Z Geburtshilfe Neonatol 2000; 204(4): 128-134
DOI: 10.1055/s-2000-10209
ÜBERSICHT

Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Übelkeit und Erbrechen in der Frühschwangerschaft/Hyperemesis gravidarum[]

Aktueller Stand zu psychosomatischen FaktorenEarly pregnancy sickness and vomiting/Hyperemesis gravidarum - Actual knowledge regarding pychosomatic aspectsB. Leeners, I. Sauer, W. Rath
  • Universitätsfrauenklinik der RWTH Aachen
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Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung Ungeachtet der ungeklärten Ätiologie der Erkrankung ist die Bedeutung psychosozialer Faktoren für die Entstehung einer Hyperemesis gravidarum (HG) unbestritten.

Material und Methodik Vor dem Hintergrund der an unserer Klinik gewonnen Erfahrung sowie einer Literaturübersicht werden psychosoziale Einflussfaktoren und therapeutische Möglichkeiten dargestellt.

Ergebnisse Als prädisponierende Faktoren gelten u. a. Stress, inadäquate Informationen über Schwangerschaft und Geburt und partnerschaftliche Probleme. Bei der Entstehung einer HG sind Ambivalenzgefühle, eine verzerrte Realitätswahrnehmung, die unbewusste Ablehnung einer gewünschten Schwangerschaft und die Sorge um Wechselwirkungen zwischen der Ernährung des Kindes und der eigenen Erkrankung relevant. Darüber hinaus kommen dem sozialen Umfeld, insbesondere der Beziehung zur Mutter und der Partnerbeziehung, Bedeutung zu, ebenso wie der Erwartungshaltung für das Auftreten einer HG. Der sekundäre Krankheitsgewinn kann zur Entwicklung einer HG weiter beitragen.

Als therapeutische Maßnahmen neben den bekannten somatischen Verfahren werden Akupunktur, elektrische Vestibularisreizung, und verschiedene Formen der Psychotherapie ggf. mit Integration des Partners oder anderer Bezugspersonen diskutiert. In Einzelfällen kann eine intensivierte Psychotherapie unter stationären Bedingungen den Verlauf einer HG günstig beeinflussen.

Diskussion Psychosoziale Faktoren haben neben der Wirkung bei der Entstehung einer HG Einfluss auf die Dauer und Ausprägung der Symptome sowie auf die Resistenz insbesondere gegenüber rein somatischen therapeutischen Ansätzen.

Schlussfolgerung Psychosoziale Faktoren sollten bei der ursächlichen Abklärung und der Behandlung einer HG im Sinne einer erfolgreichen und möglichst langfristig anhaltenden Wirkung der Therapie berücksichtigt werden.

Background Although Hyperemesis gravidarum (HG) is still a disease of unknown aetiology psychosocial aspects are involved in the genesis of this disease.

Materials and methods Based on experiences in our department and on actual literature psychosocial aspects and therapeutic approaches of HG are presented.

Results Predisposing factors of HG are stress, inadequate information about pregnancy or delivery and problems in the marital relationship. Feelings of ambivalence towards pregnancy, a distorted perception of reality, the unconscious refusing of a wanted child and the worry about a relation between nutrition of the foetus and the HG have influence on the development of the HG. The role of the social context, especially the mother, of expectations towards vomiting and of secondary gain in the genesis and the evaluation of HG is explained.

Therapeutical approaches beside the known somatic therapies are acupuncture, the electric stimulation of the N. vestibularis and different methods of psychotherapy, which can include the partner or other persons from the social context. In some cases an intensified therapy under in-patient conditions can improve therapeutic results.

Discussion Psychosocial factors are involved not only in the genesis of HG, but also in the duration and intensity of symptoms as well as in the resistance especially towards isolated somatic therapeutical approaches.

Conclusions When psychosocial factors are taken into account in the search for a cause and the treatment of HG results of treatment are more successful and persist over a longer time.

1 Eingegangen: 22. 6. 1999Angenommen: 15. 11. 1999

Literatur

1 Eingegangen: 22. 6. 1999Angenommen: 15. 11. 1999

  • 01 Abell  T L, Riely  C A. Hyperemesis gravidarum.  Gastroenterol Clin North Am. 1992;;  21 835-849
  • 02 Abraham  S. Sexuality and reproduction in bulimia nervosa patients over 10 years.  J Psychosom Res. 1998 Mar - Apr;;  44 (3 - 4) 491-502
  • 03 Anderson  A S. Managing pregnancy sickness and hyperemesis gravidarum.  Prof. Care Mother Child. 1994;;  4 13-15
  • 04 Apfel  R J, Kelley  S F, Frankel  F H. The role of hypnotzability in the pathogenesis and treatment of nausea and vomiting of pregnancy.  J Psychosom Obstet Gynecol. 1986;;  5 179-186
  • 05 Atlee  H B. Pernicious Vomiting of Pregnancy.  B J Obstet & Gynaecol. 1934;;  41 750
  • 06 Bartholomew  U, Klapp  B F. Stationäre Therapie der Hyperemesis gravidarum - Ein Fallbericht.  Z Geburtsh u Perinat. 1992;;  196 134-139
  • 07 Bashiri  A, Neumann  L, Maymon  E, Katz  M. Hyperemesis gravidarum: epidemiologic features, complications and outcome.  Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1995;;  63 135-138
  • 08 Boyce  R A. Enteral nutrition in hyperemesis gravidarum: a new development.  J Am Diet Assoc. 1992;;  92 733-736
  • 09 Broussard  C N, Richter  J E. Nausea and vomiting of pregnancy.  Gastroenterol Clin North Am. 1998;;  27 123-151
  • 10 Callahan  E J, Burnette  M M, Delawyer  D, Brasted  W S. Behavioural Treatment of hyperemesis gravidarum.  J Psychosom Obst Gyn. 1986;;  5 187
  • 11 Chin  R K, Lao  T T. Low birth weight and hyperemesis gravidarum.  Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1988;;  28 179-183
  • 12 Cowan  M J. Hyperemesis gravidarum: implications for home care and infusion therapies.  J Intraven Nurs. 1996;;  19 46-58
  • 13 Depue  R H, Bernstein  L, Ross  R K, Judd  H L, Henderson  B E. Hyperemesis gravidarum in relation to estradiol levels, pregnancy outcome, and other maternal factors: A seroepidemiologic study.  Am J Obstet Gynecol. 1987;;  156 1137-1141
  • 14 Deuchar  N. Nausea and vomiting in pregnancy: a review of the problem with particular regard to psychological and social aspects (see comments).  Br J Obstet Gynecol. 1995;;  102 6-8
  • 15 Deuchar  N. Nausea and vomiting in pregnancy: a review of the problem with particular regard to psychological and social aspects (author's reply).  Br J Obstet Gynecol. 1995;;  102 671
  • 16 Deutsch  J A. Pregnancy sickness as an adaptation to concealed ovulation.  Riv Biol. 1994;;  87 277-295
  • 17 Dundee  J W. Traditional Chinese Acupuncture: a potentially useful antiemetic?.  Br Med J. 1986;;  293 583-584
  • 18 el-Mallakh  R S, Liebowitz  N R, Hale  M S. Hyperemesis gravidarum as conversion disorder.  J Nerv Ment Dis. 1990;;  178 655-659
  • 19 Erick  M. Hyperolfaction and hyperemesis gravidarum: what is the relationship?.  Nutr Rev. 1995;;  53 289-295
  • 20 Fairweather  D V. Nausea and vomiting in pregnancy.  Amer J Obstet Gynee. 1968;;  102 133
  • 21 FitzGerald  C M. Nausea and vomiting in pregnancy.  Br J Med Psychol. 1984 Jun;;  57 ( Pt 2) 159-165
  • 22 Frick  V, Roemer  H. Eheliche Konflikte und ihre psychosomatischen Auswirkungen.  Arch Gynäkol. 1973;;  214 31-33
  • 23 Friedberg  V. Schwangerschaftserbrechen. In: Käser O, Friedberg V, Ober KG, Thomson K, Zander J (Hrsg). Gynäkologie und Geburtshilfe. Band II, Teil 2, 2. Aufl. Thieme, Stuttgart; 1981;:
  • 24 Fuchs  K, Paldi  E, Abramovici  H, Paretz  B A. Treatment of hyperemesis gravidarum by hypnosis.  Int J Clin Exp Hypn. 1980;;  28 313-322
  • 25 Golaszewski  T, Frigo  P, Mark  H E, Rattay  F, Schaller  A. Die Behandlung der Hyperemesis gravidarum durch Elektrostimulation des Vestibularapparates.  Z Geburtsh Neonatol. 1995;;  199 107-110
  • 26 Gips  H, Braems  G A. Endokrinologische Aspekte von Emesis und Hyperemesis gravidarum.  Endokrines System in Urban. 115-119
  • 27 Hallak  M, Tsalamandris  K, Dombrowski  M P, Isada  N B, Pryde  P G, Evans  M I. Hyperemesis gravidarum. Effects on fetal outcome.  J Reprod Med. 1996 Nov;;  41 (11) 871-874
  • 28 Henderson  B E, Benton  B, Jing  J et al. Risk factors for testis cancer in young men.  Int J Cancer. 1979;;  23 598
  • 29 Henker  F 0. Psychotherapy as adjunct in treatment of vomiting during pregnancy.  South Med J. 1976;;  69 1585
  • 30 Hod  M, Orvieto  R, Kaplan  B, Friedman  S, Ovadia  J. Hyperemesis gravidarum. A review.  J Reprod Med. 1994;;  39 605-612
  • 31 Hsu  C D, Witter  F R. Fetal sex and severe hyperemesis gravidarum (letter).  Int J Gynaecol Obstet. 1993;;  40 63-64
  • 32 Hurst  A. Hyperemesis: A case report.  Guy's Hospital Gazette. 1943;;  57 225
  • 33 Iancu  I, Kotler  M, Spivak  B, Radwan  M, Weizman  A. Psychiatric aspects of hyperemesis gravidarum.  Psychother Psychosom. 1994;;  61 (3 - 4 143-149
  • 34 Iatrakis  G M, Sakellaropoulos  G G, Kourkoubas  A H, Kabounia  S E. Vomiting and nausea in the first 12 weeks of pregnancy.  Psychother Psychosom. 1988;;  49 22-24
  • 35 Jarnfelt-Samsioe  A, Eriksson  B, Waldenstrom  J, Samsioe  G. Some new aspects on emesis gravidarum. Relations to clinical data, serum electrolytes, total protein and creatinine.  Gynecol Obstet Invest. 1985;;  19 174-186
  • 36 Jarnfelt-Samsioe  A. Nausea and vomiting in pregnancy: a review.  Obstet Gynecol Survey. 1987;;  41 422-427
  • 37 Jeffcoate  W J, Bain  C. Recurrent pregnancy-induced thyrotoxicosis presenting as hyperemesis gravidarum. Case report.  Br J Obstet Gynecol. 1985;;  92 413-415
  • 38 Kaltenbach  R. Ueber Hyperemesis gravidarum.  Zeitsch Geburtsh Gynäkol. 1891;;  21 200
  • 39 Katon  W J, Ries  R K, Bokan  J A, Kleinman  A. Hyperemesis gravidarum: a biopsychosocial perspective.  Int J Psychiatry Med. 1980 - 81;;  10 (2) 151-162
  • 40 Klebanoff  M A, Koslowe  P A, Kaslow  R, Rhoads  G G. Epidemiology of vomiting in early pregnancy.  Obstet Gynecol. 1985;;  66 612-616
  • 41 La Ferla  J J. Psychologic and behavioral factors in hyperemesis gravidarum (letter).  Am J Obstet Gynecol. 1988;;  159 532-533
  • 42 Lingam  R, McCluskey  S. Eating disorders associated with hyperemesis gravidarum (editorial).  J Psychosom Res. 1996;;  40 231-234
  • 43 Lub-Moss  M M, Eurelings-Bontekoe  E H. Clinical experience with patients suffering from hyperemesis gravidarum (severe nausea and vomiting during pregnancy): thoughts about subtyping of patients, treatment and counseling models.  Patient Educ Couns. 1997;;  31 65-75
  • 44 Mazotta  P, Magee  L, Koren  G. Therapeutic abortions due to severe morning sickness. Unacceptable combination.  Can Fam Physician. 1997;;  43 1055-1057
  • 45 Molinski  H. Die unbewusste Angst vor dem Kind. Kindler, München; 1972;:
  • 46 Molinski  H. Schwangerschaft als Konflikt. In: Fervers-Schorre B, Poettgen H, Stauber M (Hrsg). Psychosomatische Probleme in der Gynäkologie und Geburtshilfe.  Springer, Berlin; 1985;:
  • 47 Nelson-Piercy  C. Treatment of nausea and vomiting in pregnancy. When should it be treated and what can be safely taken?.  Drug Saf. 1998 Aug;;  19 (2) 155-64
  • 48 Paulley  J W, Pelser  H E. Hyperemesis gravidarum. In: Pantley JW, Pelser HE (eds). Psychological management for psychosomatic disorders. Springer Verlag, Berlin Heidelberg New York; 1989;: 296-298
  • 49 Ringler  M, Krizmanits  A. Psychosomatic aspects of emesis gravidarum: perceptual and attitudinal patterns of women during early pregnancy.  Z Geburtshilfe Perinatol. 1983 Sep - Oct;;  187 (5) 246-9
  • 50 Ringler  M, Krizmanits  A. Zur Psychosomatik der Emesis Gravidarum: Die somatische und psychosoziale Situation von Frauen in der Frühschwangerschaft.  Z Geburtshilfe Perinatol. 1984 Sep - Oct;;  188 (5) 234-8
  • 51 Robertson  G G. Nausea and vorniting of pregnancy.  Lancet. 1946;;  251 336
  • 52 Roemer  H. Psychisch bedingte Störungen in der Schwangerschaft. Hyperemesis gravidarum. In: Käser O, Friedberg V, Ober KG, Thomsen K, Zander J (Hrsg). Gynäkologie und Geburtshilfe Bd. II.  Thieme-Verlag, Stuttgart; 1967;:
  • 53 Stewart  D E. Reproductive functions in eating disorders.  Ann Med. 1992 Aug;;  24 (4) 287-291
  • 54 Taylor  H P. Nausea and vomiting of pregnancy: hyperemesis gravidarum. In: Kroger WS (Hrsg). Psychosomatic gynecology including problems of obstetrical care. WB Saunders Company, Philadelphia/London; 1962;: 117
  • 55 Torem  M S. Hypnotherapeutic techniques in the treatment of hyperemesis gravidarum.  Am J Clin Hypn. 1994;;  37 1-11
  • 56 Tsang  I S, Katz  V L, Wells  S D. Maternal and fetal outcome in hyperemesis gravidarum.  Int J Gynaecol Obstet. 1996;;  55 231-235
  • 57 Tylden  E. Hyperemesis and psychological vomiting.  J Psychosom Res. 1991;;  12 85-93
  • 58 Uddenberg  N, Nilsson  A, Almgren  P E. Nausea in pregnancy: psychological and psychosomatic aspects.  J Psychosom Res. 1971;;  15 269-276
  • 59 Weiss  E, English  O S. Psychosomatic Medicine. Philadelphia; 1943;: 614
  • 60 Zechnich  R, Hammer  T. Brief psychotherapy for hyepremesis gravidarum.  Am Fam Physician. 1982;;  26 179-81

Dr. med. B. Leeners

Universitätsfrauenklinik der RWTH Aachen

Pauwelsstr. 30

52074 Aachen