Zentralbl Gynakol 2000; 122(Heft 11): 556-560
DOI: 10.1055/s-2000-10088
Originalarbeiten

J.A.Barth Verlag in Medizinverlage Heidelberg GmbH & Co.KG

Endometrial thermal balloon ablation under local anesthesia in patients with prosthetic heart valves: A pilot study

M. Soysal, Seyide Kara Soysal
  • Pamukkale University, Department of Obstetrics and Gynecology, Denizli/Turkey
Further Information

Publication History

26. 4. 2000

29. 6. 2000

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Summary

We treated eleven cases of high risk surgical candidate women with prosthetic heart valves, complaining of menorrhagia, by thermal balloon ablation under local anesthesia after pharmacological endometrial thinning. Menorrhagia was documented by a validated pad scoring system. All patients were severely anemic at presentation. Nine of them had one valve replaced among these cases, two were restenosic at presentation, one had twice mitral valve replacement. Two of them had two valves replaced. All procedures were performed under local anesthesia supplemented by analgesics, no complications were observed either intraoperatively or during the follow-up of at least 24 months. After two years, thermal balloon ablation proved to be statistically significantly effective in terms of pad score reduction; two patients reported spotting and the rest was hypomenorrheic, none of the group experienced amenorrhea. This technique proved to be safe, feasible and effective under this clinical circumstances.

Thermische Ballon Ablation des Endometriums unter Lokalanästhesie bei Patientinnen mit künstlichen Herzklappen: Eine Pilotstudie

Zusammenfassung

Wir behandelten 11 High-risk Patientinnen mit künstlichen Herzklappen, die über Menorrhagie klagen, durch thermische Ballon Ablation unter Lokalanästhesie nach medikamentöser Vorbehandlung. Menorrhagie wurde durch ein Punktesystem bestimmt. Alle Patientinnen waren bei der Vorstellung hochgradig anämisch. Neun Patientinnen verfügten über eine künstliche Herzklappe, zwei litten an einer wiederholten Herzklappenstenose, eine verfügte über zwei neue Mitralklappen und zwei über jeweils zwei neue Herzklappen. Alle Eingriffe wurden unter Lokalanästhesie, unterstützt durch Analgetika, durchgeführt und es wurden sowohl intraoperativ als auch im 24-Monats-Follow-up keine Komplikationen beobachtet. Nachzwei Jahren erwies sich die thermische Ballon Ablation als statistisch signifikant effektiv durch eine Reduzierung der Punktzahl in unserem System; zwei Patientinnen beklagten Schmierblutungen und der Rest war hypomenorrhöisch, bei niemandem in der Patientinnengruppe trat eine Amenorrhö auf. Unter den vorliegenden Gegebenheiten stellte sich unsere Technik als sicher, durchführbar und effektiv heraus.

MeSH

C13.371.491.583 menorrhagiaE4.659.459 heart valve prosthesis

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  • th

Assoc. Prof. Mehmet Soysal

Pamukkale University Dept. of Ob Gyn

PK 7

20000 Denizli

Turkey