mass measurements by two- dimensional and
M-mode echocardiography.
J Am Coll
Cardiol.
1989;
14
672-6
-
22
Belcaro G, Geroulakos G, Laurora G, Cesarone M R, De
Sanctis M T, Incandela L, Barsotti A.
Inter/intra-observer variability of carotid and femoral bifurcation
intima-media thickness measurements.
Panminerva
Med.
1993;
35
75-9
-
23
Stensland Bugge E, Bonaa K H, Joakimsen O.
Reproducibility of ultrasonographically determined intima-media thickness is
dependent on arterial wall thickness. The Tromso
Study.
Stroke.
1997;
28
1972-80
-
24
Espeland M A, Craven T E, Riley W A, Corson J, Romont A, Furberg C D.
Reliability of longitudinal ultrasonographic measurements of carotid
intimal-medial thicknesses. Asymptomatic Carotid Artery Progression Study Research
Group.
Stroke.
1996;
27
480-5
-
25
Bland J M, Altman D G.
Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical
measurement.
Lancet.
1986;
1
307-10
Fußnoten
1 Förderung durch: Bundesministerium für Bildung und
Forschung der Bundesrepublik Deutschland (FKZ01ZZ9603), Sozialministerium des Landes
Mecklenburg-Vorpommern sowie Krankenhaus der Hansestadt Stralsund GmbH
Dr. J. Lüdemann
Universität Greifswald/Medizinische FakultätInstitut für
Epidemiologie und Sozialmedizin
W.-Rathenau-Straße 48
17487 Greifswald